Przejdź do serwisu tematycznego

Targowe reminiscencje. Hełmy na uboczu MSPO 2021

Tegoroczna oferta producentów indywidualnych osłon balistycznych chroniących głowę była ubożuchna jak nigdy. Pandemia podobnie jak w ubiegłym roku wystraszyła tych, którzy mieli cokolwiek pokazać, a ci którzy przywieźli na MSPO 2021 swoje wyroby mieli ich niewiele. Trudno było znaleźć na stanowiskach nowości o których nie byłoby nic nie wiadomo wcześniej. Generalnie osłony głowy przywiezione na salon były już eksponowane i anonsowane przy innych okazjach więc niezorientowani mogli się spodziewać, że w Kielcach ujrzą je po raz pierwszy, a bywalcy różnych okazyjnych wystaw zobaczyli je ponownie.

Kask ochronny KPO-04 z PSO Maskpol

Prezentację swoich wyrobów jak zwykle w sąsiedztwie innych członków Polskiej Grupy Zbrojeniowej w centrum pawilonu „C” kompleksu wystawienniczego eksponowało Przedsiębiorstwo Sprzętu Ochronnego MASKPOL S.A. z Konieczek. Lider w branży balistycznych osłon głowy na polskim rynku zbrojeniowym tym razem eksponował jako nowość tylko jedną konstrukcję. Kask ochronny KPO-04 to kolejna po KPO-01 i KPO-02 osłona głowy przeznaczona dla funkcjonariuszy policji biorących udział w tłumieniu agresywnych rozruchów ulicznych. Czerep wykonany jest włókna aramidowego w technologii tłoczenia. Masa kompletnego kasku w rozmiarze S wynosi 1850 g. Kask tłoczony jest w trzech rozmiarach. Twarz i przednią część głowy funkcjonariusza podczas interwencji chroni osłona wykonana z wytrzymałego na zarysowania poliwęglanu, którą można odchylić do góry w trzech różnych położeniach. Powierzchnia poliwęglanu pokryta jest dodatkową powłoką tzw. anti-fog, która chroni osłonę przed osadzaniem się na niej pary. W tylnej części kasku zamontowana jest osłona karku, która wykonana jest z trudnopalnego materiału odpornego na działanie m.in. żrących substancji chemicznych.

Jako novum na bokach kasku na wysokości policzków zamontowano gniazda montażowe umożliwiające trwałe połączenie osłony głowy z maską przeciwgazową, której założenie odbywa się bez konieczności zdejmowania hełmu. Wyposażenie wewnętrzne kasku zbudowane jest z twardej pianki z głębokimi otworami oraz z siateczki połączonej obwodowo z potnikiem. Od czoła do tyłu głowy siateczka przez środek przeszyta jest szerokim pasem tkaniny z której wykonany jest potnik. Boki i tył głowy od wewnątrz osłania wykładzina z pianki o grubości 2-2,5 cm pokryta od strony głowy miękką tkaniną jak na potniku oraz od dołu na krawędziach i na powierzchni od strony czerepu czarną skórką ekologiczną. Po założeniu kasku na głowę wyposażenie wewnętrzne szczelnie przylega do głowy i policzków zapewniając użytkownikowi stabilność noszenia bez niekontrolowanego przemieszczania się czerepu.

Pasek podbródkowy składa się z jednoczęściowej łyżki podbródkowej wykonanej z tworzywa oraz z dwóch elementów zapięcia osadzonych na lewej i prawej taśmie potylicznej przymocowanych do tyłu czerepu. Zapięcie właściwe znajduje się z lewej strony, a bezpiecznikowe typu niemieckiego znane z hełmu bojowego Schuberth model 826 po prawej stronie. Zapięcie właściwe składa się z długiego tworzywowego odcinka taśmy z siedmioma progami, który wsuwa się w klamerkę z językiem zaciskowym. Głębsze lub płytsze wsadzenie taśmy pod język wydłuża lub skraca długość podpinki. Pomiędzy tylnymi miejscami zamocowania taśm potylicznych podpinki w czerepie znajduje się ucho transportowe. Oba zapięcia w szybki i łatwy sposób (szczególnie to właściwe na lewym policzku) umożliwiają zablokowanie niekontrolowanego zdjęcia kasku z głowy lub szybkie jego zdjęcie w sytuacji awaryjnej.

