W poniedziałek, 16 grudnia 2024, na platformie społecznościowej Weibo pojawiło się nagranie z pierwszego testu chińskiego demonstratora technologii i platformy testowej pojazdu hipersonicznego MD-19, wywodzącego się z innego pojazdu oznaczonego jako MD-22.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, statek powietrzny przystosowany do lotów na dużym pułapie z prędkością hipersoniczną został opracowany przez Qian Xuesen Science and Technology Youth Task Force. Ma się wywodzić z większego MD-22, opracowanego przez Chińską Akademię Badań Aerodynamicznych Guangdong we współpracy z Instytutem Mechaniki Chińskiej Akademii Nauk w 2022 (akademia z Guangdong ostatnio zaprezentowała makietę nowego szybującego pocisku hipersonicznego GDF-600, zdolnego do przenoszenia subamunicji, takiej jak np. pociski powietrze-ziemia czy amunicja krążąca).
Podczas testów MD-19 był przenoszony przez dwie platformy: dwusilnikowy z podwójną belką ogonową bezzałogowy statek latający TB-001 Scorpion klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) oraz wojskowy balon stratosferyczny służący do rozpoznania strategicznego (tego typu statki naruszały przestrzeń powietrzną USA).
Zgodnie z analizą materiału wideo, MD-19 może mieć minimum 2,5-3,5 m długości, zwłaszcza, że bsl TB-001 Scorpion ma ok. 10 m rozpiętości skrzydeł – podczas gdy, zgodnie z dostępnymi informacjami, MD-22 ma ok. 10,8 m długości, 4,5 m rozpiętości skrzydeł, masę własną ok. 1 t, maksymalną masę startową 4 t, rozwijając prędkość maksymalną Ma7 oraz zasięg lotu do 8000 km.
Napęd zarówno MD-19, jak i MD-22 nie jest znany. Prawdopodobnie jest to silnik strumieniowy z poddźwiękową (ramjet) lub naddźwiękową komorą spalania (scramjet). MD-22, lub jego makieta, został zauważony w kwietniu br. kiedy był przenoszony pod kadłubem zmodernizowanego bombowca strategicznego Xi’an H-6K (który, co ciekawe, wcześniej zintegrowano z bezzałogowcem rozpoznawczym o napędzie rakietowym WZ-8).
Bezzałogowce tego typu mają być zdolne do wykonywania lotów w górnych warstwach atmosfery, w pobliżu tzw. Linii Kármána znajdującej się na pułapie około 100 km (328 084 stóp). Warto zauważyć, że w Chinach trwają prace nad statkami powietrznymi zdolnymi do lotów na takich pułapach lub je przekraczających. W lipcu 2021 chińska państwowa spółka CASC (China Aerospace Science and Technology Corporation) testowała załogowy samolot suborbitalny, natomiast według spółki AVIC (Aviation Industry Corporation of China), prezentującej niedawno pełnowymiarową makietę koncepcji samolotu wielozadaniowego 6. generacji o nazwie White Emperor lub Baidi w ramach projektu Nantianmen, przyszłe platformy będą zdolne do lotów zarówno atmosferycznych, jak i w kosmos.
中国临近空间宽域飞行器研制试验首次公开披露!😃 pic.twitter.com/mLkCQQ5zX1
— DS北风(风哥) (@WenJian0922) December 16, 2024