Ukraińska agencja informacyjna OPK (Kurier Obronno-Przemysłowy) poinformowała o nowym programie broni pancernej rozwijanym przez Arey Engineering Group z Kijowa. Spółka ta powstała w kwietniu 2015, w odpowiedzi na zapotrzebowanie rodzimych sił zbrojnych uwikłanych w konflikt z Rosją. We wspomnianej publikacji ujawniono projekt koncepcyjny nowego ciężkiego gąsienicowego bojowego wozu piechoty oznaczonego BMPW Babilon.
Jest to najnowsze osiągnięcie ukraińskich konstruktorów. Pojazd ma ponad 200 nowych komponentów, które mają mu zapewnić znaczącą przewagę nad zagranicznymi odpowiednikami, w szczególności pod względem właściwości przeciwpożarowych, świadomości sytuacyjnej załogi, bezpieczeństwa, przeżywalności, dynamiki i manewrowości.
Projekt nowego ciężkiego bojowego wozu piechoty BMPW Babilon opracowany przez ukraińską spółkę Arey Engineering Group
Zwiększona odporność na ostrzał
Pojazd zbudowany ma być na podwoziu czołgu T-64. Według OPK, spółka Arey Engineering Group opracowuje również oddzielną wersję pojazdu bojowego opartego na podwoziu czołgu T-84, a zunifikowany cyfrowy system zarządzania pojazdem opracowano z uwzględnieniem wymagań dotyczących standaryzacji oraz unifikacji uzbrojenia i może znaleźć zastosowanie również w innym sprzęcie wojskowym. Maksymalna masa bojowa pojazdu ma wynosić 36 t. Załoga będzie się składać z trzech osób – dowódcy, kierowcy i działonowego. Przedział desantowy pomieści ośmiu żołnierzy. Pojazd jest w stanie pokonywać przeszkody wodne głębokości do 5 m (z zainstalowanym wyposażeniem do jazdy pod wodą).
Babilon jest opracowywany zgodnie ze standardami NATO. Ma być nowoczesnym ciężkim bojowym wozem piechoty, wyposażonym w napęd hybrydowy, najnowsze cyfrowe systemem sterowania, najnowocześniejsze opancerzenie i dodatkową ochronę na poziomie nie niższym niż poziom STANAG 6.
Ochronę i możliwości bojowe BMPW Babilon na polu walki zapewnia opancerzenie i dodatkowe systemy ochrony; modułowy dodatkowy pancerz z opracowanym specjalnie dla Babilona wypełnieniem; dodatkowe osłony ochronne; specjalna konstrukcja kadłuba, który jest zbudowana zgodnie z zasadą pancerza przestrzennego.
Konstrukcję kadłuba tworzą m.in. nisze pancerne na półkach nad gąsienicami, przeznaczone jako przedziały systemów wyposażenia, co zwiększa odporność na przebicie kadłuba i jego konsekwencje (odłamki itp.). Podłoga pojazdu jest podwójnie zabezpieczona przed minami dzięki zestawom akumulatorów trakcyjnych i specjalnym wnękom ochronnym. Kadłub wyposażono również w pancerną przegrodę przedziału silnika i układu transmisji, który znajduje się w znacznej odległości od zewnętrznych przednich płyt pancerza. Załogę chroni wewnętrzna struktura ochronna w formie kapsuły.
Opancerzony kadłub pojazdu przeszedł pięcioetapowe próby, w czasie których wytrzymał ostrzał pociskami kal. 30 mm z odległości 200 m oraz kumulacyjnymi i przeciwpancernymi pociskami podkalibrowymi kal. 125 mm z odległości 500 m.
Konstruktorzy deklarują, że kadłub spełnia wymagania normy STANAG 6, a nawet ją przewyższa. W czasie prób wytrzymał ostrzał pociskami kal. 30 mm z odległości 200 m oraz kumulacyjnymi i przeciwpancernymi pociskami podkalibrowymi kal. 125 mm z odległości 500 m
Hybrydowa innowacja
Zwiększoną dynamikę i zwrotność BMPW Babilon osiągnięto dzięki zastosowaniu innowacyjnego rozwiązania w postaci napędu hybrydowego. Przy pełnej masie 36 t napęd ten zapewnia maksymalną przyczepność we wszystkich zakresach i we wszystkich trybach napędu.