Maskpol zaprezentował modele KPO-04 w odmianach kolorystycznych białej i czarnej. Jak się okazuje prezentowane modele nie były egzemplarzami finalnymi. Producent zapowiedział małą modyfikację potnika czołowego. Zamiast dotychczasowego elementu o zmiennej grubości wykonanego ze skórki ekologicznej będzie tworzywowa nakładka-maskownica wypełniająca przedni element wnętrza czerepu.

Generalnie kask ochronny KPO-04  przeznaczony jest do zabezpieczenia głowy, twarzy i karku przed urazami spowodowanymi uderzeniami niebezpiecznymi przedmiotami oraz oddziaływaniem płynnych substancji chemicznych. Konstrukcja kasku ochronnego jest kompatybilna np. z maską przeciwgazową model MT 213/2 i adapterem NM-01.

Charakterystyczna budowa i wzornictwo oraz trzy rozmiary czerepu KPO-04 bezsprzecznie sprawiają wrażenie jakby nowy produkt firmy z Konieczek inspirowany był popularnym i skutecznym, niemieckim produktem z górnej półki o nazwie P100N. Podobnie jak Schuberth, rodzimy KPO-04 składający się z kasku ochronnego, kompatybilnej maski przeciwgazowej i ewentualnego zestawu słuchawkowego może stać się jako całość systemem modułowym jak to ma miejsce w przypadku rozwiązania zza Odry.

Niemiecka kombinacja składająca się z kasku Schuberth P100N, taktycznej maski pełnotwarzowej HM50 firmy AVON Protection oraz zestawu słuchawkowego CT z pałąkiem na kark 331 firmy CeoTronics tworzy zestaw kontrolowania tłumów oznaczony jako HMK150.


Czarny kask ochronny KPO-04 z widocznym elementem (gniazdem) mocowania maski przeciwgazowej


Wyposażenie wewnętrzne KPO-04. Na pierwszym planie taśmy czteropunktowej podpinki z klamerkami regulacyjnymi z językami zaciskowymi. Pomiędzy tylnymi miejscami mocowania taśm widoczne jest ucho transportowe


Biały KPO-04 z opuszczoną osłoną


Język zapięcia zasadniczego KPO-04 z siedmioma progami

 

Hełm balistyczny HP-05 w trzeciej odsłonie

Wydaje się, że na tegorocznym salonie zaprezentowano już ostateczny model hełmu balistycznego HP-05 (hełm policyjny-05), który po kilku latach doczekał się swojej chyba ostatecznej wersji. Trzecia z kolei wersja modelu HP-05 nabrała kształtu najbardziej zbliżonego do modelu Fast High Cut Helmet będącego prawdopodobnie inspiracją dla jego konstruktorów. Owalne wycięcie w modelu nr 1 oraz prawie pozioma linia boczna rozpoczynająca się od brwi do miejsca za uchem w modelu nr 2 przeszły w modelu nr 3 w linię łamaną będącą niejako kompromisem pomiędzy głęboką i wyobloną linią boczną z         „jedynki” i płaską linią cięcia czerepu w „dwójce”. Podpinka z dwudzielną łyżką podbródkową, klamerkami z językiem zaciskowym, systemem regulacji BOA z pokrętłem w poduszce potylicznej oraz pozostałe elementy wyposażenia wewnętrznego są jak w modelu nr 2. Masa kompletnego hełmu z aramidowym czerepem, poduszkami o trzech różnych grubościach wynosi 1300 g. Komplet stanowi hełm wraz z czołowym gniazdem montażowym i bocznymi szynami montażowymi odpornymi na uszkodzenia mechaniczne oraz pokrowcem maskującym dopełniającym całość. W budowie samego pokrowca również zaszły istotne zmiany, które niejako upodobniły go do wzorów zachodnich producentów.

