W poniedziałek, 10 marca 2025, Akademia Pożarnicza (APoż) z Warszawy (dawna Szkoła Główna Służby Pożarniczej, SGSP) opublikowała informację z rozpoczęcia postępowania przetargowego na dostawę pojazdu opancerzonego do przewozu i ewakuacji ratowników (Wawrzaszek – ISS dostarcza nowe wozy bojowe dla PSP).
Po lewej: czeski opancerzony wóz strażacki CZS 15 Triton bazie kołowego transportera Patriot II (po prawej) na podwoziu T815-7M3B21.372 4×4 / Zdjęcie: Czechoslovak Group
Przetarg jest częścią programu dostawa specjalistycznych pojazdów z wyposażeniem dla Modułu „rescEU DSIM Poland” część 2. Pierwotnie termin składania wniosków miał minąć 15 kwietnia br., ale został wydłużony do 23 kwietnia, do godz. 11.00. Kryteriami wyboru oferty będą cena (60%) i gwarancja (40%). Termin realizacji umowy – nie później niż do 1 czerwca 2026.
Zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia, pojazd przeznaczony będzie do wsparcia działań analitycznych w przypadku zagrożeń czynnikami CBRNE (chemicznymi, biologicznymi, radiologicznymi, jądrowych i wybuchowymi; Chemical, Biological, Radiological, Nuclear, and Explosive) oraz zagrożeń terrorystycznych w obszarze ewakuacji medycznej. Konstrukcja i budowa pojazdu pozwalają na bezpieczną pracę w obszarze zagrożenia wybuchami, na przeprowadzenie ewakuacji poszkodowanych ze strefy zagrożenia wybuchem oraz wjazdu pojazdem w strefę skażoną.
Wymagania:
- Wymiary: maksymalna wysokość do 3000 mm, maksymalna szerokość do 2550 mm, maksymalna długość do 8000 mm, maksymalna dopuszczalna masa całkowita (DMC) do 22 000 kg;
- rozstaw osi w przedziale od 3 500 do 4 500 mm, prześwit stały 400 mm (+/- 30 mm), prześwit minimalny nie mniejszy niż 260 mm (+/- 30 mm), prześwit maksymalny nie większy niż 500 mm (+/- 30 mm),
- kąt zejścia minimum 35° (+/-3°), kąt natarcia minimum 35° (+/-3°).
Parametry jazdy:
- maksymalna prędkość nie mniejsza niż 90 km/h,
- nachylenie do przodu nie mniej niż 30°,
- nachylenie boczne nie mniej 22° statycznie i 15° dynamicznie,
- minimalny zasięg na zbiorniku paliwa 400 km (po płaskiej drodze),
- zdolność brodzenia w wodzie przy głębokości zbiornika minimum 1100 mm,
- pokonywanie przeszkody o minimalnej wysokości 400 mm (możliwa regulacja wysokości podwozia),
- średnica zawracania (po obrysie pojazdu) maksymalnie 20 m.
Warunki pracy:
- możliwość pracy w strefie klimatycznej A2, A3 i C1 według STANAG 2895,
- temperatura od – 25°C do +45°C,
- wilgotność względna minimum 75% w temperaturze +28°C.
Silnik:
- zasilane olejem napędowy (ON),
- norma emisji minimum EURO 3,
- pojemność nie mniejsza niż 10 000 cm sześc.,
- moc maksymalna nie mniej niż 300 kW,
- chłodzenie powietrzem,
- zapłon w niskiej temperaturze od minimum – 30°C,
- zezwolenie na używanie paliwa zgodnie ze standardem NATO F-34 bez ograniczenia okresu użytkowania.
Układ chłodzenia:
- chłodnica zintegrowana z silnikiem,
- dodatkowa chłodnica silnika do stref gorących,
- elektroniczna ochrona silnika przed przegrzaniem,
- oddzielna chłodnica oleju skrzyni biegów.