W skład zespołu napędowego wchodzą: silnik wysokoprężny Deutz TCD16.0V8 o mocy 568 kW (768 KM) stanowiący główny napęd pojazdu oraz silniki elektryczne elektryczne o łącznej mocy 500 kW (701 KM). W sytuacji wymagającej dużej mocy, silnik spalinowy może współpracować z zespołem silników elektrycznych dając łączna moc 794 kW (1080 KM). Napęd hybrydowy pozwala na zwiększenie maksymalnego momentu obrotowego i poprawę właściwości trakcyjnych na wszystkich przełożeniach skrzyni biegów.
Zespól napędowy BMPW Babilon może pracować w trybie zasilania z silnika spalinowego; z wykorzystaniem tylko napędu elektrycznego; a także w hybrydowym trybie pracy, w którym właściwości dynamiczne pojazdu zwiększają silniki elektryczne. Silnik spalinowy może pracować również trybie generatora ładując m.in. akumulatory instalacji napędu elektrycznego. Możliwość BMPW Babylon do poruszania się z napędem elektrycznym ma zmniejszać promieniowanie cieplne i emisję hałasu.
W przypadku awarii głównego zasilania w energię elektryczną zasilanie można czerpać z akumulatorów trakcyjnych lub autonomicznego generatora. Jest on zainstalowany w tylnej części kadłuba w oddzielnym przedziale wyposażonym we wszystkie systemy niezbędne do autonomicznej pracy. Generator jest zasilany z układu paliwowego pojazdu, a wytworzone przezeń ciepło można wykorzystać do podgrzania pojazdu lub do rozruchu głównego silnika. Na generatorze ma być zamontowana sprężarka klimatyzatora zintegrowana z układem klimatyzacji. Generator pozwala na dostarczenie energii elektrycznej do wszystkich odbiorników pojazdu przy niepracującym głównym silniku spalinowym, a także na ładowanie akumulatorów głównych i trakcyjnych.
W celu maksymalnego uodpornienia konstrukcji BMPW Babilon na uszkodzenia główne układy elektroniczne sterowania zdublowano układami mechanicznymi.
W tylnej części kadłuba, po prawej stronie zamontowany jest główny silnik napędzający pojazd – wysokoprężny Deutz TCD16.0V8 o mocy 568 kW (768 KM). Symetrycznie po lewej stronie umieszczono agregat z generatorem dodatkowego zasilania w energię elektryczną
Nowa wieża
Moduł bojowy oparty na sterowanej zdalnie wieży i ma być wyposażony w pociski rakietowe i broń lufową. Wieża ma być wyposażona w nowo opracowany układ celowniczy ze stabilizacją, cyfrowy układ kierowania ogniem z komputerem balistycznym oraz funkcją automatycznego śledzenia celu. W Babilonie zainstalowano stabilizowane panoramiczne urządzenia obserwacyjno-celownicze z kamerami telewizyjnymi, dalmierzem laserowym i termowizją. Na wieży znajdzie się również najnowszy układ wykrywania opromieniowania wiązką lasera sprzężony z systemem wyrzutników granatów dymnych.
Uzbrojenie główne stanowi automatyczne działko kal. 30 mm ZTM-2 (odpowiednik rosyjskiej 2A42) sprzężone z karabinem maszynowym PKT kal. 7,62 mm i automatyczny granatnik UAG-40, a także wyrzutnia ppk Barrier z systemem naprowadzania. Na stropie wieży znajduje się zestaw o nazwie Sword of Arey, czyli sterowany zdalnie karabin maszynowy NSV kal. 12,7 mm z systemem celowniczym.
Moduł wieży wykorzystuje precyzyjne napędy z elektronicznym układem sterowania. Istnieją jednak mechaniczne układy dublujące. Moduł wieży BMPW zaprojektowano w taki sposób aby była możliwość ładowania – zarówno głównego uzbrojenia, jak i wyrzutni ppk – ze środka przedziału bojowego, bez otwierania włazów.
W pozycji marszowej wyrzutnie z pociskami znajdują się we wnętrzu wieży, w pozycji bojowej są wystawiane na zewnątrz. W środkowej części wieży zaprojektowano przedział amunicyjny.