Wbrew niektórym opinią zamieszczanym na portalach branżowych hełm obecnego kształtu j.w  nie jest wersją rozwojową hełmu HP-04 tylko trzecią z kolei wersją hełmu HP-05 ( nie licząc modelu z PE) różniącego się znacznie od modelu HP-04. Ostatni raz hełm HP-05 w wersji nr 1 był prezentowany na kieleckim salonie w 2016 r. I o tym modelu można powiedzieć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że jest modelem bazowym dla HBT-01.


Najnowsza wersja hełmu HP-05 z maską przeciwgazową MP-06. Pokrowiec maskujący najnowszego kroju

 

Hełm balistyczny HB-04 (dawniej HP-04)

Od tegorocznego salonu hełm o dotychczasowym oznaczeniu HP-04 (hełm policyjny-04) przeszedł zmianę nazewniczą i nazywa się od tej pory HB-04 (hełm balistyczny-04). Zmiana nazwy jest zmianą kosmetyczną, ale bardziej porządkującą i odpowiadającą  stanowi faktycznemu gdyż hełm z nazwy policyjny stał się hełmem „uniwersalnym”. Dla przypomnienia model ten wykorzystywany jest w policji pod pierwotną nazwą HP-04, w Straży Granicznej występuje pod nazwą HP-04 SG oraz w WP jest na wyposażeniu załóg 155 mm samobieżnych haubic KRAB.

Cechą wyróżniającą hełmy artylerzystów z Krabów są duże plastry rzepów naklejone na powierzchnię czerepów w celu utrudnienia przesuwania się po czerepie pałąka ochronników słuchu. W wyposażeniu wewnętrznym pomiędzy poszczególnymi modelami hełmów występują niewielkie różnice w ilości włożonych oraz w zróżnicowanym kształcie niektórych poduszek.

Sposób montażu pałąka na zewnątrz hełmu CG634 z plastrem rzepa ( podobnie jak u naszych czołgistów) rozpowszechniony jest w armii kanadyjskiej wśród załóg wozów bojowych głównie w czołgach. Podobny sposób umieszczania rzepa na powierzchni czerepu stosują Chorwaci. Ta lakoniczna uwaga pomoże prześmiewcom tego projektu uzmysłowić sobie, że nie tylko w polskich konstrukcjach istnieje takie rozwiązanie i nie jest wbrew pozorom dziwne czy śmieszne.

HB-04 eksponowane na tegorocznym salonie były w pokrowcach wykonanych z tkaniny siatkowej w kolorach zielonym i czarnym.


Hełm HB-04 (dawniej HP-04) z maską przeciwgazową MP-06

Hełm lotniczy GENTEX HGU-55/GTX z maską HA/LP

Kolejny raz na stanowisku wystawienniczym, w tym roku nr D-102 kieleckiej firmy PARASNAKE można było zobaczyć hełm dla lotników marki Gentex HGU-55/GTX z maską tlenową Gentex HA/LP (High Altitude/Low profile). Hełm kolejny rok przechodzi serie prób i testów w celu adaptacji jego budowy i charakterystyk oraz akcesoriów do pracy z przyrządami znajdującymi się na pokładach samolotów użytkowanych w polskim lotnictwie: Su-22 i Mig-29. Wydawałoby się, że kwestia przystosowania  hełmu lotniczego do samolotu innego niż do dedykowanego to nie jest żaden problem, a jednak. Podczas prób hełmu okazało się, że np. długość przewodu tlenowego jest niewłaściwa tj. wąż jest za długi co skutecznie utrudnia pracę lotnika w kokpicie Miga-29 i Su-22. Obecnie przewód tlenowy spełnia wymagania stawiane temu elementowi wyposażenia.

