W poniedziałek, 3 czerwca 2024, konsorcjum japońskich przedsiębiorstw, na którego czele stoją NTT DOCOMO, Inc. i Space Compass Corporation, wraz z Mizuho Bank Limited i Development Bank of Japan Inc., zobowiązała się do zainwestowania 100 mln USD (395 mln zł) w spółkę AALTO HAPS Limited, która opracowała bezzałogową platformę wysokościową/pseudosatelitę Zephyr S klasy HAPS (High Altitude Platform Station). Inwestycja zostanie zrealizowana za pośrednictwem instrumentu inwestycyjnego japońskiego konsorcjum, HAPS JAPAN Corporation (Bezzałogowiec/pseudosatelita Zephyr zapewni łączność na Bermudach).
Inwestycja ta wyznacza początek strategicznego sojuszu mającego na celu komercjalizację usług łączności i obserwacji Ziemi z wykorzystaniem systemu klasy HAPS w Japonii i całej Azji. Będzie także wspierać przemysłowy i komercyjny plan działania dotyczący usług spółki AALTO, którego celem będzie uruchomienie systemu w Japonii i wejście do użytku w skali globalnej w 2026.
24 kwietnia 2023 AALTO HAPS podpisała kontrakt z Space Compass Corporation z Japonii dotyczący lotu demonstracyjnego Zephyr Z8B. Zostanie wyposażony w ładunek z systemem przenośnej łączności, aby zademonstrować pełną funkcjonalność technologii zasilanej energią słoneczną latającej stacji przekaźnikowej, umożliwiającą opłacalne rozszerzenie zasięgu łączności na obszary wiejskie i z dala od ośrodków centralnych.
Latając miesiącami w stratosferze, Zephyr oferuje możliwości, które zrewolucjonizują łączność mobilną i obserwację Ziemi. Zephyr może zapewnić usługi łączności mobilnej 5G, monitorowanie, śledzenie, wykrywanie i identyfikację. AALTO jest zatem dobrze przygotowana do różnych zastosowań swojej platformy, takich jak zwiększanie zasięgu operatora sieci komórkowej i zapewnianie łączności o dużej przepustowości, w tym podczas reakcji władz Japonii na klęski żywiołowe.
Inwestycja ta pogłębia wieloletnią współpracę pomiędzy AALTO, NTT DOCOMO i Space Compass, spółką joint venture pomiędzy NTT i SKY Perfect JSAT skupiającą się na utworzeniu kosmicznej zintegrowanej sieci komputerowej. Plan działania dotyczący komercjalizacji systemu klasy HAPS rozpoczął się od porozumienia w sprawie zbadania współpracy z AALTO podpisanego w 2022 r. Oprócz tej inwestycji AALTO i Space Compass podpiszą również umowy handlowe, które pogłębią ich zaangażowanie w Japonii i Azji w nadchodzących latach.
Airbus Defence and Space pozostanie większościowym udziałowcem AALTO. Inwestycja podlega zamknięciu warunków i zezwoleń regulacyjnych.
Takaaki Sato, dyrektor ds. technologii w NTT DOCOMO, powiedział:
NTT DOCOMO stale się udoskonala jakość sieci i skupiła się na ustanowieniu nowych granic technologicznych, które poprawią dostęp do usługi łączności. Jesteśmy podekscytowani współpracą z naszymi partnerami Space Compass, AALTO i Airbus dla rozwoju potencjału rozwiązań NTN opartych na HAPS. Technologia ta łączy w sobie unikalne, najnowocześniejsze rozwiązania inżynieryjne i ekonomiczne, które są dostosowane do rozszerzenia zasięgu na obszary wiejskie i odległe od skupisk, oraz wspierać naszą zbiorową reakcję na klęski żywiołowe. Wraz z naszymi partnerami w Konsorcjum nie możemy się doczekać strategicznej współpracy z AALTO, aby wykorzystać Zephyr do zmiany doświadczeń klientów.