Układ napędowy:
- cały układ napędowy chroniony przed warunkami zewnętrznymi (klimatycznymi i mechanicznymi),
- pojazd dwuosiowy,
- napęd na wszystkie koła,
- opcjonalne odłączeni jednej osi,
- blokada przekładni różnicowych z pozycji kierowcy,
- ABS z możliwością regulacji jego intensywności.
Transmisja – skrzynia automatyczna minimum 6 biegowa z hydraulicznym regulatorem momentu obrotowego.
Osie i zawieszenie:
- zawieszenie niezależne, pneumatyczne,
- możliwość zmiany prześwitu pojazdu co najmniej w zakresie +70/-100 mm podczas jazdy bezpośrednio z pozycji kierowcy,
- centralny system pompowania opon sterowany z kabiny kierowcy, posiadający automatyczne zabezpieczenie przed utratą ciśnienia podczas opróżniania.
Koła:
- koła i opony przystosowane do prędkości maksymalnej,
- opony z wkładką typu „run-flat”,
- każde koło powinno posiadać zawór ręczny umożliwiający odłącznie go od centralnego systemu pompowania.
Instalacja elektryczna:
- napięcie 24 V,
- wtyczki elektryczne zewnętrzne zgodne z NATO STANAG 4007,
- wyłącznik główny prądu,
- regulacja i ogrzewanie lusterek bocznych,
- podgrzewane szyby pojazdu (wszystkie),
- kamera 360° monitorująca pojazd,
- pojazd musi być wyposażony w przełącznik sterujący funkcją „BLACKOUT” umożliwiający włączenie/ wyłączenie świateł do jazdy dziennej oraz wszystkich elementów oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego w trakcie jazdy i na postoju, umieszczony w miejscu łatwo dostępnym dla kierowcy,
- system podtrzymywania ładowania akumulatorów z instalacji 230 V z możliwością automatycznego odłączenia po uruchomionemu silnika pojazdu.
Zabudowa:
- Kabina do przewozu 3 osób z możliwością dodatkowego transportu 2 poszkodowanych na noszach (wykonawca dostarczy system transportowy wraz z noszami);
- Fotele przeciwwybuchowe z pasami bezpieczeństwa.
- Drzwi po każdej stronie z mechanicznym systemem zamykania oraz wspomaganiem elektrycznym otwierania.
- Z tyłu pojazdu zamontowany właz opuszczany hydraulicznie przystosowany do wejścia/wyjścia ratowników oraz wnoszenie noszy transportowych z poszkodowanym. Poruszanie się pojazdem powinno być możliwe przy opuszczonym tylnym włazie, który musi być zabezpieczony przed niekontrolowanym kontaktem z podłożem.
- Wnętrze pojazdu powinno być tak zaplanowane, aby była możliwa ewakuacja wszystkich członków załogi przez drzwi wejściowe (lewe/prawe), jak i tylny właz.
- Ochrona balistyczna – minimum poziom 2 z zabezpieczaniem przeciwminowym 2a/ 2b zgodnie z normą STANAG 4569.
- System nadciśnienia w kabinie z filtrowentylacją zapewniającą bezpieczeństwo operatorów składający się z:jednostki filtrowentylacyjnej, separatora pyłu, filtra przeciwpyłowego i filtra zanieczyszczeń CBR, kompatybilność elektromagnetyczna według MIL-STD 461E, przełączenie trybu wentylacji i filtracji z poziomu operatora w kabinie pojazdu.
- Na dachu pojazdu właz dachowy zamykany od środka lub z zewnątrz z opcją mocowania włazu w pozycji pełni otwartej.
- Holowanie pojazdu możliwe zgodnie ze standardem NATO STANAG 4478 i COS 251001 oraz powinna być zapewniona możliwość holowania bez kierowcy w kabinie.
- Holowanie przyczepy o masie minimum 1500 kg, hak przyłączeniowy według STANAG 4101.