Na czole czerepu zamontowano w miejscu pierwotnie zamontowanego tam gniazda montażowego do celownika nahełmowego dla amerykańskiego użytkownika trójkątne gniazdo do montażu tegoż oraz optyki NVG dla polskich pilotów. Wykonanie tego gniazda trwało długo, sam montaż jeszcze ciepłego elementu odbył się na targach w obecności piszącego ten tekst. Na marginesie trzeba dodać, że było to trzecie podejście do wykonania     i montażu tegoż elementu. Tak skonfigurowany hełm będzie ponownie podlegał testom           i próbom jak inne elementy wyposażenia dostosowane do rygorystycznych warunków odbiorowych przed dopuszczeniem ich do lotu.

Obecnie trwa proces testów naziemnych w których hełm sprawdzany jest podczas prób włączania silnika i jego systemów, sprawdzana jest łączność z wieżą kontroli lotów, z technikami. Sprawdzeniu podlega również łączność wewnętrzna w przypadku samolotów Su-22UM3 i Mig-29UB tj. dla samolotów z podwójną załogą.

Masa HGU-55/GTX bez maski tlenowej z czołowym gniazdem montażowym dla polskiego użytkownika wynosi 1520 g.  Masa maski tlenowej wraz z przewodami i wężem tlenowym wynosi 830 g.

Po lekturze powyższego tekstu nasuwa się następujące pytanie: po co tyle zachodu żeby dostosować hełm amerykański do radzieckiego samolotu? Czy nie lepiej kupić nowy? Odpowiedź jest prosta. Producent dotychczas używanych hełmów lotniczych typu ZSz-7 w samolotach Mig-29 i Su-22, firma AO „NPP ZWEZDA” (AO NPP „Gwiazda”) zlokalizowana jest w Rosji w obwodzie moskiewskim w miejscowości Tomilino przy ul. Gogola 39. Drugi współproducent tego hełmu to firma ARMOKOM zlokalizowana podobnie jak „Gwiazda” w obwodzie moskiewskim w mieście Chotkowo przy ul Michiejenko 28. Jak można wprost zauważyć dostawcami niezbędnego wyposażenia lotniczego są dwie firmy nie należące do naszego bloku militarnego, a co się z tym wiąże komunikacja z przedsiębiorstwami o profilu specjalnym ulokowanymi na wschód od polskiej granicy jest utrudniona wręcz niemożliwa z prostych przyczyn. Tym bardziej, że sytuacja geopolityczna w naszym regionie nie sprzyja stosunkom handlowym i obrotem sprzętem specjalnym, a brak dostawy niezbędnego wyposażenia dla polskiego lotnictwa jest tylko na korzyść dla państwa nad Wołgą.

Analogiczny problem i pilna potrzeba operacyjna zaspokojenia potrzeb lotników dotknęła również lotnictwo ukraińskie, które podobnie jak w Polsce lata na sprzęcie poradzieckim. Resursy hełmów lotniczych ZSz-7 w lotnictwie litewskim  pokończyły się już dawno bo ćwierć wieku temu. Dla zobrazowania sytuacji resurs dla hełmu rosyjskiego ZSz-7 wynosi tylko 6 lat.  Z wyżej wymienionego powodu Ukraińcy zwrócili się w stronę Francji do przedsiębiorstwa MSA Gallet, aby tam zakupić hełmy lotnicze LA 100 z maskami tlenowymi UA21S dostosowanymi do lotów w swoich samolotach również pochodzenia post radzieckiego.

