Przejdź do serwisu tematycznego

Airbus zademonstrował współpracę załogowego i bezzałogowego śmigłowca

W ramach europejskiego projektu MUSHER, spółki Airbus Helicopters i Thales zademonstrowały współpracę załogowego śmigłowca H130 FlightLab z bezzałogowym VSR700.

W czwartek, 10 października 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że wraz z partnerami przeprowadziła pełnoskalową demonstrację technologii współpracy pomiędzy latającymi platformami załogowymi i bezzałogowymi (Manned/Unmanned Teaming, MUM-T) w ramach projektu finansowanego przez Unię Europejską o nazwie kodowej MUSHER. Demonstracja odbyła się we Francji i Włoszech od 30 września do 9 października br.

Zdjęcie: Airbus Helicopters

Wspólne działanie śmigłowców i bezzałogowych systemów powietrznych zapewnia cenne dodatkowe możliwości misji, takie jak zwiększona świadomość sytuacyjna dzięki bezzałogowym systemom powietrznym udostępniającym wideo w czasie rzeczywistym w celu lepszego podejmowania decyzji, przy jednoczesnym zachowaniu kluczowych aktywów i zasobów — powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. Sukces demonstracji MUSHER jest ważnym krokiem naprzód w realizacji naszych ambicji w Airbusie, które polegają na wprowadzaniu możliwości MUM-T poprzez łączenie europejskiego know-how przemysłowego z korzyścią dla klientów wojskowych i cywilnych — dodał.

Eksperyment poprowadził Airbus, który udostępnił latające laboratorium FlightLab, zbudowane na bazie lekkiego śmigłowca H130 (wcześniej oznaczonego Eurocopter EC130) jako platformę załogową i bezzałogowy system powietrzny typu VSR700 na poligonie testowym francuskiej Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA).

W międzyczasie włoska spółka Leonardo przeprowadziła demonstrację z użyciem własnego śmigłowca i opcjonalnie pilotowanego statku powietrznego.

Francuska spółka Thales, koordynator projektu MUSHER, zapewniła stację nadzoru i stację weryfikacji zadania, spółka Space Applications Services odpowiadała za stację przygotowawczą zadania, a hiszpańska Indra kierowała działaniami symulacyjnymi w ramach przygotowań do demonstracji, podczas gdy centrum badawcze ONERA (Office National d’Etudes et de Recherches Aérospatiales) przeprowadziło badania dotyczące obciążenia załogi.

Demonstracja składała się z różnych scenariuszy obejmujących różne statki powietrzne jednocześnie we Francji i Włoszech. Scenariusze te opierały się na koncepcjach operacyjnych zdefiniowanych przez resorty obrony Francji, Włoch i Hiszpanii. Jeden ze scenariuszy, na przykład, zakładał współdziałanie załogowego i bezzałogowego śmigłowca w misji antypirackiej. Bezpilotowiec początkowo realizował rutynową misję obserwacyjną. Gdy wykrył podejrzaną aktywność na łodzi, załogowy śmigłowiec dołączył do rejonu zdarzenia i przejął pełną kontrolę nad bazzałogowcem w ramach przygotowań do interwencji.

Testy w locie miały na celu zademonstrowanie poziomów interoperacyjności (levels of interoperability, LOI) od 2 do 4, od bezpośredniego odbioru danych z bezzałogowców przez załogowe śmigłowce i stację naziemną, po sterowanie i monitorowanie ich ze śmigłowców. Demonstracja posłużyła również do udowodnienia, że ​​załogowe śmigłowce i bezzałogowce z różnych spółek i różnych państw, działające na odległych obszarach, mogą być zintegrowane w ramach jednego systemu MUM-T.

MUSHER to projekt w ramach Europejskiego Programu Rozwoju Przemysłu Obronnego EDIDP (European Defence Industrial Development Programme) Stałej Współpracy Strukturalnej PESCO (PErmanent Structured COoperation), realizowanej pod nadzorem Europejskiego Funduszu Obronnego (European Defence Fund, EDF). Został uruchomiony przez Komisję Europejską w grudniu 2021. Projekt ma na celu opracowanie ogólnego europejskiego systemu MUM-T, który może działać niezawodnie w wielu środowiskach (cywilnym, wojskowym lub mieszanym), jednocześnie zmniejszając obciążenie pracą załogi i zapewniając maksymalną wydajność operacyjną.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X