17 grudnia francuski koncern Airbus Helicopters i rząd węgierski podpisały memorandum o porozumieniu w sprawie stworzenia długoterminowej współpracy przemysłowej w zakresie projektów lotniczych. Węgry zostaną włączone do globalnego łańcucha dostawców podzespołów dla koncernu.
29 czerwca 2018 Węgry zamówiły 20 lekkich śmigłowców wielozadaniowych H145M z systemem uzbrojenia HForce, stając się ich drugim na świecie użytkownikiem po Niemczech. Trzecim użytkownikiem będzie Serbia.
Partnerstwo będzie realizowane w ramach programu modernizacyjnego Zrinyi 2026 węgierskich sił zbrojnych (Magyar Honvédség). Ma na celu utworzenie na terytorium Węgier zakładów produkcyjnych Airbus Helicopters wraz z niezagospodarowaną działką przeznaczoną pod przyszłą rozbudowę w ramach kolejnych wspólnych projektów. Wyprodukowane na Węgrzech komponenty mechaniczne do śmigłowców będą wysyłane do montowni Airbusa. Węgierskie zakłady zyskają takie kwalifikacje jak np. obróbka powierzchniowa. Warto przy tym dodać, że od 2014 Airbus prowadzi w Budapeszcie biuro, zatrudniające 40 inżynierów i wykonujące specjalistyczne usługi dla koncernu.
Jak poinformował minister spraw zagranicznych i handlu Węgier Peter Szijjarto o lokalizację dla zakładów ubiegają się dwie miejscowości na wschodzie kraju, ale decyzja o wyborze jednego z nich zostanie podjęta w kolejnym tygodniu, po czym zostanie sfinalizowana umowa ws. rządowego wsparcia inwestycji o charakterze bezzwrotnym. Budowa zakładów zostanie zakończona do 2021, co pozwoli na stworzenie kilkuset nowych miejsc pracy, a jeden na sto śmigłowców wyprodukowanych przez Airbusa będzie zawierał elementy pochodzące z Węgier.
Minister podkreślił, że Węgry zwyciężyły w zaciekłej rywalizacji z innymi państwami regionu, a zacieśnienie współpracy z Airbusem, także w zakresie programu edukacyjno-szkoleniowego, przełoży się na poprawę relacji z Francją i Niemcami. Pozyskanie nowych wiropłatów, przy jednoczesnym zwiększeniu wydatków na obronę o 20%, w znacznym stopniu przyczyni się do realizacji zobowiązań Węgier wobec NATO, dotyczących zwiększenia finansowania sił zbrojnych do 2% PKB i zwiększenia wkładu w obronę kolektywną.
14 grudnia 2018 podpisano umowę na 16 średnich śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal, które do 2023 zastąpią 13 węgierskich śmigłowców transportowych Mi-8/17. Będą wykorzystywane do transportu maksymalnie 28 żołnierzy, akcji poszukiwawczo-ratowniczych i misji wsparcia bojowego powietrze-ziemia w każdych warunkach pogodowych w dzień i w nocy, dzięki systemowi uzbrojenia HForce. /Zdjęcia: Airbus Helicopters
W ostatnim czasie na Węgrzech zrealizowano kilka dużych inwestycji w sektorze lotniczym, dzięki czemu jego wartość produkcyjna wzrosła o 144%. Dyrektor generalny Airbus Helicopters Bruno Even podkreślił, że współpraca nie ograniczy się tylko do śmigłowców, a koncern jest zdecydowany umieścić Węgry w centrum swojej strategii przemysłowej.
Rozpoczęcie współpracy jest częścią przedsięwzięcia na mocy którego w ostatnim czasie rząd węgierski podpisał dwie umowy na dostawy łącznie 36 wiropłatów Airbusa, tj. 20 lekkich H145M i 16 średnich H225M Caracal, które zostaną wyposażenie w system uzbrojenia HForce (Węgry zamówiły H145M, 2018-07-02; Węgry zamawiają H225M Caracal, 2018-12-15).
Dodatkowo od Węgry są użytkownikiem dwóch używanych samolotów pasażersko-transportowych Airbus A319, natomiast węgierskie tanie linie lotnicze Wizz Air, jedne z głównych w Europie, użytkują 104 samoloty Airbusa: 73 A320-200 i 31 A321-200, a księgi zamówień opiewają na 266 kolejnych, w tym 184 A321neo i 72 A320neo.