Przejdź do serwisu tematycznego

Rolls-Royce i FFG chcą zintegrować nowe silniki z wozami rodziny Leopard 1

Spółki Rolls-Royce i FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft, we współpracy z ZF Friedrichshafen AG, opracowują pakiet propozycji remotoryzacji wszystkich czołgów Leopard 1 i pojazdów specjalistycznych opartych na ich podwoziu.

W środę, 4 września 2024, spółka Rolls-Royce poinformowała, że we współpracy z niemieckimi FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft oraz ZF Friedrichshafen AG, opracowują pakiet propozycji remotoryzacji wszystkich czołgów Leopard 1 i pojazdów specjalistycznych opartych na ich podwoziu.

Grafika: Rolls-Royce

Przedsiębiorstwa chcą zaoferować pakiet modernizacji układu napędowego, który zakłada wymianę nie produkowanego już silnika wysokoprężnego MTU MB838 o mocy 830 kM (610 kW) na nowoczesny MTU 8V199 o mocy 1070 KM (800 kW), które napędzają np. kołowe transportery opancerzone GTK Boxer.

Jak podkreśla Rolls-Royce, silnik MTU 8V199 jest tańszy, lżejszy, bardziej ekonomiczny, ma dłuższe okresy międzyobsługowe i dłuższą żywotność niż MTU MB838. Silnik zostanie sprzężony z układem przeniesienia napędu ZF 4HP250. Nowy napęd ma zwiększyć parametry taktyczno-techniczne zremotoryzowanych pojazdów.

FFG odpowiada za koncepcję układu chłodzenia i adaptację interfejsu do całego systemu. Celem jest rozwiązanie typu plug-and-play dla wszystkich wariantów.

Wymiana ma być procesem długoterminowym i ekonomicznym dla użytkowników. Remotoryzacji mogą zostać poddane czołgi Leopard 1A5, wozy wsparcia inżynieryjnego WiSENT 1, wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (28 egz. w wersji A2 jest używanych w Wojsku Polskim; program ich modernizacji unieważniono w połowie 2022), mosty towarzyszące AVLB Biber (4 egz. w Wojsku Polskim), pojazdy saperskie Pionierpanzer 2 Dachs czy samobieżne artyleryjskie zestawy przeciwlotnicze kal. 35 mm Flakpanzer Gepard.

Knut Müller, starszy wiceprezes ds. globalnych rozwiązań rządowych w Rolls-Royce Power Systems, powiedział:

Nasze silniki MTU Series 199 od lat wyznaczają standardy pod względem wydajności, niezawodności i oszczędności. Nowa wersja o mocy 800 kW to idealne rozwiązanie napędowe, które zapewnia, że ​​pojazdy z rodziny Leopard 1 będą mogły być nadal wydajnie eksploatowane w przyszłości. Jednocześnie wkraczamy na rynek sprzedaży, który wesprze wzrost naszego strategicznego segmentu biznesowego władz publicznych.

Jörg Kamper, dyrektor zarządzający Flensburger Fahrzeugbau-Gesellschaft, dodał:

Ta koncepcja będzie doskonałą okazją dla wielu armii, aby dostosować się do zmienionej sytuacji bezpieczeństwa przy rozsądnych kosztach i w rozsądnym czasie.

Propozycja została przedstawiona na 6. konferencji Forum Użytkowników Uzbrojenia i Utylizacji (Anwenderforum Rüstung und Nutzung) RÜ.NET w niemieckiej Koblencji, która odbyła się w dniach 4-5 września br.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X