Shigehiro Hori, wicedyrektor wykonawczy Space Compass Corporation:
Sieci pozaatmosferyczne mają potencjał, aby przekształcić japoński ekosystem komunikacyjny, poprawiając dostęp do łączności w trudno dostępnych obszarach, jednocześnie wspierając reakcję naszego kraju na sytuacje awaryjne. Japonia ma wiele odległych wysp i obszarów górskich, gdzie istnieją nieekonomiczne rozwiązania w zakresie łączności. Nasze strategiczne relacje z AALTO, poparte innowacjami technologicznymi i możliwościami, jakie stwarza rynek łączności, pomogą nam zbudować nową infrastrukturę telekomunikacyjną na tych obszarach oraz w epoce spadku liczby ludności.
Koichiro Matsufuji, współdyrektor wykonawczy Space Compass Corporation:
Jako wiodąca technologia klasy HAPS w swoim rodzaju, Zephyr oferuje wyjątkowe możliwości, które będziemy wykorzystywać w nadchodzących latach. Chcemy stworzyć skuteczny precedens eksploatacji w Japonii i rozszerzyć go na Azję.
Jean-Brice Dumont, dyrektor działu Air Power w Airbus Defence and Space i przewodniczący zarządu AALTO:
Po dziesięciu latach zarządzania przez Airbus Defence and Space, Zephyr ugruntował swoją pozycję wiodącej platformy klasy HAPS na świecie. Zephyr odgrywa kluczową rolę w ekosystemie kosmicznym i obronnym, obsługując sektory komercyjne i rządowe ze stratosfery. Dzięki utworzeniu dedykowanego działu usług HAPS w 2022 firma AALTO osiągnęła pozycję światowego lidera w branży. Airbus Defence and Space zacieśnił współpracę z NTT, NTT DOCOMO i SKY Perfect JSAT, demonstrując jednocześnie potencjał swojego portfolio w regionie Azji i Pacyfiku. AALTO ma teraz doskonałego inwestora, który pomoże mu zrealizować ambitne plany rozwoju na nadchodzące lata.
Samer Halawi, dyrektor generalny AALTO:
To przełomowa inwestycja dla AALTO. Jest to naturalny kolejny krok w planie działania spółki zakładającym wprowadzenie do użytku w 2026 r., w miarę uprzemysłowienia i komercjalizacji naszej technologii. Mając światowych liderów w dziedzinie lotnictwa i łączności jako udziałowców, AALTO dysponuje obecnie połączeniem wiedzy technologicznej i globalnego zasięgu, aby wykorzystać możliwości wzrostu na większych rynkach, do których można się zwrócić, w zakresie łączności i obserwacji Ziemi. Ta inwestycja następuje w momencie, gdy AALTO wchodzi w kolejną fazę rozwoju. Obejmuje to uruchomienie kilku misji dla klientów w nadchodzącym roku, utworzenie miejsc startu i lądowania dla Zephyr oraz udoskonalenie naszego procesu certyfikacji. Cieszymy się, że możemy wytyczyć nową granicę w zakresie zrównoważonej łączności i obserwacji Ziemi ze stratosfery, generując jednocześnie znaczącą wartość dla wszystkich naszych interesariuszy.
Zephyr S został ujawniony podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018. Podstawowym celem statku powietrznego klasy HAPS jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, wykrywanie pożarów lasów. Przeznaczony do lotów w stratosferze na średniej wysokości 70 000 stóp (21 km) ultralekki Zephyr S ma skrzydła o rozpiętości 25 metrów, waży mniej niż 75 kg, lata ponad zjawiskami pogodowymi (chmury, prądy strumieniowe – jet stream) i nad normalnym ruchem lotniczym (Seryjne pseudosatelity Zephyr S).
Idealnie przystosowany do długotrwałej, lokalnej obecności (ISR/wywiad, obserwacja i rozpoznanie), Zephyr S oferuje użytkownikowi możliwość skupienia zainteresowania na określonym obszarze (który może być szeroki na setki mil), zapewniając przy tym usługi telekomunikacyjne podobne do satelitów oraz obserwacji ziemi (z większą szczegółowością obrazu) przez długi czas bez zakłóceń.
A Japanese consortium led by NTTDocomo & Space Compass partners with Airbus to invest 100M $ in the Zephyr solar powered stratospheric HAPS (High Altitude Platform Station) to commercialise connectivity and earth observation services in Japan and across Asia.
Learn more:… pic.twitter.com/gKc0BRSg9M— Airbus Newsroom (@AirbusPRESS) June 3, 2024
Na podstawie informacji prasowej