26 kwietnia europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że w ramach projektu Vertex przetestuje funkcje autonomicznego lotu na latających laboratorium Flightlab, zbudowanym na bazie lekkiego śmigłowca H130 (wcześniej oznaczonego Eurocopter EC130). O pierwszych próbach Flightlab informowano 22 stycznia br. (Airbus testuje latające laboratorium na śmigłowcu).

Europejska spółka Airbus Helicopters w ramach projektu Vertex przetestuje funkcje autonomicznego lotu na latających laboratorium Flightlab, zbudowanym na bazie lekkiego śmigłowca H130 / Infografika: Airbus Helicopters

Nowe technologie mają na celu uproszczenie przygotowania misji i zarządzania nią, zmniejszenie obciążenia pracą pilotów i dalsze zwiększenie bezpieczeństwa lotu. Systemy autonomiczne, które zostaną zintegrowane z Flightlab to: czujniki wizyjne (dwuosiowa kamera, kamera termowizyjna i urządzenie laserowo-radarowe lidar) oraz algorytmy do rozpoznawania sytuacji i wykrywania przeszkód, system sterowania fly-by-wire dla ulepszonego autopilota oraz zaawansowany interfejs człowiek-maszyna, w postaci ekranu dotykowego i wyświetlacza nahełmowego do monitorowania i sterowania podczas lotu. Połączenie tych technologii umożliwi opracowanie systemu, który będzie mógł zarządzać nawigacją i przygotowaniem trasy, automatycznym startem i lądowaniem, a także podążaniem wedle określonej trasy.

Stopniowa integracja nowinek ze śmigłowcem Flightlab już się rozpoczęła, a pełna funkcjonalność ma być poddana testom w powietrzu w 2023. Z innowacji skorzysta program Airbusa Urban Air Mobility (UAM), jako niezbędnego kroku w kierunku autonomicznego lotu śmigłowca.

Grazia Vittadini, dyrektor Airbusa ds. Technologii powiedziała:

Jesteśmy podekscytowani potencjałem, jaki dostrzegamy w projekcie demonstratora Vertex. W celu dopracowania nowych technologii korzystamy z naszego latającego laboratorium, które jest niezależne od platformy latającej. Stanowi ono dogodne i wydajne stanowisko testowe, wspierające rozwój przyszłych autonomicznych systemów, w które mogłyby w przyszłości zostać wyposażone śmigłowce Airbusa i statki powietrzne kategorii (e)VTOL.

Misją Airbusa nie jest rozwój zdolności autonomicznych jako cel sam w sobie, lecz badanie autonomicznych technologii w połączeniu z innymi innowacjami. W ten sposób spółka jest w stanie oceniać potencjału usprawnienia przyszłych statków powietrznych, a jednocześnie wykorzystać nowe możliwości do dalszej poprawy ich bezpieczeństwa.

Projekt Vertex prowadzi Airbus UpNext, spółka zależna Airbusa utworzona w celu przyspieszenia rozwoju technologii przyszłości poprzez budowanie demonstratorów w sposób szybki i w odpowiedniej skali, testowanie, doskonalenie i ocenę nowych produktów i usług, które zawierają radykalnie przełomowe rozwiązania technologiczne.

Wideo: Airbus Helicopters

Flightlab to inicjatywa angażująca całą grupę Airbus, odzwierciedlająca jej dążenie do wdrażania innowacji ułatwiających funkcjonowanie klientom. Airbus użytkuje już kilka dobrze znanych Flightlabów, takich jak samolot A340-300 (MSN1), używany do oceny możliwości wdrożenia skrzydeł o przepływie laminarnym w dużych statkach powietrznych oraz samolot A350-900 Airspace Explorer, który służył do oceny możliwości nowych technologii internetowych na pokładzie (tzw. connected cabin).