Izraelska spółka Tactical Robotics poinformowała o przeprowadzeniu, zakończonej sukcesem, próbnej ewakuacji medycznej za pomocą bezzałogowego statku powietrznego pionowego startu i lądowania Cormorant, wcześniej znanego jako AirMule.
Cormorant to obecnie jedyna autonomiczna platforma, która może zostać dopuszczona do wykonywania misji ewakuacji medycznej z pola walki.
O testach poinformowano 22 maja 2018 podczas konferencji Israel Combat Rescue and Emergency Medicine. Spółka-córka koncernu Urban Aeronautics ujawniła, że demonstracja odbyła się w rejonie lotniska Megiddo w Galilei w obecności przedstawicieli Sił Obronnych Izraela (IDF). Cormorant ma szanse zostać pierwszym bezzałogowym i autonomicznym systemem przeznaczonym do ewakuacji medycznej z pola walki drogą powietrzną.
Podczas demonstracji manekin, symulujący rannego żołnierza, został załadowany do czekającego bsl i przetransportowany do wcześniej wyznaczonej lokalizacji. Cormorant odbył lot w trybie autonomicznym, cały czas przekazując oczekującemu zespołowi medycznemu informacje na temat stanu zdrowia rannego. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu dwukierunkowego łącza video lekarz mógł cały czas utrzymywać łączność z pacjentem.
Demonstracja bsl Cormorant polegała na załadunku manekina na noszach do czekającego statku i przetransportowania go w trybie autonomicznym do wcześniej wyznaczonej lokalizacji. /Film i zdjęcia: Tactical Robotics
Cormorant, wcześniej znany pod nazwą AirMule, został uznany przez dowództwo NATO za jedyną bezzałogową platformę, która może zostać aktualnie dopuszczona do realizacji autonomicznych operacji ewakuacji medycznej. System może także dostarczać ładunki innego typu. System, rozwijany wspólnie z IDF, ma spełniać także normy amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA).
Warto odnotować, że Cormorant to nie jedyny bezzałogowiec tej klasy oferowany dla IDF. 2 października 2017 przedsiębiorstwo Israel Aerospace Industries zaprezentowało bezzałogowy śmigłowiec Air Hopper, opracowany z myślą o ewakuacji rannych i dostarczaniu ładunków na pole walki. W przeciwieństwie jednak do Cormoranta, Air Hopper jest stosunkowo prostą konstrukcją, gdzie nosze z rannym lub ładunek są przenoszone pod bezzałogowcem, nie zapewniając ochrony w postaci zamkniętej kabiny.
Analiza
Oblot bsl AirMule odbył się w styczniu 2009, lecz dopiero 30 grudnia 2015 odbył się pierwszy, w pełni autonomiczny lot statku. Obecnie systemem zainteresowały się IDF, które chcą go wykorzystywać w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) w misjach podwyższonego ryzyka w miejscach niedostępnych lub zbyt niebezpiecznych dla klasycznych śmigłowców.
Cormorant ma 6,2 m długości, 3,5 m szerokości oraz 2,3 m wysokości. Platforma może transportować dwóch rannych pacjentów (500 kg). Dzięki wentylatorowemu napędowi zasilanemu dwoma silnikami turboodrzutowymi Safran (Turbomeca) Ariel 2 o mocy 940 KM, osiąga prędkość maksymalną 180 km/h oraz zasięg do 50 km. Średnica wirników wynosi 1,8 m. Masa pustego bsl to 771 kg, a maksymalna masa startowa wynosi 1 406 kg. Pułap praktyczny ustalono na 3 660 m (12 tys. stóp), natomiast maksymalna długość lotu to 5 godzin.