We wtorek, 19 listopada 2024, europejska spółka General Dynamics European Land Systems (GDELS) – Bridge Systems poinformowała, że przekazała agencji zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) Ministerstwa Obrony Szwecji pierwszy z zamówionych mostów pontonowych typu M3.
Ceremonia miała miejsce w ośrodku produkcyjnym GDELS – Bridge Systems w niemieckim Kaiserslautern, w kraju związkowym Nadrenia-Palatynat, z udziałem Jonasa Lotsne, szefa działu sprzętu wojskowego w FMV i Dr. Christiana Kautha, dyrektora zarządzającego producenta, a także innych zaproszonych gości.
Umowa w rej sprawie pomiędzy FMV a GDELS – Bridge Systems została podpisana 5 lipca 2022 i opiewała na 16 zestawów. System miał wejść do służby w 2024 pod nazwą Amfibiebro 400 jako uzupełnienie mostów pontonowych GDELS Improved Ribbon Bridge (IRB), znanych w Szwecji pod nazwą wojskową Däcksbro 300. Następnie, 7 marca 2024 podpisano aneks do umowy, rozszerzający ją o 9 zestawów za łącznie około 400 mln SEK.
Dostawy wszystkich zestawów mają zakończyć się w 2027. Taka liczba zestawów pozwoli na zbudowanie przeprawy o długości około 300 m.
System M3 składa się z samobieżnych amfibijnych promów na podwoziu kołowym ze zintegrowanym, rozkładanym przęsłem mostu. Budowa przeprawy o długości 100 m ma zajmować saperom ok. 10 minut.
M3 charakteryzuje się nośnością MLC 85 (77,11 t) dla pojazdów gąsienicowych i MLC 132 (119,75 t) dla pojazdów kołowych, natomiast IRB – odpowiednio, MLC 80 (72,57 t) i MLC 96 (87,09 t). System klasyfikacji ładowności MLC (Military Load Classification) to równoważnik ton krótkich.
Co ciekawe, szwedzkie siły zbrojne prowadziły testy z systemem M3 już 20 lat temu, ale ze względu na zmiany geopolityczne (globalna wojna z terroryzmem) i kurczącą się gospodarkę projekt został następnie zamknięty. Doświadczenia, które FMV wyciągnęło podczas tamtych testów, są obecnie w dużej mierze wdrażane.
Jak dotąd zestawy M3 trafiły do sił zbrojnych Niemiec, Wielkiej Brytanii, Indonezji, Tajwanu, Singapuru, Korei Południowej, Łotwy i Słowacji, a Ukraina miałaby je otrzymać w ramach pomocy wojskowej Królestwa Niderlandów (która, co ciekawe, w czerwcu 2023 zamówiła dla swoich sił zbrojnych wspomniane zestawy IRB na podwoziu ciężarowym).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.