Wieża zastosowana w transporterze Don (na rysunku) najprawdopodobniej znalazła zastosowanie także w Babilonie
Na stropie wieży Babilona zamontowano zestaw o nazwie Sword of Arey, czyli sterowany zdalnie karabin maszynowy NSV kal. 12,7 mm z systemem celowniczym
Zintegrowany układ sterowania
Dla Babilona został opracowany cyfrowy zunifikowany system zarządzania, który łączy podstawowe układy sterowania wyposażeniem. Zunifikowany układ zarządzania obejmuje m. in.: układ sterowania pojazdem, układ kierowania ogniem modułu wieży, układ kierowania ogniem zdalnego modułu uzbrojenia oraz dookolny układ obserwacji.
Zunifikowany system ma zapewniać efektywne sterowanie pojazdem, użycie broni, dobór optymalnych trybów i kontrolę parametrów pracy, a także możliwość wymiany informacji w ogólnej strukturze pododdziału, archiwizację zapisów, analizę stanu całego wyposażenia i jego diagnostykę, pozyskiwanie informacji z czujników i wyświetlanie niezbędnych dane na monitorach.
System sterowania uzbrojeniem zapewnia niezależne działanie bojowe modułu wieży i zdalnego modułu uzbrojenia. Możliwość wyboru zarządzania modułami ma zarówno dowódca jak i działonowy.
Opracowanie pierwszego kompletnego cyfrowego systemu sterowania pojazdów opancerzonych na Ukrainie pozwala na dalsze tworzenie na jego bazie pojazdów bezzałogowych.
Makieta Babilona z modułem uzbrojenia w postaci zdalnie sterowanej wieży wraz z systemem Sword of Arey
Jeden z pulpitów sterowniczych zintegrowanego układu zarządzania systemami uzbrojenia Chackmate
Efektywność i komfort załogi
W ramach programu budowy BMPW Babilon opracowano nowe metody rozpoznania, wykrywania i zapobiegania zagrożeniom, w szczególności dzięki rozwiniętemu systemowi wykrywania opromieniowania wiązką lasera. W pojeździe zainstalowano system wyrzutni granatów dymnych i termiczną wytwornicę dymu zasilaną olejem napędowym. W celu oceny sytuacji operacyjnej i możliwości bezpiecznego wykonywania manewrów w czasie jazdy można korzystać z dookolnego systemu kamer zewnętrznych.
Projektanci spółki Arey deklarują zapewnienie załodze najbardziej komfortowych warunków pracy i desantowania. W celu zmniejszenia zmęczenia podczas długotrwałego wykonywania zadania pojazd będzie wyposażony w anatomiczne fotele, klimatyzatory i filtry. Fotele mają być wyposażone w 5-punktowe pasy bezpieczeństwa, wnęki na maski gazowe i aparat oddechowy, regulację wysokości, pochylenia siedziska oraz podparcie dla pleców. Trzy składane siedzenia tworzą łóżko lub niszę dla rannych.
Silniki elektryczne i generator zapewniają zasilanie elektryczne dla załogi i desantu.
Potencjał rozwojowy
Modułowa architektura konstrukcji pozwala na tworzenie pojazdów o różnym przeznaczeniu i budowie ponieważ możliwy jest montaż innych wariantów układu jezdnego, przedziałów funkcjonalnych i wyposażenia, uzbrojenia i wyposażenia inżynieryjnego. Podwozie BMPW Babilon może być zamiennikiem rosyjskiego podwozia podstawowego dla samobieżnej armatohałbicy 2C3 Akacja, samobieżnej hałbicy 2C1 Goździk, samobieżnego lufowego zestawu przeciwlotniczego ZSU23-4 Szyłka, czy artyleryjsko-rakietowego zestawu przeciwlotniczego 2C6 Tunguska.
Koncepcyjny protoplasta Babilona – ciężki bojowy wóz piechoty Don zaprezentowany po raz pierwszy w 2015
Warto wspomnieć, że spółka Arey Engineering Group ma na swoim koncie zaprezentowany w listopadzie 2015 demonstrator technologii transportera piechoty o nazwie Azowiec, jednak obecny status prac nad nim jest nieznany. Na swojej stronie internetowej, spółka prezentuje z kolei koncepcję ciężkiego, gąsienicowego bojowego wozu piechoty o nazwie Don, który jest bardzo podobny do Babilona. Został również wyposażony w bezzałogową wieżę, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Sword of Arey i cyfrowy układ zarządzania systemami uzbrojenia Checkmate. Wiele wskazuje, że oba wozy wykorzystują tę samą wieżę, a Babilon jest rozwinięciem koncepcji Dona.
Zdjęcia i rysunki: Arey Engineering Group