Hełm amerykański nie ma resursu liczonego w latach eksploatacji. Każdy element hełmu można wymienić w miarę jego starzenia się lub zużycia fizycznego. Wymianie tj. remontowi podlega również powłoka lakiernicza, którą można wymienić na nową. W przypadku ZSz-7 nie jest to możliwe. Po zakończeniu 6 letniej eksploatacji hełm podlega szczegółowej kontroli po której następuje dopuszczenie do ponownego użytkowania lub kasacja. Procedura jest kosztowna. W przypadku produktu z GENTEXu wszystko można wymienić na nowe.

W związku z powyższym nasuwa się ponownie pytanie, dlaczego tak długo trwają badania i procedury dopuszczeniowe hełmu HGU-55/GTX i maski HA/LP do użytkowania? Można odnieść wrażenie, że zamawiający posiada w swoim gronie lub wśród użytkowników końcowych „hamulcowego” wstrzymującego płynny i ustalony z góry (przynajmniej tak powinno być, po kolei i systematycznie) przebieg procedur testowych, sprawdzających, próbnych i użytkowych, a w końcu dopuszczeniowych. Próby trwają trzeci rok.

Podczas targowych, zakulisowych rozmów z przedstawicielami różnych firm współpracujących z MON wynika, że na linii dostawca-zamawiający tworzą się w różnych dziedzinach dostaw w tym lotniczych sztuczne korki powodujące zawirowania decyzyjne, opóźnienia w próbach, poślizgi w realizacji uzgodnień. W wielu wypadkach odnosi się wrażenie celowego działania w przeciąganiu spraw i podjęcia stosownych decyzji na czas. Jednocześnie jak w przypadku HGU-55/GTX na potrzeby zaspokojenia pilnej potrzeby Inspektorat Uzbrojenia ogłasza przetarg nr IU/157/IX-174/ZO/POOiB/DOS/SS/2020 z dnia 28.12.2020 r. Dostawa sprzętu wysokościowo-ratowniczego w którym w punkcie II.1.5) w punkcie 1, – część zamówienia nr 3- zamawia się dostawę 34 kompletów hełmu twardego ZSz-7AP lub równoważnego oraz w kolejnym punkcie tegoż dokumentu, część zamówienia nr 4- dostawa 3 sztuk masek tlenowych KM-34D s. 2 lub wyrobu równoważnego.

W takim wypadku nasuwa się oczywiste  pytanie: jak przedstawiciele IU wyobrażają sobie oficjalny zakup w rosyjskiej firmie przez przedstawiciela w tym wypadku polskiej firmy, która została legalnie wybrana w polskim przetargu na dostawę sprzętu specjalnego dla polskich sił powietrznych, hełmów lotniczych, których użytkownikiem końcowym będzie jakby nie było polskie lotnictwo wojskowe?

Pytanie kolejne znów jest oczywiste, jak będzie z resursem? Kto dokona przeglądu po jego zakończeniu? Następna dygresja: sprzęt wojskowy sprowadzony zza wschodniej granicy, o ile dojdzie do tego, powinien z definicji być sprawdzony przez uprawnioną jednostkę kontrwywiadowczą pod kątem i w celu eliminacji szeroko pojętej nieprawidłowości i dopuszczenia sprzętu do użytku w WP. Po takim sprawdzeniu czyli po demontażu oryginalnego sprzętu jak wygląda gwarancja użytkowania? W samochodzie wymiana żarówki w lampie o ile jest nierozbieralna kosztuje utratę gwarancji. Jak będzie w przypadku zaglądania do „elektronicznych wnętrzności” rosyjskiego hełmu? Kto będzie gwarantem takiego przeglądu?

Większa masa hełmu ZSz-7, gorsza jakość użytkowania, brak części zamiennych, ograniczony okres użytkowania, brak jednostki dopuszczeniowej do użytkowania, generalnie gorsza jakość sprawiają, że nasuwa się wiele pytań o dalszy los polskich lotników. Jedno jest pewne i odpowiedź: hełm amerykański HGU-55/GTX nie będzie nigdy ochronnym hełmem ZSz-7 jak brzmi dosłowne jego oznaczenie z 7 jako kolejnym modelem. Co do słowa „równoważność” w treści zamówienia w odniesieniu do ZSz-7 brzmi lekko komicznie bo gdzie jest model równoważny, czytaj taki sam oprócz samego „zesza 7”? Jak widać z opisu powyżej nie jest możliwe w ciągu trzech lat, a może i dłużej z Gentexa zrobić lotniczą „siódemkę”, a co dopiero dostarczyć ją na czas do ostatniego listopada br.