Wyposażenie dodatkowe:
- Wewnętrzny system interkom oparty na wykorzystaniu ochronników słuchu wykorzystywanych przez Zamawiającego, tj. zestawy słuchawkowe AMP firmy Ops-Core (zestawy słuchawkowe nie są przedmiotem zamówienia, gdyż zamawiający już je posiada. Wymagane jest jedynie zapewnienie kompatybilności pojazdu z tymi zestawami oraz możliwość ich podłączenia). W pojeździe powinno być zamontowanych minimum 6 punktów, do których jest możliwość wpięcia ochronników słuchu. W zależności od długości przewodu podłączeniowego ochronników słuchu należy zapewnić jego odpowiednia długość, tak aby była możliwa swobodna praca operatora. Dopuszcza się stosowanie przedłużenia punktów wyjścia na tzw. kablu spiralnym. Punkty wpięcia ochronników słuchu do systemu interkom zostaną ustalone w uzgodnieniu z zamawiającym na etapie produkcji pojazdu.
- zbiornik na wodę o minimalnej pojemności 1500 dm sześc. i maksymalnej ilości do 2000 dm sześc. zapewniający zaopatrzenie wodne systemów ochronnych pojazdu oraz działka wodnego. W tylnej części pojazdu musi znajdować się system podłączenia linii zasilającej pojazd służący do napełnia zbiornika oraz pozwalający na prowadzenie ciągłych działań ratowniczych. W kabinie znajduje się sygnalizacja stanu napełnienia zbiornika, a przypadku do 10% napełnienia zbiornika powinna zadziałać sygnalizacja akustyczna. Zbiornik powinien posiadać system przepełnienia oraz zawór odwadniający.
- Działko wodne o wydajności minimum 1000 dm sześc./min zamontowane na przednim zderzaku pojazdu z możliwością demontażu. Sterowanie powinno odbywać się na pulpicie w kabinie kierowcy i przy wykorzystaniu joysticka. Minimalny zakres pracy działka: poziomo +/- 90°, pionowo od – 45° do + 90°.
- Zewnętrzny system chłodzenia – pojazd wyposażony w instalację chłodzenia wodnego służącą jako zabezpieczenie termiczne pojazdu i system dekontaminacji. Zestaw dysz powinien zapewnić chłodzenie powierzchni zabudowy z opcją zaprogramowania czasu jego działania. System powinien posiadać możliwość pracy podczas jazdy pojazdu.
- Układ pompowy – pompa zapewniająca podanie wody przez działko wodne oraz system zraszania wokół pojazdu. Pompa powinna być zabezpieczona przed możliwością przegrzania się. Panel sterowania powinien zawierać dodatkowo manometr ciśnienia tłoczenia, elektroniczny wskaźnik wody, licznik pracy pompy (liczba obrotów, liczniki godzin pracy). Układ wraz z pompa powinien posiadać możliwość odwodnienia.
- Pojazd powinien posiadać system zasilania z końcówkami do podłączenia węży pożarniczych zamontowanymi z tyłu pojazdu. Przyłącze zasilające powinny być wyposażone w zawór odcinający. Rodzaj przyłącza zostanie ustalony na etapie inspekcji produkcyjnych.
Oświetlenie dodatkowe (poza wymaganym przepisami):
- oświetlenie boczne pola pracy (boki i tył pojazdu) nie wystające poza obrys pojazdu ponad 150 mm, o strumieniu świtała minimum 5000 lm, na przedniej stronie pojazdu zamontowany obrotowy reflektor o strumieniu świtała minimum 3000 lm sterowny z kabiny załogi. Obrót reflektora w minimalnym zakresie 250°, całość oświetlenia zabezpieczona przed możliwością uszkodzenia mechanicznego (np. konary drzew). Sposób wykonania i rozmieszczenia systemu oświetlenia w uzgodnieniu z zamawiającym na etapie produkcji pojazdu.
Oświetlenie specjalne – pojazd wyposażony w urządzenie sygnalizacyjno-ostrzegawcze, akustyczne. Urządzenie akustyczne powinno umożliwiać podawanie komunikatów słownych. Wzmacniacz sygnałowy o moc. wyjściowej min. 200 W z min. 3 modulowanymi sygnałami dwutonowymi + dodatkowy sygnał tzw. „Horn”. Zmiana modulacji poprzez klakson pojazdu razem z sygnałem „Horn”. Dwa neodymowe głośniki kompaktowe o mocy min. 100W każdy. Przystosowane fabrycznie do montażu pod maską pojazdu (lub inne rozwiązanie umiejscowienia ustalone na etapie produkcji pojazdu).
