19 lipca Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii opublikowało ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące dostaw kołowych transporterów opancerzonych GTK Boxer. Zgodnie z nim pierwotne plany pozyskania KTO mogą ulec podwojeniu.

Przed zawieszeniem uczestnictwa w programie MRAV/GTK, 12 prototypów zbudowanych przez BAE Systems było testowanych w Wielkiej Brytanii do 2004. /Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Przed zawieszeniem uczestnictwa w programie MRAV/GTK, 12 prototypów zbudowanych przez BAE Systems było testowanych w Wielkiej Brytanii do 2004. /Zdjęcie: Remigiusz Wilk

Wielka Brytania powróciła do programu MRAV/GTK (Multi-Role Armoured Vehicle/Gepanzerte Transport-Kraftfahrzeug), realizowanego wspólnie z Niemcami od 1995, co zostało ogłoszone 31 marca 2018 (Boxer dla Brytyjczyków, 2018-04-01). Zgodnie z ogłoszeniem na dostawy KTO w ramach programu Mechanised Infantry Vehicle (MIV), British Army chce zakupić w pierwszym etapie od 400 do 600 GTK Boxer. Pierwotnie planowano zakup nawet 800 transporterów za kwotę około 4,4 mld GBP (21,23 mld zł) bez VAT. Decyzja o zmianie założeń została podjęta 22 maja.

Jednak w ramach prawa opcji, Ministerstwo Obrony pozostawiło sobie możliwość zamówienia kolejnych 900 pojazdów, dzięki czemu park maszynowy wojsk lądowych wzrósłby do 1500 Boxerów. Zamówienie ma objąć 4 warianty podstawowe, a także pojazdy testowe i do szkolenia kierowców (DTV) wraz ze wsparciem technicznym. Oznacza to, że wartość programu może wzrosnąć nawet do  za 11,5 mld GBP (55,50 mld zł) bez VAT, a jego finansowanie ma trwać przez następne 9 lat, z możliwością wydłużenia go nawet do 24 lat.

Wsparcie to obejmuje części zamienne, materiały eksploatacyjne, publikacje techniczne, narzędzia, sprzęt testowy, systemy szkoleniowe, zaplecze utrzymaniowo-naprawcze i inne usługi techniczne i konserwację. Co ciekawe, gestor wymaga również zapewnienie usług po wdrożeniowych, takich jak przyszły rozwój kolejnych wariantów pojazdu z uzbrojeniem średniego kalibru (Eurosatory 2018: Oerlikon Skyranger Boxer, 2018-06-14).

Wielka Brytania negocjuje z niemiecką spółką ARTEC (Armoured vehicle TEChnology), która zajmuje się koordynacją programu, warunki montażu finalnego. Gestor chce, aby ten odbywał się w kraju z przynajmniej 60-procentowym udziałem lokalnego przemysłu. Szacuje się, że dzięki temu powstanie nawet 1000 nowych miejsc pracy, a pierwsze pojazdy wejdą do służby w 2023. Powrót do programu oznacza również, że Wielka Brytania będzie mogła eksportować pojazdy zmontowane w kraju (Rozpoznawczy Boxer CRV dla Australii, 2018-03-14).

Tymczasem 19 czerwca pojawiła się informacja o przekazaniu Litwie dwóch kbwp Vilkas, które rozpoczęły testy odbiorcze w Niemczech i pozostaną tam do czasu przekazania ich odbiorcy w 2019. Vilkas jest wariantem GTK Boxer wyposażonym w bezzałogową wieżę Rafael Samson Mk.II (Litwa odbiera kbwp Vilkas, 2018-06-21).