14 listopada br. podczas rozpoczętych targów Dubai Airshow 2021, amerykańska spółka Textron Aviation Defense poinformowała o podpisaniu umowy o wartości 143 mln USD (580 mln zł) z przedstawicielstwem królewskich wojsk lotniczych Tajlandii (Kong Thab Akat Thai, RTAF) na dostawę ośmiu lekkich samolotów szturmowych Beechcraft AT-6 Wolverine o napędzie turbośmigłowym. Jeden egzemplarz tego samolotu jest prezentowany w Dubaju.
AT-6 Wolverine ma 10,16 m długości, 10,19 m rozpiętości skrzydeł i 4536 kg maksymalnej masy startowej. Prędkość przelotowa wynosi 510 km/h, zasięg 1700 km, a pułap praktyczny 9400 m / Zdjęcie: Textron Aviation Defense
Umowa obejmuje także wyposażenie do obsługi naziemnej, części zamienne, pakiet szkoleniowy oraz inne wyposażenie dodatkowe. Samoloty zostaną wyprodukowane w zakładach spółki w Wichita, w stanie Kansas, a dostawy rozpoczną się w 2024. Otrzymają lokalne oznaczenie AT-6TH. Wcześniej, w 2023, zostanie przeprowadzone szkolenie personelu latającego i naziemnego.
AT-6TH zastąpią stopniowo wycofywane samoloty szkolenia zaawansowanego Aero Vodochody L-39ZA Albatros (pozostało 28 egzemplarzy z 40 pierwotnie dostarczonych, 30 marca br. wycofano pięć egzemplarzy) oraz uzupełnią dwanaście zamówionych południowokoreańskich KAI T-50TH (8 dostarczono, 4 zamówione).
AT-6TH trafią do bazy lotniczej Chiang Mai, leżącej w prowincji o tej samej nazwie na północy kraju przy granicy z Mjanmą. Na stanie Kong Thab Akat Thai uzupełnią 12 samolotów szkolnych Beechcraft T-6C Texan II, zamówionych 28 września 2020 za równowartość 162 mln USD (656 mln zł). Samoloty otrzymają oznaczenie T-6TH. Są to konstrukcje siostrzane. T-6C jest oferowany obecnie w programie samolotów wsparcia i rozpoznania o kryptonimie Armed Overwatch dla amerykańskie dowództwa operacji specjalnych US SOCOM (US Special Operations Command) (Pięciu w programie US SOCOM Armed Overwatch, T-6C Texan II dla Tajlandii).
W sierpniu 2020 pojawiła się informacja, że rząd w Bangkoku jest zainteresowany zakupem 12 AT-6 i 12 T-6. Te pierwsze miałyby zostać uzbrojone w kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze krótkiego zasięgu Diehl Defence IRIS-T i bomby kierowane laserowo oraz wyposażone w łącze wymiany danych Link-T. Zakup AT-6TH miał zostać zaplanowany w dwóch transzach w latach 2021-2023 i 2022-2024.
Obok Tajlandii, użytkownikiem AT-6 w najnowszym wariancie AT-6C może stać się Tunezja, która otrzymała zgodę Departamentu Stanu USA na zakup czterech egzemplarzy 26 lutego 2020, ale jak dotąd nie sygnowano stosownej umowy (AT-6C Wolverine dla Tunezji).
Z kolei dwa egzemplarze AT-6E zamówił Departament Obrony USA dla rodzimych wojsk lotniczych (US Air Force, USAF), a prezentacja pierwszego z nich odbyła się 17 lutego br. Drugi egzemplarz ma zostać dostarczony w przyszłym miesiącu (pierwotnie planowano też zamówienie trzeciego). Będą one wykorzystywane do lotów doświadczalnych w ramach inicjatywy AEROnet (Airborne Extensible Relay Over-Horizon Network) w miejsce anulowanego programu Light Attack/Armed Reconnaissance (LAAR) lub znanego jako OA-X (Pierwszy AT-6E Volverine dla USAF).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.