6 grudnia ukraińska prywatna spółka Limpid Armor poinformowała, że wojska lądowe (Suchoputni Wijśka Zbrojnych Sył Ukrajiny, SW ZSU) rozpoczęły próby nahełmowego zestawu celowniczego dla dowódców i kierowców pojazdów opancerzonych.

Limpid Armor opracowała kilka modeli nahełmowych zestawów celowniczych, które przekazują określone dane w czasie rzeczywistym

Limpid Armor opracowała kilka modeli nahełmowych zestawów celowniczych, które przekazują określone dane w czasie rzeczywistym

System LPMK (Land Platform Modernization Kit), oparty o technologię rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor) został zintegrowany z kołowym transporterem opancerzonym BTR-4E Bucephalus. Testy rozpoczęto 4 grudnia w zmodernizowanym centrum szkolenia bojowego wojsk lądowych Jaworów w obwodzie lwowskim, leżącym kilkanaście kilometrów od granicy z Polską.

Mychajło Greczuchin, dyrektor generalny spółki Limpid Armor poinformował, że ukraińskim siłom zbrojnym przekazano jeden zestaw testowy systemu LPMK. Składa się z centralnego serwera, zestawu nahełmowego dla kierowcy i dowódcy oraz ośmiu kamer wysokiej rozdzielczości z optyczną stabilizacją, rozmieszczonych na kadłubie pojazdu, zapewniających 360-stopniowy zakres obserwacji oraz dedykowanego oprogramowania Microsoft HoloLens.

System LPMK może zostać zintegrowany z różnymi platformami, takimi jak czołgi, gąsienicowe oraz kołowe transportery opancerzone / Zdjęcia: Limpid Armor

System LPMK może zostać zintegrowany z różnymi platformami, takimi jak czołgi, gąsienicowe oraz kołowe transportery opancerzone / Zdjęcia: Limpid Armor

System wyświetla również dane telemetryczne ze wszystkich podsystemów pojazdu, takie jak statusy zadań, cele, interaktywne wskaźniki dotyczące rozmieszczania jednostek własnych i przeciwnika oraz inne dane rzeczywistości rozszerzonej, oparte w szczególności na algorytmach tzw. sztucznej inteligencji.

Spółka opracowała kilka modeli zestawów nahełmowych w zależności od funkcji załoganta. Dla mechanika-kierowcy zestaw przekazuje informacje o trasie, znaczniki z nawigacji satelitarnej, informacje dotyczące rozpoznanych pól minowych czy pozycje własnych jednostek. Dla dowódcy pojazdu podstawowe funkcje to łączność z dowództwem, informacje o misji, główne zadania i kierunek przemieszczenia sił. Dla działonowego są przekazywane informacje ze zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia, dane do prowadzenia ognia, liczba amunicji i lista celów.

Pierwsza wersja systemu została zaprezentowana przez startup, założony przez Greczuchina podczas kijowskich targów obronnych Arms and Security 2016. Rok później spółka została zarejestrowana jako Limpid Armor. Zainteresowanie ewentualnym zakupem przez Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) uzyskano podczas targów IDEX 2019 w Abu Zabi. Na obecnym etapie system działa na pojedynczym pojeździe, ale w planach jest rozszerzenie go kolejne poprzez podłączenie go do systemu zarządzania polem walki BMS.

W planach jest integracja systemu z kołowym transporterem piechoty Ataman 3 6×6, zaprezentowanym podczas Arms and Security 2019 przez spółkę NGO Praktika. Pojazd powstaje w oparciu o wymagania sformowanej w 2015 Brygady Piechoty Morskiej na następcę BTR-80.

LPMK stanowi odpowiednik rozwijanego w Izraelu przez spółkę Elbit Systems zestawu Iron Vision. System ma wejść od 2020 na wyposażenie najnowszego wariantu czołgu Merkava Mk.4 Barak, a w dalszej kolejności na platformie bojowej nowej generacji Carmel. Iron Vision jest także testowany na hiszpańskich bojowych wozach piechoty ASCOD Pizzaro i pojazdach saperskich z trałem przeciwminowym Castor (wersja CEV). Jest także oferowany Australii wraz z południowokoreańskim bwp AS21 Redback (Pizzaro z Iron Vision, 2019-07-01; Dwóch w australijskim przetargu na bwp, 2019-09-18).