Przejdź do serwisu tematycznego

Eurosatory 2024: EMBT-EDT 140 i Leclerc Evolution z armatami ASCALON

Niemiecko-francuska grupa KNDS zaprezentowała w Paryżu dwa demonstratory czołgów nowej generacji: EMBT-EDT 140 z nową armatą 140-mm ASCALON oraz Leclerc Evolution z jej odmianą w kalibrze 120 mm.

Na odbywających się w dniach 17-21 czerwca w centrum ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte targach Eurosatory 2024, niemiecko-francuska grupa KNDS zaprezentowała w Paryżu dwa demonstratory czołgów nowej generacji: EMBT-EDT 140 z nową armatą 140-mm ASCALON oraz Leclerc Evolution z jej odmianą w kalibrze 120 mm.

EMBT-EDT 140 / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

EMBT-EDT 140

Jest to dalsze rozwinięcie francusko-niemieckiego demonstratora czołgu EMBT(Euro Main Battle Tank), który miał swoją premierę na Eurosatorach 2018. Wówczas, wóz otrzymał zmodyfikowany kadłub, 7-osiowego podwozia, zespołu napędowego czołgu Leopard 2A7V i dwuosobową, lżejszą wersję wieży czołgu Leclerc z automatem ładowniczym i 120-mm armatą gładkolufową CN120-26.

Teraz, pojazdy wyposażono w nową, bezzałogową wieżę Ascalon Demonstrator Turret (ADT 140) z demonstratorem technologii 140-mm armaty czołgowej ASCALON (Autoloaded and SCALable Outperforming guN), zasilanej amunicją teleskopową. Armata gładkolufowa ma długość 48 kalibrów i jest sprzężona z automatem ładowania i magazynem amunicji na 22 naboje.

Sprzężona z nią jest 20-mm armata automatyczna na nabój 20 mm x 102 (z zapasem 300 szt.). Na stropie wieży umieszczono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia RCWS ARX z 30-mm armatą automatyczną na nabój 30 mm x 113 (z zapasem 150 szt.) i sprzężony z nią 7,62 mm karabin maszynowy (z zapasem 200 naboi). Jest to więc bardzo duża siła ognia.

Bezzałogowa wieża ADT 140 jest wyposażona w 6 radarów do wykrywania bezzałogowców powietrznych, 4 czujniki ostrzegania przed opromieniowaniem wiązką lasera/nadlatującymi pociskami rakietowymi, akustyczny czujnik wykrywania źródła strzału oraz system 360-stopniowej świadomości sytuacyjnej załogi (kamery?).

KNDS informuje, że pojazd jest chroniony modułowym pancerzem, który określono jako regeneracyjny, zintegrowanym systemem ochrony głównych płyt pancerza przed zagrożeniami typu top-attack, pakietem zwalczania zagrożeń ze strony bezzałogowców, w skład którego wchodzą wymienione uzbrojenie zsmu i czujniki, aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) w układzie rozproszonym z koncepcją pełnej ochrony półsfery, w tym ochroną soft-kill, czyli 22 wyrzutnikami granatów dymnych.

Napęd w układzie power-packa składa się z nieujawnionego silnika o mocy 1500 KM (1100 kW), który zapewnia mu prędkość maksymalną około 65 km/h i zasięg jazdy ponad 450 km. Prześwit pod kadłubem wynosi 500 mm.

Jak podkreśla KNDS, demonstrator technologii EMBT-EDT 140 jest elementem wkładu grupy we francusko-niemiecki program budowy czołgu nowej generacji MGCS (Main Ground Combat System), który ma zawierać bliżej nieokreślone rozwiązania z zakresu technologii uczenia maszynowego (sztucznej inteligencji), zabezpieczeń cybernetycznych czy rozwiązań hybrydowych w zakresie napędu.

Na 2025 zaplanowano pierwsze testowe strzelania.

