Minister obrony Słowacji Jaroslav Naď poinformował w mediach społecznościowych o wizycie roboczej w Stanach Zjednoczonych. Rozpoczęła się ona 24 października, ale czwartego dnia złożył on wizytę w zakładach spółki Lockheed Martin w Greenville w Karolinie Południowej, gdzie wziął udział w symbolicznej ceremonii rozpoczęcia produkcji pierwszego z 14 zamówionych samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 70.
Minister obrony Słowacji Jaroslav Naď składał wizytę w Stanach Zjednoczonych, gdzie m.in. wziął udział w symbolicznej ceremonii rozpoczęcia produkcji pierwszego z F-16C/D Block 70
Słowacki minister udał się do USA od razu po zakończeniu spotkaniu szefów resortów obrony państw NATO w Brukseli. Wizyta obejmowała szereg spotkań w Nowym Jorku (m.in. w siedzibie ONZ, strefie zero po dawnych wieżach WTC czy przedstawicielami mniejszości słowackiej w USA), w Waszyngtonie (z sekretarzem obrony Lloydem L. Austinem) czy wizytę na cmentarzu narodowym w Arlington.
Z militarnego punktu widzenia istotne było spotkanie w Kongresie z kongresmenem Williamem Timmonsem, reprezentującym stan Karolina Południowa, gdzie znajduje się nowy zakład montażu końcowego samolotów F-16. Wizytę w zakładzie słowacki minister 27 października, gdzie złożył podpis na komponencie kadłuba przyszłego pierwszego samolotu o numerze seryjnym EY-01. Jaroslav Naď spotkał się następnie z grupą słowackich pilotów, którzy przechodzą szkolenie na F-16 w międzynarodowym ośrodku szkoleniowym w bazie lotniczej Luke w stanie Arizona.
Słowacja zamówiła 14 egzemplarzy najnowszej wersji produkcyjnej samolotów F-16 / Zdjęcia: ministerstwo obrony Słowacji
Słowacja zdecydowała się na zakup amerykańskich samolotów 11 lipca 2018, odrzucając szwedzką kontrofertę spółki Saab Defence and Security z JAS 39 Gripen. F-16C/D Block 70 (najnowsza dostępna wersja) zastąpią 11 myśliwców MiG-29AS/UBS, zgrupowanych w 1. Eskadrze Myśliwskiej (1. Bojová letka) Skrzydła Lotnictwa Taktycznego (Taktické krídlo Otta Smika) wojsk lotniczych (Vzdušné sily Ozbrojených síl Slovenskej Republiky), stacjonującej w bazie lotniczej Sliač (28 września 2019 rozbił się dwunasty egzemplarz) (Spadł słowacki MiG-29AS, Słowacja wybrała F-16V).
Pakiet dla Słowacji został wyceniony na maksymalnie 2,91 mld USD i obejmował, oprócz samych samolotów, stacje radiolokacyjne AN/APG-83 SABR z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), pociski powietrze-powietrze AIM-120C-7 AMRAAM i AIM-9X Sidewinder, bomby GBU-12, GBU-38 i GBU-49 oraz Mk 82. Umowa międzyrządowa o wartości ponad 1,6 mld EUR została zawarta w grudniu 2018 (ostateczna wartość zamówienia została zredukowana na drodze negocjacji).
31 lipca 2019 Departament Obrony USA podpisał z Lockheed Martin umowę o wartości 799 955 939 USD na ich produkcję i dostawy z terminem do 31 stycznia 2024. Co ciekawe, początkowo planowano zakup używanych amerykańskich F-16A/B, zmagazynowanych przez wojska lotnicze (US Air Force, USAF), lecz koszty remontu i modernizacji, tj. 220 mln EUR okazały się zbyt wysokie.
W Europie Środkowej użytkownikami samolotów F-16 są Polska (48 F-16C/D Block 52+ Advanced) i Rumunia (17 F-16AM/BM Block 15). Wkrótce dołączy do nich także Bułgaria (8 F-16C/D Block 70 zamówionych + wysłano w sierpniu br. zapytanie o możliwość zakupu kolejnych 8 egzemplarzy) (Bułgaria podwoiła zamówienie na F-16, Modernizacja rumuńskich F-16).