W sobotę, 8 lutego 2025, Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych (IWsp SZ) poinformował w mediach społecznościowych, że pojazdy minoodporne M1240A1 M-ATV (MRAP-All Terrain Vehicle) zostały wysłane do Polskiego Kontyngentu Wojskowego KFOR w Kosowie, gdzie zastąpią samochody opancerzone BRDM-2.
Zdjęcia: 1. Pomorska Brygada Logistyczna
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ) podjęło decyzję o przekazaniu M1240A1 M-ATV do PKW KFOR i zleciło Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Szefostwu Służb Technicznych IWsp SZ zdefiniowanie zakresu prac dostosowawczych pojazdów oraz określenie zakresu koniecznych modyfikacji, by pojazdy spełniały wojskowe i drogowe normy, ale również oczekiwania polskich żołnierzy realizujących zadania w trudnych warunkach terenowych na teatrze zadań. Następnie rozdzielono zadania pomiędzy odpowiednie jednostki.
Zadanie dostosowania pojazdów produkcji amerykańskiej spółki Oshkosh Defense dla 51. zmiany PKW KFOR otrzymał 52. Batalion Remontowy z 1. Pomorskiej Brygady Logistycznej im. Króla Kazimierza Wielkiego. Przeprowadzono ocenę stanu technicznego, wymianę instalacji i elementów wyposażenia oraz zastosowano nowy kamuflaż.
Sekcja transportowa 1. Pomorskiej Brygady Logistycznej (1. BLog.) nadzorowała formalności celne i organizację przewozu, a 1. Regionalna Baza Logistyczna (1. RBlog.) zapewniła realizację transportu przy współpracy z firmą prywatną drogą lądową.
Po zakończeniu procesu dostosowania i przetransportowaniu pojazdów do Kosowa, żołnierze Narodowego Elementu Wsparcia Logistycznego (wydzielonego z 1. BLog.) zajęli się przyjęciem i zaewidencjonowaniem sprzętu oraz jego dalszą dystrybucją na rzecz żołnierzy kompanii manewrowej PKW KFOR, która odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu stabilności w Kosowie.
M-ATV
Przypomnijmy, że 12 lipca ub. r. 1. Pomorska Brygada Logistyczna informowała o odbiorze partii kilkudziesięciu egzemplarzy M1240A1 M-ATV, celem dostosowania ich do wymogów Wojska Polskiego i misji poza granicami kraju.
Pojazdy zostały zamówione 31 lipca 2023 na podstawie umowy procedurą EDA (Excess Defense Articles), a w jej następstwie, w październiku, w ramach Joint Visual Inspection (JVI), dokonano wyboru 79 egzemplarzy. Dostawa wszystkich egzemplarzy została zrealizowana 6 stycznia 2024.
Wcześniej, Wojska Specjalne użytkowały 45 pojazdów tego typu, które są na wyposażeniu Jednostki Wojskowej Agat (39) i Jednostki Wojskowej Komandosów (6). Używane pojazdy zostały bezpłatnie przekazane przez Departament Obrony USA w lutym 2015 na podstawie umowy procedurą EDA zapoczątkowaną w 2014. Do Wojsk Specjalnych trafiły wiosną 2016. Co ciekawe, Jednostka Wojskowa Nil, która jako zamawiający odpowiada za serwis pojazdów (w spółce Rosomak, która ma partnerstwo z Oshkosh Defense), prowadziła postępowanie na modyfikacje tych wozów, lecz 13 czerwca ub. r. zostało unieważnione z powodu odrzucenia wstępnej oferty.
Z kolei 4 października 2024, 4. Regionalna Baza Logistyczna opublikowała informację z rozstrzygnięcia postępowania przetargowego na dostawę szyb pancernych, kuloodpornych podgrzewanych z ramami do pojazdów – wybrano ofertę czeskiej spółki SVOS, spol. s.r.o.
Pojazdy posadowiono na zmodyfikowanym podwoziu ciężarówki MTVR. Do ich opracowania posłużyły wcześniejsze doświadczenia z Iraku i Afganistanu, gdzie używano pojazdów minoodpornych, głównie Cougar i MaxxPro. Te pierwsze również trafiły na wyposażenie Wojska Polskiego.
Galeria zdjęć: