We wtorek, 8 lipca 2025, Agencja Wsparcia Logistycznego Lotnictwa Wojskowego (Defense Logistics Agency Aviation) z Richmond w Wirginii, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisała umowę ramową o maksymalnej wartości 2 846 105 318 USD (10,307 mld zł) ze spółką CFM International z West Chester w Ohio ( (joint venture 50/50 pomiędzy GE Aerospace i Safran Aircraft Engines), na wieloletnie dostawy silników turbowentylatorowych rodziny CFM56 (oznaczenie wojskowe: F108).
Dwa silniki CFM56-7B27A napędzające samolot patrolowy i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon / Zdjęcie: US Navy
Umowa jest wynikiem negocjacji z jednym oferentem, zgodnie wymogami zamówień federalnych (Federal Acquisition Regulations 6.302-1) z uzasadnieniem w punkcie 10, podpunkcie 3204 (a)(1) Kodeksu Stanów Zjednoczonych. Przewiduje się realizację umowy przez okres 4 lat i 4 miesięcy (do 31 października 2029) z opcją przedłużenia o kolejne 5 lat. Odbiorcami silników będą Siły Powietrzne (US Air Force, USAF) i Marynarka Wojenna (US Navy). Środki będą pochodzić z funduszy USAF i US Navy na lata fiskalne 2025–2030 w ramach budżetów obronnych NDAA oraz funduszy kapitału obrotowego.
W USAF silniki rodziny CFM56 są zamontowane na samolotach pasażersko-transportowych Boeing C-40 Clipper, wczesnego ostrzegania i dozoru przestrzeni powietrznej Boeing E-3G Sentry AWACS (a także ich niedoszłych następców E-7A Wedgetail), rodziny Boeing C-135: powietrznych tankowców KC-135R Stratotanker, zwiadu radioelektronicznego RC-135W Rivet Joint oraz rozpoznania pogody i wykrywania skażeń radioaktywnych WC-135W Constant Phoenix. Natomiast w US Navy są to samoloty patrolowe i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon oraz dowodzenia, łączności i retransmisji sygnałów radiowych Boeing E-6B Mercury TACAMO.