13 lutego Departament Obrony Australii poinformował, że niemiecka grupa Rheinmetall AG i południowokoreańska spółka Hanwha Defense dostarczyły po trzy prototypy gąsienicowych, bojowych wozów piechoty, odpowiednio KF41 Lynx i AS21 Redback, na potrzeby fazy testów ewaluacyjnych w ramach programu Mounted Close Combat Capability LAND 400 Phase 3, szacowanego nawet na 18-27 mld AUD (51,77-77,65 mld zł). Program zakłada dostawy 450 nowych bwp i 17 wozami zabezpieczenia technicznego (wzt).
KF41 Lynx, będący powiększoną wersją KF31, został zaprezentowany podczas paryskich targów Eurosatory 2018. Pojazd otrzymał dwuosobową wieżę Lance 2.0 uzbrojoną w 35-mm armatę automatyczną Wotan 35 o zasięgu do 3 km i 7,62-mm trzylufowy napędowy km RMG762. Opcjonalnie pojazd może otrzymać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7-mm lub 7,62-mm km i 40-mm granatnikiem automatycznym, a także podwójna wyrzutnia ppk Spike LR2. Masa bojowa waha się, w zależności od poziomu ochrony i konfiguracji wyposażenia, od 34 do 50 t. KF41 ma 7,7 m długości, 3,6 m szerokości i 3,3 m wysokości. Pojazd jest napędzany turbodoładowanym 1140-konnym silnikiem wysokoprężnym Liebherr i zgodnie z informacją producenta jest zdolny do przenoszenia na pokładzie C-17A. / Zdjęcie: Rheinmetall AG
Minister obrony Australii Linda Reynolds podkreśliła, że jest to kamień milowy programu LAND 400 Phase 3, gdyż pojazdy zostaną poddane szczegółowej weryfikacji parametrów taktyczno-technicznych i ich zgodności z danymi przesłanymi przez oferentów.
Dwa prototypy każdego z dostarczonych typów posłużą do prób trakcyjnych, mobilności, ergonomii i siły ognia, a po jednym z każdego typu do prób odporności balistycznej i przeciwminowej. Będą to testy w ramach fazy ograniczania ryzyka (Risk Mitigation Activity, RMA), która potrwa 12 miesięcy. Po jej zakończeniu, w 2022 zostanie wskazany zwycięzca przetargu. Wstępna gotowość operacyjna ma zostać ogłoszona w latach 2024-2025, a pełna – w latach 2030-2031.
Hanwha Defense Australia wraz z Team Redback, które odpowiadają za ofertę AS21, informowały o zrealizowaniu dostaw 12 stycznia br. Z kolei Rheinmetall miał dostarczyć pierwszy prototyp na testy odporności w listopadzie ub. r., natomiast dwa kolejne do 15 stycznia br. Pierwszy z nich zaprezentowano publicznie 10 listopada 2020 (KF41 dla Australii ujawniony, 2020-11-10).
AS21 Redback ma masę bojową do 42 t, a jego uzbrojenie składa się z 30-mm armaty automatycznej Mk44S Bushmaster II, 7,62-mm sprzężonego km oraz zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia EOS R400S Mk 2 z 12,7-mm km i wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike ER2. Umieszczone je na wieży T2000, będącej rozwinięciem izraelskiej Elbit MT30 Mk 2, do której zintegrowano system aktywnej ochrony pojazdów Elbit Iron Fist – Light. Nowością jest także nahełmowy zestaw celowniczy dla dowódców i kierowców Elbit Systems Iron Vision, oparty na technologii rzeczywistości rozszerzonej STA (See Through Armor). Pojazd wyposa żono w pancerz modułowy Plasan o poziomie ochrony balistycznej 6 wg STANAG 4569 / Zdjęcie: Hanwha Defense Australia
Oferty w programie zakończono przyjmować 16 września 2020. Niemcy zaoferowali modułowy bwp KF41 Lynx IFV (Infantry Fighting Vehicle) wraz transporterem opancerzonym KF41 Lynx MSV (Manouevre Support Vehicle), z kolei Koreańczycy także modułowy AS21, będący w istocie zaawansowaną wersją bwp K21 z nową wieżą (Dwóch w australijskim przetargu na bwp, 2019-09-18).
Jeśli w programie zwycięży oferta niemiecka, to australijskie wozy zostaną wyprodukowane w zakładach Rheinmetall Military Vehicle Centre of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w pobliżu Brisbane w stanie Queensland. Podwykonawcami prac będą zakłady Supashock w Adelaide, Cablex w Melbourne, Bisalloy Steels w Wollongong i Milspec Manufacturing w Albury. Z kolei w przypadku wyboru oferty południowokoreańskiej – produkcją zajmą się zakłady Hanwha Defense Australia w Geelong w pobliżu Melbourne, a podwykonawcami, w ramach grupy Team Redback, będą lokalne spółki: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems oraz izraelska Elbit Systems.
Nowe bwp wraz z wzt zastąpi w linii ok. 430 pochodzących z połowy lat 1960. pojazdów typu M113SA4 w wersjach transportera opancerzonego, wozu wsparcia technicznego, wozu ewakuacji medycznej, wozu dowodzenia i wozu wsparcia logistycznego.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.