W środę, 23 kwietnia 2025, europejska spółka General Dynamics European Land Systems (GDELS) – Bridge Systems poinformowała na portalu społecznościowym LinkedIn, że w poprzednim tygodniu zawarła umowę o nieujawnionej wartości z agencją zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) Ministerstwa Obrony Szwecji na dostawy kolejnych mostów pontonowych typu IRB (Improved Ribbon Bridge), znanych pod nazwą wojskową Däcksbro 300.
Zdjęcie: GDELS – Bridge Systems via LinkedIn
Mosty pontonowe, zwane parkami pontonowymi są w służbie szwedzkich sił zbrojnych od niemal dekady. Zostały opracowane na początku XXI wieku/ W listopadzie 2015 spółka GDELS – Bridge Systems dostarczyła wstępną partię na testy w warunkach zimowych, aby zweryfikować ich interoperacyjność z dotychczas użytkowanymi systemami typu FSB (Floating Support Bridge). Testy potwierdziły, że mosty IRB cechują się nośnością do MLC 80 (72,57 t) dla pojazdów gąsienicowych i MLC 96 (87,09 t) dla kołowych, w tym szwedzkich czołgów Stridsvagn 122 (Strv 122). Dostawa ta była pierwszym krokiem Szwecji w kierunku modernizacji zdolności pododdziałów inżynieryjnych.
29 stycznia 2020 GDELS – Bridge Systems zawarła kolejną umowę z FMV na rzeczone mosty pontonowe z dostawami w 2020. Przeprowadzono też dodatkowe testy w warunkach letnich, potwierdzające kompatybilność i interoperacyjność ze szwedzkimi siłami zbrojnymi.
Następnie, 5 lipca 2022 spółka zawarła umowę na dostawę 16 zestawów mostów pontonowych typu M3, które jako Amfibiebro 400 miały być uzupełnieniem dla IRB/Däcksbro 300. Następnie, 7 marca 2024 podpisano aneks do umowy, rozszerzający ją o 9 zestawów za łącznie około 400 mln SEK, a 19 listopada tego samego roku rozpoczęto dostawy, które mają zostać sfinalizowane w 2027. M3 charakteryzuje się nośnością MLC 85 (77,11 t) dla pojazdów gąsienicowych i MLC 132 (119,75 t) dla pojazdów kołowych. System klasyfikacji ładowności MLC (Military Load Classification) to równoważnik ton krótkich.
Tyle dodać, że w czerwcu 2023 Królestwo Niderlandów zamówiło dla swoich sił zbrojnych omawiane zestawy IRB na podwoziu ciężarowym.
Na koniec warto nadmienić, że mosty IRB są w pełni interoperacyjne nie tylko z systemami FSB i M3, ale także SRB (Standard Ribbon Bridge) na bazie doświadczeń z którym został opracowany, dzięki kompatybilności wstecznej. W porównaniu z SRB, zwiększono w IRB nośność, zredukowano liczbę personelu wojskowego do obsługi, zmniejszono masę komponentów oraz liczbę pojazdów wsparcia i transportowych, a powierzchnię przęsła pokryto powłoką antypoślizgową. IRB może być wykorzystywany na rzekach o dwukrotnie szybszym nurcie.