24 lutego ujawniono pierwszą fotografię czołgu FV4034 Challenger 2, wyposażonego w aktywny system ochrony pojazdów soft-kill typu MUSS (Multifunktionales Selbstschutz-System). Integracją systemu dostarczonego przez niemiecką spółkę Hensoldt zajmowało się działające przy Ministerstwie Obrony Wielkiej Brytanii laboratorium DSTL (Defence Science and Technology Laboratory) w ramach projektu o kryptonimie Medusa.

 System ochrony aktywnej pojazdów MUSS składa się z komputera głównego, sensorów i efektorów, które chronią czołg przed pociskami przeciwpancernymi przeciwnika / Zdjęcie: BAE Systems

System ochrony aktywnej pojazdów MUSS składa się z komputera głównego, sensorów i efektorów, które chronią czołg przed pociskami przeciwpancernymi przeciwnika / Zdjęcie: BAE Systems

Według najnowszych informacji trwają statyczne i dynamiczne testy sprawdzające działanie trzech podstawowych elementów systemu MUSS na czołgu Challenger 2. Są to komputer główny, sensory (laserowy i ultrafioletowy system ostrzegania przed pociskami) i efektory (środki pirotechniczne i elektroniczne). System ma zapewnić ochronę w zakresie 360 stopni wokół pojazdu i 70 stopni w elewacji z możliwością przeciwdziałania czterem pociskom jednocześnie. MUSS, w zależności od konfiguracji, ma łączną masę od 65 do 160 kg. Pierwszym pojazdem który został w niego wyposażony jest niemiecki bojowy wóz piechoty SPz Puma .

5 lipca 2016 DSTL zawarło umowę ze spółką QinetiQ o wartości 7,6 mln GBP (37 mln zł) na prace mające ocenić możliwości integracji czołgów Challenger 2 z aktywnymi systemami ochrony pojazdów (ASOP). 24 sierpnia tego samego roku podwykonawcą w projekcie został koncern Airbus Defence and Space, który razem ze spółkami Buck (obecnie Rheinmetall) i Krauss-Maffei Wegmann (KMW) opracował system MUSS do testów z czołgami Leopard 2 na zlecenie Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Rheinmetall i BAE łączą siły, 2019-01-21; Niemieckie Leopardy z Trophy, 2019-01-28).

Testy odbywają się przy udziale specjalistów z Ministerstwa Obrony, agencji logistycznej DE&S (Defence Equipment & Support), naczelnego dowództwa British Army oraz koncernu BAE Systems, który odpowiada za integrację całości. Ministerstwo Obrony rozważa integrację systemu ASOP z przyszłymi bojowymi wozami piechoty Ajax, obecnymi zmodernizowanymi FV510 Warrior, a także kołowymi transporterami piechoty GTK Boxer (Więcej Boxerów dla British Army, 2018-07-22).

Systemy ochrony aktywnej pojazdów mają znacząco zwiększyć przeżywalność brytyjskich czołgów Challenger 2, które będą także modernizowane w ramach Life Extension Project (LEP) w celu wydłużenia ich eksploatacji do 2035. Oferowany przez BAE Systems pakiet modernizacyjny Black Night zawiera m.in. aktywny system ochrony pojazdów typu hard-kill, który pozwali na automatyczne wykrywanie i neutralizację granatów przeciwpancernych i przeciwpancernych pocisków kierowanych za pomocą przeciwpocisków. Ponadto zaoferowano zabudowę laserowego systemu ostrzegania, który lokalizuje źródła zagrożeń i automatycznie nakierowuje na nie główne uzbrojenie (Challenger 2 Black Night, 2018-10-06).