Leclerc Evolution

Leclerc Evolution

Drugim zaprezentowanym demonstratorem technologii jest Leclerc Evolution z 4-osobową załogą (dwóch członków w kadłubie, dwóch w wieży) z armatą ASCALON w wersji 120 mm (przy czym możliwa jest szybka zmiana lufy na 140 mm). Podobnie jak w przypadku EMBT-EDT 140, dysponuje on automatem ładowania z magazynem mieszczącym 22 naboje. Dlatego czwartym członkiem załogi umieszczonym w kadłubie jest zastępca dowódcy, który zarządza rozbudowanym zestawem czujników i efektorów, w celu odciążenia pracą dowódcy i zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi.

Podobnież, na stropie wieży umieszczono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia RCWS ARX z 30-mm armatą automatyczną do zwalczania zagrożeń ze strony bezzałogowców. Uzbrojeniem dodatkowym jest wyrzutnia amunicji krążącej średniego zasięgu trzech typów.

Pojazdy wyposażony w modułowy system opancerzenia wraz z wyrzutniami granatów dymnych systemu obrony pasywnej Galix, systemem ochrony aktywnej pojazdów (ASOP) oraz systemem filtracji i ochrony przed zagrożeniami CBRN (chemicznymi, biologicznymi, radiologicznymi i nuklearnymi)

Napędzany jest silnikiem o mocy 1500 KM (1100 kW), może rozwijać prędkość do 68 km/h, ma zasięg na drogach wynoszący 470 km i prześwit pod kadłubem 475 mm.

Armaty ASCALON w wersjach 120 mm i 140 mm

ASCALON

ASCALON to system armat gładkolufowych o wymiennym kalibrze 120 mm i 140 mm oraz długości 48 kalibrów. W przypadku 140 mm długość armaty sięga 7230 mm, a masa ok. 3100 kg. Armata dysponuje komorą nabojową o dużej pojemności. Jak wcześniej informowano dla amunicji teleskopowej początkowa energia kinetyczna wynosi 10-13 megadżuli (MJ), podczas gdy dla amunicji klasycznej do 18 MJ z możliwością wzrostu do 20 MJ.

10 czerwca br. KNDS France (wcześniej funkcjonująca pod nazwą Nexter Systems) informowała, że przeprowadziła w maju br. kolejne strzelania demonstratora technologii armaty ASCALON w obu kalibrach. Według doniesień medialnych testowano nową, przeciwpancerną amunicję czołgową z podkalibrowym pociskiem z odrzucanym sabotem 120 SHARD.

Łącznie do grudnia 2025 zaplanowano przeprowadzenie kilkuset strzelań, zarówno amunicją kal. 140 mm, jak i 120 mm. Jeszcze w 2025 odbędą się próby z armatą zamontowaną na czołgu. Wówczas będzie gotowy prototyp (wcześniej informowano, że gotowa armata może trafić do produkcji w 2035).

Armata otrzymała innowacyjny hamulec wylotowy, zapewniający kontrolowany efekt podmuchu podczas oddawania strzału, co przełoży się na większe bezpieczeństwo żołnierzy piechoty znajdujących się w pobliżu czołgu. Ponadto, siła odrzutu zamka i nadawana prędkość początkowo pocisków pozwoli na integrację armaty z platformami o masie bojowej poniżej 50 t.

ASCALON jest ofertą KNDS France dla czołgu nowej generacji MGCS. Kontrpropozycją niemieckiego przemysłu jest 130-mm armata gładkolufowa Rheinmetall Rh-130/L52 (początkowo L51), która według doniesień z 11 kwietnia br. wkrótce ma być gotowa do produkcji. Wprawdzie, 26 kwietnia br., Francja i Niemcy osiągnęły porozumienie w sprawie podziału prac przemysłowych w programie, to kwestia wyboru uzbrojenia głównego nowego czołgu nadal pozostaje nierozstrzygnięta.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X