26 lutego amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) poinformowała o zgodzie Departamentu Stanu na ewentualną sprzedaż cztery lekkich samolotów szturmowych Textron AT-6C Wolverine do Tunezji. Maksymalna, szacowana wartość samolotów wraz z pakietem wyposażenia i uzbrojenia to 325,8 mln USD (1,28 mld zł) (USAF zamówi A-29 i AT-6B, 2019-10-26).

Szkolne/bojowe T-6C/AT-6C mają po 10,16 m długości, 10,19 m rozpiętości skrzydeł i 2948 kg maksymalnej masy startowej. Prędkość przelotowa wynosi 510 km/h, zasięg 1700 km, a pułap praktyczny 9400 m / Zdjęcie: Textron

Szkolne/bojowe T-6C/AT-6C mają po 10,16 m długości, 10,19 m rozpiętości skrzydeł i 4536 kg maksymalnej masy startowej. Prędkość przelotowa wynosi 510 km/h, zasięg 1700 km, a pułap praktyczny 9400 m / Zdjęcie: Textron

 

Oprócz samolotów, rząd w Tunisie wnioskował o możliwość zakupu sześć silników turbośmigłowych Pratt & Whitney PT6A-68D o mocy 1600 KM każdy, sześć wielofunkcyjnych głowic obserwacyjno-celowniczych Wescam MX-15D, po 312 zestawów naprowadzania MAU-169 i MXU-1006/B, 468 bomb ogólnego przeznaczenia Mk 81 wagomiarze 114 kg, 18 makiet gabarytowo-masowych bomb BDU-50, 66 zestawów adaptacyjnych MXU-650 C/B do bomb kierowanych laserowo GBU-12 Paveway II, 60 zestawów naprowadzania MAU-20 do bomb GBU-10/12/16, 48 bomb ogólnego przeznaczenia Mk 82 o wagomiarze 227 kg, 516 zapalników FMU-152 A/B, 18 zestawów naprowadzania MAU-169H(D-2)/B oraz 3290 zestawów naprowadzania laserowego WGU-59/B APKWS II do 70-mm niekierowanych pocisków rakietowych Hydra 70, Dodatkowo, pakiet obejmuje sześć 12,7-mm karabinów maszynowych, wsparcie szkoleniowe i logistyczne.

Analiza
Co ciekawe, 10 października 2019 Departament Obrony zgodził się na eksport do Tunezji dwunastu samolotów szkolnych T-6C Texan II (wraz z zapasowymi silnikami i trenażerem) o wartości maksymalnej 234 mln USD (922,26 mln zł), na bazie którego powstał wariant szturmowy AT-6C Wolverine. T-6C, jak i AT-6C, są rozwinięciem T-6B/AT-6B z dodatkowymi węzłami podwieszeń.

Brak jednak informacji na temat podpisania umowy na zakup T-6C, które pozwolą na zwiększenie potencjału szkoleniowego tunezyjskich wojsk lotniczych i zastąpi samoloty szkolenia podstawowego SIAI-Marchetti SF.260. AT-6C z kolei pozwolą uzupełnić potencjał bojowy, dołączając do 16 samolotów myśliwskich F-5E/F Tiger, w tym 12 jednomiejscowych F-5E i 4 dwumiejscowych F-5F Tiger II. Z czego 8 F-5E i 4 F-5F zostało dostarczonych w latach 1984-1985, a pozostałe F-5E to ex-amerykańskie egzemplarze dostarczone w 1989.