W poniedziałek, 13 stycznia 2025, amerykańska Agencja Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Republiki Zambii partii nieujawnionej liczby śmigłowców wielozadaniowych Bell 412EPX (Enhanced Performance Exportable) w pakiecie za maksymalnie 100 mln USD (416,44 mln zł).
Zdjęcie: Bell Textron
Zgodnie z opublikowaną informacją, rząd w Lusace wnioskował o możliwość pozyskania wyżej wymienionych śmigłowców, systemów łączności radiowej i systemów nawigacyjnych, radarów pogodowych i transponderów, pakietu kwalifikacji i szkolenia przejściowego dla pilotów i członków obsługi technicznej, wsparcia przedstawicieli serwisowych wykonawcy w kraju, przeglądów zarządzania programem, pomocy technicznej i wsparcie produktu, powiązanego sprzęt lotniczego do obsługi naziemnej, szczególnego sprzętu do obsługi naziemnej, innego sprzętu, narzędzi specjalnych, sprzętu testowego, inspekcje, inwentaryzacje, walidacje oraz naziemne i lotnicze testy weryfikacyjne zespołu ds. zapewniania jakości, dostawy drogą powietrzną, początkowe części zamienne, naprawcze i materiały eksploatacyjne, podręczniki operatora, konserwacji i techniczne, usługi wsparcia technicznego i logistycznego oraz inne powiązane elementy logistyki i wsparcia programu. Wykonawcą umowy będzie spółka Bell Textron (Amerykańskie wsparcie dla irackich śmigłowców Bell).
Model 412EPX powstał na zlecenie Ministerstwa Obrony Japonii w ramach programu UH-X jako następca śmigłowców wielozadaniowych Bell UH-1J Iroquis. Współpraca przemysłowa w tej materii spółek Subaru Aerospace i Bell Textron została ogłoszona na pokazach lotniczych Farnborough Airshow w lipcu 2018. Otrzymał wojskowe oznaczenie UH-2. Pierwszy prototyp dostarczono w lutym 2019. Łącznie zamówiono 150 egzemplarzy. Pierwsza publiczna prezentacja miała miejsce na pokazach lotniczych Singapore Airshow, 11-16 lutego 2020.
20 marca 2021 pierwszy egzemplarz Bell 412EPX odebrała japońska Narodowa Agencja Policji, a 29 września 2022 dwa egzemplarze Bell 412EPX zostały zamówione przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Chorwacji. Poza tym 28 lipca 2022 dwa śmigłowce zamówiła Policja Nowego Jorku, natomiast 17 sierpnia 2022 jeden śmigłowiec Biuro Szeryfa hrabstwa San Bernardino. 19 grudnia 2022 dwa wiropłaty odebrały gwatemalskie wojska lotnicze, a 27 lutego 2024 jeden odebrało Biuro Szeryfa hrabstwa San Diego. 4 czerwca 2024 pojedynczy śmigłowiec zamówiło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych kantonu sarajewskiego (część Federacji Bośni i Hercegowiny), a 2 sierpnia tego samego roku także pojedynczy wiropłat został zamówiony przez Departament ds. Pożarnictwa miasta San Diego w Kalifornii. Ostatnio zamówienia złożyła także japońska Straż Przybrzeżna i służby publiczne prefektur Nara i Miyazaki.
28 października 2024 portal branżowy FlightGlobal informował, że 8 października nieujawnieni odbiorcy zakontraktowali trzy wiropłaty za 37 mln USD (154,05 mln zł) procedurą wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) za pośrednictwem Departamentu Obrony USA.
3 grudnia 2024 producent poinformował o uzyskaniu certyfikatu typu dla Model 412EPX wydanego przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency), zezwalającego na loty w przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej.
W porównaniu z bazowym modelem 412, nowy wiropłat charakteryzuje się m.in. zwiększoną maksymalną masą startową do 5500 kg (12 000 funtów), poprawionym momentem obrotowym wirnika głównego o 11% oraz wzmocnioną przekładnią główną za pomocą technologii laserowego peeningu (przekuwania spoiny, lub stosowania obróbki plastycznej na zimno) opracowanej przez Subaru. Śmigłowiec otrzymał w pełni cyfrową awionikę oraz dwa silniki turbowałowe PT6T-9 Twin Pac, które zapewniają 15% więcej mocy.
W przypadku Zambii prawdopodobnym użytkownikiem będą tamtejsze wojska lotnicze, które użytkują już śmigłowce Bell Textron: 12 egzemplarzy Model 205, 2 egz. Model 206 i 4 egz. Model 212/412. Ponadto, mają na wyposażeniu 5 rosyjskich Mi-171 i 7 chińskich Harbin Z-9 (licencyjny francuski Eurocopter AS36 Dauphin).