Dodatkowo w pojeździe należy zamontować:
- lampy sygnalizacyjne niebieskie w technologii LED z przodu pojazdu, minimum 6 szt. po minimum 6 LED każda. Lampy ukryte, niewidoczne z zewnątrz.
- lampy sygnalizacyjne niebieskie i czerwone w technologii LED zamontowane nad przednią szybą minimum 4 szt. (2 czerwone, 2 niebieskie) po minimum 6 LED każda. Lampy ukryte, niewidoczne z zewnątrz.
- lampy sygnalizacyjne niebieskie w technologii LED zamontowane na tylnej ścianie pojazdu minimum 4 szt. (2 czerwone, 2 niebieskie) po minimum 6 LED każda. Lampy ukryte, niewidoczne z zewnątrz.
- lampy sygnalizacyjne niebieskie w technologii LED zamontowane na bocznych ścianach pojazdu minimum 3 szt. z każdej strony pojazdu. Lampy ukryte, niewidoczne z zewnątrz. Sposób wykonania i rozmieszczenia systemu sygnalizacji w uzgodnieniu z zamawiającym na etapie produkcji pojazdu.
Oświetlanie wewnętrzne pojazdu oparte na systemie LED. Sterowanie z kabiny kierowcy. Dwa kolory oświetlenia: biały i czerwony z możliwością płynnej regulacji jasności świecenia. Dodatkowo czerwone świtało oświetlające podłogę pojazdu. Sposób wykonania i rozmieszczenia systemu oświetlenia w uzgodnieniu z zamawiającym na etapie produkcji pojazdu.
Wszystkie zamykane elementy nadwozia powinny być wyposażone w zamki otwierane kluczykiem.
Wyciągarka elektryczna z elementami pozwalającymi na zamontowanie jej z przodu lub tyłu pojazdu. Minimalna siła uciągu wyciągarki 50 kN, minimalna długość liny 30 m, sterowanie zdalne pilotem z możliwością podłączenia kabla o długości minimum 10 m.
Na wyposażeniu także jeden radiotelefon przewoźny przystosowany do pracy w sieci radiowej PSP. Pojazd wyposażony w radiotelefon przewoźny analogowo-cyfrowy. Radiotelefon przewoźny przystosowany do pracy w sieci radiowej PSP posiadający wyświetlacz min. 14 znakowy, przystosowany do pracy na kanałach analogowych i cyfrowych (dla kanału analogowego: praca w trybie simpleks i duo-simpleks, dla kanału cyfrowego: modulacja dwu szczelinowa TDMA na kanale 12,5 kHz zgodnie z protokółem ETSITS 102 3611,2,3) wbudowane moduły Select 5 oraz moduł GPS. Samochód wyposażony w zestrojoną instalację antenową na pasmo radiowe PSP wraz z anteną 1/3 lambda z podstawą montowaną na złącze typu motyl oraz z anteną dla modułu GPS. Antena w przypadku konstrukcji dachu wykonanego z tworzywa sztucznego musi mieć tzw. przeciwwagę lub być anteną bez masową. SWR dla częstotliwości 149MHz nie może być większy od 1,5.Minimum 250 programowalnych kanałów. Zasilanie poprzez dedykowaną przetwornicę. Mikrofon z przyciskiem PTT. Instrukcja obsługi radiotelefonu w języku polskim. Miejsce montażu radiotelefonu w uzgodnieniu z zamawiającym na etapie produkcji pojazdu. O ile to konieczne, należy zastosować zestaw rozłączny.
Kolor nadwozia RAL 3004 mat. Dopuszcza się zmiany fabrycznego koloru nadwozia poprzez lakierowanie. Wszystkie dodatkowe elementy zewnętrzne nadwozia z kolorze czarnym lub grafitowym mat.