W czwartek, 17 lipca 2025, amerykańska spółka L3Harris Technologies oficjalnie zaprezentowała linię wielozadaniowych pocisków/efektorów Red Wolf i Green Wolf, demonstrując jej zdolność do odpowiedzi na pilne potrzeby Departamentu Obrony USA w zakresie zaawansowanych, skutecznych i przystępnych cenowo nowych rodzajów amunicji, które można wykorzystywać w różnych rodzajach sił zbrojnych i domenach operacyjnych.
Zdjęcie: L3Harris Technologies
Red Wolf to amunicja krążąca do precyzyjnych uderzeń dalekiego zasięgu, natomiast Green Wolf to platforma walki radioelektronicznej oraz wykrywania, identyfikacji, lokalizacji i raportowania źródeł emisji elektromagnetycznych. Oba efektory są modułowej konstrukcji i wyposażone w zaawansowane oprogramowanie do współpracy w locie i zmiany celów. Obsługują również zdolność do lotów w roju.
Nasza ‘wataha’ efektów startowych zapewni siłom zbrojnym USA – niezależnie od platformy – znaczącą przewagę w zamykaniu dalekosiężnych łańcuchów rażenia, eliminacji zagrożeń przeciwnika w trudnych środowiskach i ochronie aktywów, powiedział Ed Zoiss, prezes ds. systemów kosmicznych i powietrznych w L3Harris Technologies. Red Wolf i Green Wolf są zabójcze, modułowe, przystępne cenowo i gotowe do polowania.
L3Harris zaprojektowało, opracowało i zbudowało te systemy w ciągu ostatnich pięciu lat, przeprowadzając z nimi ponad 40 lotów. Platformy mogą być odzyskiwalne, co zapewnia elastyczność w rozwijaniu i integrowaniu różnych ładunków. Spółki zbuduje dziesiątki systemów w ramach początkowej produkcji małoseryjnej do końca 2025, wspierana przez rozbudowę infrastruktury i ulepszenia automatyzacji.
Przypomnijmy, że amerykański Korpus Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) testował od listopada ub. r. kierowany pocisk dalekiego zasięgu o kryptonimie LRPF (Long Range Precision Fire), co ujawniono publicznie 13 lutego br. Następnie, 8 kwietnia L3Harris Technologies ujawniła, że nosi on nazwę Red Wolf i jest czymś więcej niż tylko tradycyjnym efektorem dla śmigłowców szturmowych Bell AH-1Z Viper.
System wyposażono w silnik turboodrzutowy (co ciekawe od nieujawnionego niemieckiego poddostawcy), który zapewnia wysoką prędkość poddźwiękową, zasięg ponad 370 km (ponad 200 mil morskich) oraz długotrwałość lotu ponad 60 minut. Ma być kompatybilny z wieloma platformami, załogowymi i bezzałogowymi: stałopłatami, wiropłatami oraz naziemnymi. Po wykonaniu zadania (oprócz misji uderzeniowej), system może zostać odzyskany poprzez uruchomienie spadochronu i lądowanie w dogodnym miejscu. Możliwość wielokrotnego użytku redukuje koszty eksploatacji i zwiększa ilość dostępnych efektorów.
Red Wolf wykorzystuje zaawansowane oprogramowanie umożliwiające podejmowanie decyzji przez operatora w czasie rzeczywistym za pomocą dedykowanej aplikacji zainstalowanej na tablecie MAGTAB (Marine Air-Ground Tablet), adaptację do zmieniających zagrożeń i koordynację sieciocentryczną z innymi systemami.
The wait is over.
Introducing Red Wolf ᵀᴹ and Green Wolf ᵀᴹ, the first vehicles in our expanding pack of launched effects systems. pic.twitter.com/d4oG7fgeE4
— L3Harris (@L3HarrisTech) July 17, 2025