We wtorek, 11 marca 2025, Agencja Uzbrojenia poinformowała, że podpisała umowy z pięcioma podmiotami na opracowanie przemysłowego studium wykonalności na realizację projektu badawczego Wielodomenowy autopilot dla platform bezzałogowych (kryptonim WAP), który ogłoszono 9 lipca 2024.
Umowy zostały podpisane z:
- CODE QUEST Sp. z o.o.,
- Phoenix Systems Sp. z o.o.,
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa,
- Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów,
- FlyFocus Sp. z o.o.
na opracowanie, przez każdy z ww. podmiotów, przemysłowego studium wykonalności (PSW) na realizację projektu badawczego pn. Wielodomenowy autopilot dla platform bezzałogowych (WAP).
Opracowanie PSW stanowi pierwszy krok w opracowaniu WAP, który to projekt zakończony zostanie demonstracją rozwiązania w warunkach zbliżonych do rzeczywistych (osiągnięcie VI poziomu gotowości technologicznej). PSW ma na celu przedstawienie drogi dojścia do celu głównego (tzw. mapy drogowej) z wykorzystaniem dostępnych metod badawczych i technologii.
Docelowo ma zostać pozyskany wielodomenowy autopilot w oparciu o krajowe podmioty przemysłowe, z uwzględnieniem rozwinięcia dostępnych rozwiązań komercyjnych na bazie licencji, z ustanowieniem krajowego potencjału B+R w tym obszarze.
Opracowanie wielodomenowego autopilota umożliwi implementację rozwiązania do platform bezzałogowych wykorzystywanych w różnych środowiskach (powietrznym, lądowym i morskim), zapewniając jego unifikację oraz wymienność w użytkowanych systemach bezzałogowych. Będzie to miało wpływ na osiąganie przez SZ RP nowych zdolności operacyjnych, w tym zwiększy możliwości w zakresie budowania świadomości sytuacyjnej na różnych szczeblach dowodzenia, a co najważniejsze poprzez posiadanie kompetencji technologicznych w kraju, możliwe będzie reagowanie na potrzeby operacyjne wynikające z użytkowania systemów bezzałogowych, które będą działały w oparciu o wielodomenowy autopilot.
Pilot automatyczny stanowi krytyczny element techniki i technologii naprowadzania lotniczych środków bojowych, platform bezzałogowych i autonomicznych, we wszystkich domenach, a zastosowanie w nim m.in. żyroskopów optycznych zdecydowanie zwiększa ich efektywność oraz możliwość wykonywania bardziej zaawansowanych i precyzyjnych operacji.
W ramach realizacji przemysłowego studium wykonalności Agencja Uzbrojenia planuje wykonać:
- Analizę sprzętu/technologii odnoszącej się do WAP, z wyszczególnieniem możliwych do osiągnięcia parametrów/funkcjonalności, w tym rozpatrywanych alternatywnych rozwiązań, opis i ocenę możliwości osiągnięcia przez rozpatrywane rozwiązania w obszarze wielodomenowego autopilota, z uwzględnieniem stosowanych w tym obszarze technicznych standardów.
- Analizę rynku krajowego i zagranicznego w zakresie dostępnych rozwiązań, spełniających oczekiwania zawarte w przedmiotowym dokumencie, w tym analizę istniejących technologii krytycznych lub rozwiązań technicznych i analizę potrzeb wykonania dodatkowych badań, zapewniających spełnienie wymagań i osiągnięcie określonego (VI) poziomu gotowości technologicznej.
- Analizę techniczno-ekonomiczną (ATE) w zakresie kosztów realizacji WAP, wraz z analizą finansową opracowania technologii (koszty wytworzenia, licencji, specjalistów o wymaganych kompetencjach, itp.), pozyskania licencji i zapewnienia dostępu do informacji wrażliwych, certyfikacji, itp. Kosztorys projektu powinien obejmować szacowaną kwotę środków finansowych na realizację poszczególnych etapów/zadań/podzadań pracy, wraz ze sporządzonym wykresem Gantta.
- Analizę czasowo-zadaniową opracowania technologii, w tym pozyskania (zakupu) jej komponentów (harmonogram rzeczowy), zapewnienie łańcucha dostaw komponentów/podzespołów w cyklu życia WAP.
Analizę możliwości osiągnięcia zgodności z normami i standardami (DO-178, DO-254, DO-326, DO-160, STANAG 4586, Ed. 4, „Założenia do integracji bezzałogowych systemów powietrznych, lądowych i morskich”), zakresu oraz sposobu weryfikacji demonstratora technologii, dotyczącą sprawdzeń weryfikacyjnych, testów lub oceny zgodności, w tym rekomendacje dotyczące trybu oceny zgodności z normami i standardami. - Analizę ryzyka pozyskania i rozwoju technologii (identyfikacja luk rozwojowych, barier w wiedzy, technologiach, rynku, kadry, regulacjach, warunkujących rozwój technologiczny, a także bezpieczeństwa dostaw komponentów technologii).
- Rekomendacje dotyczące etapów (kamieni milowych) wymaganych w realizacji WAP i późniejszego rozwinięcia technologii.
- Mapę drogową rozwoju WAP (od rozpoczęcia badań do demonstratora technologii VI PGT oraz fazy rozwoju do prototypu na IX PGT) wraz z opcjami/ścieżkami rozwoju w zakresie rozwiązań technicznych, harmonogramów, kosztów osiągnięcia rozwoju WAP. Pożądane jest aby Mapa Drogowa rozwoju WAP była przedstawiono w formie grafiki i prezentowała czas, kamienie milowe, główne koszty rozłożone w czasie, główne cele do osiągnięcia.
https://twitter.com/AgencjaUzbr/status/1899512878895689883
Na podstawie informacji prasowej