23 września spółka Mack Defense (część grupy Volvo) dostarczyła amerykańskim wojskom lądowym (US Army) i jej rezerwom (US Army Reserve) pierwsze seryjne egzemplarze wywrotek tylnozsypowych M917A3 HDT (Heavy Dump Truck). Pierwotnie planowano, iż dostawy rozpoczną się w maju br.
Spółka Mack Defense dostarczyła amerykańskim wojskom lądowym pierwsze seryjne egzemplarze wywrotek tylnozsypowych M917A3 HDT / Zdjęcie: Mack Defense
Postępowanie na nowe wywrotki dla US Army prowadzono od czerwca 2017. Oferta Mack Defense bazująca na cywilnym czteroosiowym modelu serii Granite została wybrana w maju 2018 – odrzucono kontrofertę Navistar Defense. Podpisano wówczas 7-letnią umowę ramową o maksymalnej wartości 296,4 mln USD (1,16 mld zł) na dostawę 683 nieopancerzonych i opancerzonych wywrotek tylnozsypowych, które zastąpią będące w służbie od prawie 5 lat samochody ciężarowe MM917, dostarczane przez spółkę AM General. Dostawy M917A3 HDT mają zakończyć się w maju 2025.
Pierwszy prototyp M917A3 HDT został zaprezentowany w październiku 2018 podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA (Association of the United States Army). Charakteryzował się dopuszczalną masą całkowitą 42,9 t oraz ładownością do 27 t. Tak jak odmiana cywilna był napędzany 13-litrowym silnikiem wysokoprężnym z bezpośrednim wtryskiem paliwa Mack MP8 o mocy 440 KM, ale otrzymał większy prześwit.
W tym samym czasie Mack Defense wraz z Hendrickson otrzymały zlecenie na integrację zawieszenia PRIMAAX EX do wszystkich M917A3 HDT, a w sierpniu 2019 do poddostawców dołączyły spółki Crysteel Manufacturing (skrzynie ładunkowe) i Truck-Lite (system oświetlenia), natomiast JWF Defense Systems odpowiada za opancerzenie kabin i malowanie.
Później rozpoczęto trwające około dwa lata testy obejmujące dwanaście dostarczonych prototypów (w tym sześć nieopancerzonych i sześć opancerzonych) na poligonie US Army w Aberdeen w Maryland. Pierwszy aneks na dostawę 99 samochodów seryjnych w wersji nieopancerzonej podpisano 1 marca 2021. W przypadku wersji opancerzonej nadal trwają testy. Pojazdy są produkowane na nowej linii montażowej w zakładach MEC (Mack Experience Center) w Allentown w stanie Pensylwania. W tym celu spółka zainwestowała 6,5 mln USD (25,5 mln zł).
Wywrotki tylnozsypowe są używane przez jednostki inżynieryjne US Army do zabezpieczania działań związanych z budową i wsparciem istotnej infrastruktury wojskowej w kraju i poza granicami, takiej jak drogi, lotniska, lądowiska, obiekty magazynowe itd.