Wygranym i dostawcą rosyjskich hełmów oraz masek jest warszawska firma FIN Sp.       z o.o., Al. Krakowska 110/114, 02-256 Warszawa. Rosyjskie hełmy dla naszych lotników będą kosztowały polskiego podatnika 3 088 407,00 zł brutto, natomiast za maski IU zapłaci 91 143,00 zł brutto. W obu wypadkach dostawca udziela 24 miesięcznej gwarancji na dostarczone egzemplarze hełmów i masek. Pytanie, czy dostawca sam będzie naprawiał niesprawny sprzęt w razie jego awarii? Czy odda je w ręce rosyjskich specjalistów z „Gwiazdy”?


Hełm lotniczy Gentex HGU-55/GTX ze świeżo założoną blachą gniazda montażowego dla polskiego użytkownika


Szczegółowa budowa czołowego gniazda montażowego na czole hełmu HGU-55/GTX przeznaczonego dla polskich lotników


Pierwotna wersja gniazda montażowego hełmu HGU-55/GTX dla odbiorcy latającego na zachodnich typach samolotów


Tył hełmu Gentex. Obok maska tlenowa HA/LP (High Altitude/Low profile)

DSM Protective Materials prezentuje tureckie hełmy

Wizyta na holenderskim stanowisku wystawienniczym G-52 była swego rodzaju zaskoczeniem ponieważ Niderlandowie jako produkt sztandarowy wykonany z ich włókna przywieźli trzy hełmy tureckiego producenta Garanti Kompozit, który swoją siedzibę ma zlokalizowaną w mieście Yerköy w prowincji Yozgat na wschód od Ankary. W rozmowie z przedstawicielami DSM Protective Materials dowiedziałem się, że turecka firma to jeden głównych odbiorców holenderskiej nici, zaś ich produkty wg oceny Niderlandów spełniają wyśrubowane standardy wykonawcze oraz posiadają wysokie parametry balistyczne.

Do debiutu na MSPO 2021 DSM wystawiło dwa popularne w tureckiej armii modele hełmów wzorowane na amerykańskim typu SENTRY w wersjach lekkiej i cięższej. Model lekki to ULTRA LIGHT WEIGHT GEN II (ACH MID-CUT MODEL) oraz cięższy BALLISTIC PROTECTIVE HELMET (ACH MID-CUT MODEL). Oba modele wykonane były z włókna UHMWPE przy czym model lżejszy posiadał 5 mm grubości czerep, natomiast model cięższy 8 mm grubości sferę. Porównanie mas obu modeli daje dużo do myślenia ponieważ w przypadku konstrukcji  ULTRA LIGHT WEIGHT GEN II kompletny hełm wnosi na wagę 920 g w rozmiarze XL. Model cięższy na wadze wskazał wartość 1390 g również w rozmiarze XL. Wartości V50 dla standardowego odłamka o masie 17 gr FSP dla obu modeli wynoszą odpowiednio min. 675 m/s i 725 m/s w trakcie przeprowadzonych testów zgodnych z natowska normą STANAG 2920. Modele jak w każdej szanującej się firmie przetrwały ostrzał amunicją 9 mm i .44 Magnum. Wytrzymałość balistyczna każdego modelu określona została na poziomie IIIA wg NIJ.

Tak przy okazji nasuwa się pytanie dlaczego dla celów choćby marketingowych Maskpol nie wykazuje realnej odporności balistycznej V50 czerepów dla odłamka zasłaniając się wartościami opisanymi jako >600 m/s dla wszystkich modeli, które były poddane próbie ostrzału? 600 m/s w porównaniu z 675 m/s robi różnicę aż 12,5%. Turecki producent wypuszcza swoje konstrukcje w czterech rozmiarach M, L, XL i XXL i w trzech barwach czarnej, zielonej i beżowej. Dla porównania w Maskpolu hełmy malowane są w trzech kolorach tj. czarnym, zielonym i piaskowym (beżowym) choć w materiałach promocyjnych wykazywanych jest pięć barw, które ciężko odróżnić od siebie, a wszystkie mają odcień ciemnej zieleni ( być może to wina druku?)

Wyposażenie wewnętrzne tureckich osłon składało się z dwóch rodzajów poduszek. W modelu lżejszym producent zamontował zestaw typowych 7 sztuk z dużą okrągłą poduszką centralną w szczycie. W drugim modelu wyposażenie wewnętrzne składało się z 23 sztuk mniejszego rozmiaru poduszek tworzących pas wewnętrzny wokół czerepu i pas centralny od czoła do tyłu. Barwa czerepu w obu przypadkach była czarna.

Trzeci model o barwie piaskowej (beżowej) reprezentował serię hełmów ULTRA LIGHT HELMET (ACH HIGH-CUT MODEL) wraz z osłoną szczęki i wizjerem. Masa hełmu kompletnego bez dodatkowych osłon dla rozmiaru XL wynosi 1150 g. V50 dla tej wersji równa jest 760 m/s. Hełm podobnie jak poprzednie konstrukcje posiada cztery wielkości rozmiarowe. System regulacji wyposażenia wewnętrznego oparty jest na, i tutaj mamy do wyboru system typu BOA lub przekładnię ślimakową znaną z modeli Ops-Core (Gentex). W modelach wyżej opisanych zastosowano system BOA.

Masa łatwo doczepianej twardej odłamkoodpornej osłony szczęki (mandible) do tego modelu hełmu wynosi 500 g. Odporność balistyczna V50 dla odłamka wg normy STANAG 2920 jest na poziomie 650 m/s. Osłona była poddana próbie ostrzału amunicją kal. 9 mm i dla niej V50 określono na  425 m/s. Podobnie jak czerep osłonę wykonano z UHMWPE w dwóch wielkościach rozmiarowych M/L i XL/XXL.

Generalnie należy stwierdzić, że turecki producent w krótkim czasie skutecznie opanował tłoczenie konstrukcji aramidowych oraz z UHMWPE tj. czerepów i akcesoriów do hełmów. Liczba modeli Garanti jest znaczna (aramidowe konstrukcje mają swoje odpowiedniki w PE) co pozwala sądzić, że producent celuje w różnych odbiorców z bardziej i mniej zasobnymi portfelami. Już samo to, że na MSPO hełmy z odpowiednimi oznaczeniami reklamowymi wskazującymi tureckiego producenta na stanowisku wytwórcy przędzy o utrwalonej europejskiej renomie może świadczyć, że Turcy osiągnęli już swój cel sprawdzonymi produktami.

Ciekawostką i to wielką jest to, że DSM Protective Materials na swoim stanowisku wystawił również ostrzelany wkład balistyczny wykonany w Maskpolu.


Lekki Ultra Light Weight Gen II (ACH MID-CUT MODEL)


Wnętrze hełmu lekkiego ACH MID-CUT MODEL


Cięższy Ballistic Protective Helmet (ACH MID-CUT MODEL)


Wnętrze hełmu cięższego (ACH MID-CUT MODEL)


Hełm ULTRA LIGHT HELMET (ACH HIGH-CUT MODEL) w całej okazałości z odłamkoodporną osłoną szczęki i maską

GLOMEX Military Supplies wyłączny przedstawiciel w Polsce wyrobów Ops-Core

Od kilku lat stanowisko wystawiennicze firmy GLOMEX z miejscowości Złotniki w gminie Suchy Las jak zwykle było wypełnione wszelkim dobrami hełmowymi pochodzącymi z amerykańskiej firmy Ops-Core należącej do większej Gentex Corporation z siedzibą główną w Carbondale w stanie Pensylwania.

Podczas wrześniowej prezentacji dokonań konstruktorskich firmy Ops-Core można było zapoznać się prawie anatomicznie z kaskiem ochronnym niebalistycznym FAST SF Carbon Composite oraz z jego dodatkowymi elementami ochronnymi tym razem już balistycznymi tworzącymi wspólnie balistyczną osłonę głowy. Czerep Fast SF Carbon Composite wykonany został jako hybrydowa konstrukcja z jednokierunkowych kompozytowych włókien węglowych i szklanych. Masa tak wykonanego kompletnego kasku w rozmiarze XXL z otworami wentylacyjnymi w czerepie z przednim gniazdem oraz bocznymi szynami montażowymi wynosi 795 g. Po założeniu na kask dodatkowych osłon balistycznych górnej, większej, obejmującej również przód kasku oraz tylnej, mniejszej otrzymujemy konstrukcję balistyczną o masie równej 1405 g.

Masa zestawu jednak wzrośnie gdyż przywiezione na MSPO egzemplarze osłon nie były do kompletu. „ Łupiny” były o jeden rozmiar mniejsze i pasowały na czerp w rozmiarze XL. Mocowanie okładzin jest proste. Nałożyć na czerep, docisnąć połączenia rzepowe oraz wsadzić boczne klamerki (po jednej z każdej strony) z elementu centralnego w specjalnie wyprofilowane szczeliny pomiędzy boczną szyną montażową, a czerepem. Tylna „łupina” przylega do czerepu tylko na rzep.

Fasunek modelu targowego był oparty na wentylowanym wkładzie wewnętrznym Vented Lux Liner z pokrętłem Occ-Dial. Natomiast producent proponuje również do zamontowania alternatywnie wkład wentylowany Vented Lux Liner z przekładnia ślimakową lub wkład Lux Liner z podpinką typu H.

Kask produkowany jest w czterech rozmiarach Medium, Large oraz X-Large i XX-Large dla obwodów głowy kolejno 53-56 cm, 56-59 cm, 59-62 cm i 62-64 cm.

Grubość ścianki czerepu wynosi 5,58 mm. Kask można zamówić w sześciu różnych kolorach. Opisywany model posiadał barwę Urban Tan 499 oraz czarną. Sugerowana cena detaliczna kasku na rynku amerykańskim wynosi $ 943,00 (3838,01 zł). Z kolei FAST Low Profile Ballistic Applique czyli balistyczne „łupiny” nabywca zakupi za $ 1055,25 (4294,87 zł). Cena ta gwarantuje użytkownikowi osłonę balistyczną głowy o grubości 7,36 mm +/- 0,762 mm na poziomie min. V50 = 725 m/s dla standardowego odłamka o masie 1,1 g. Sumaryczna cena kompletu przekracza wartość hełmu Ops-Core Fast SF Super High Cut Helmet o 137,65 $. Współczynnik V50 dla tego modelu wynosi min. 700 m/s.


Kask FAST SF Carbon Composite z założoną tylną „skorupą” balistyczną. Obok część centralna „skorupy”, posiadająca w przedniej części wycięcie na czołowe gniazdo dla optyki NVG. Widoczne jest klamerka bocznego mocowania osłony do czerepu


Czarny kask FAST SF Carbon Composite z założonymi osłonami balistycznymi. Dokładnie widać sposób montażu bocznej klamerki do wycięcia w szynie w jej górnej krawędzi


Wnętrze kasku Carbon


Wnętrze centralnej osłony balistycznej


Wnętrze tylnej osłony balistycznej

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X