We wtorek, 24 września 2024, w serwisie DVIDS (Defense Visual Information Distribution Service) pojawiły się pierwsze fotografie (źródło i źródło) z testów w locie po zintegrowaniu pocisków przeciwokrętowych AGM-158C LRASM z samolotami pokładowymi F-35C Lightning II, należących do amerykańskiej marynarki wojennej (US Navy).
Zdjęcia: Dane Wiedmann, US Navy via DVIDS
Obie fotografie są datowane na 9 września 2024 i wykonane nad stanem Maryland, gdzie mieści się baza marynarki wojennej Patuxent River, a na jej terenie centrum testowe US Navy. Jak czytamy, pilot testowy F-35 Lightning II przeprowadził dwudniowe testy w locie, aby certyfikować F-35C do przenoszenia AGM-158C Long-Range Anti-Ship Missile (LRASM).
W ramach trwających wysiłków integracyjnych zespół testowy Pax River F-35 Integrated Test Force (Pax ITF) weryfikował drgania, obciążenia i właściwości lotu z dwoma makietami gabarytowo-masowymi pocisków AGM-158C LRASM przenoszonych na dwóch węzłach podskrzydłowych.
LRASM to zdefiniowane rozwiązanie krótkoterminowe dla luki w zdolnościach przeciwokrętowych w ramach inicjatywy OASuW (Offensive Anti-Surface Warfare). 13 listopada 2023, Centrum testów uzbrojenia amerykańskiej marynarki wojennej NAWCWD (US Naval Air Warfare Center Weapons Division) China Lake opublikowało informację o negocjacjach ze spółką Lockheed Martin w sprawie integracji i testów nowego uzbrojenia lotniczego przeznaczonego dla F-35C. Na liście znalazły się pociski AGM-158C.
AGM-158C LRASM wywodzi się z pocisków manewrujących rodziny JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile). Wyposażono go w głowicę odłamkowo-burzącą o masie 450 kg, a przy poddźwiękowej prędkości osiągać ma cele nawodne w odległości do 930 km. Za ulepszony system naprowadzania odpowiada spółka BAE Systems. Jak wspomniano, LRASM jest morskim wariantem pocisków AGM-158A JASSM o zasięgu 370 km i AGM-158B JASSM-ER (Extended Range) o zasięgu ponad 925 km. Najnowszym przedstawicielem rodziny jest zaprezentowany 16 września br. prototyp pocisku manewrującego bardzo dalekiego zasięgu AGM-158D JASSM-XR (Extreme Range).
Tymczasem, 3 kwietnia br. Lockheed Martin informowała, że we współpracy z US Navy przeprowadzono po raz pierwszy jednoczesny test czterech pocisków LRASM przeciwko celom chronionym przez zaawansowaną obronę przeciwlotniczą i przeciwrakietową.
Pociski LRASM dotąd zostały zintegrowane z bombowcami strategicznymi B-1B Lancer i samolotami pokładowymi F/A-18E/F Super Hornet. Oprócz F-35A/C, planowana jest ich integracja z samolotami patrolowymi i zwalczania okrętów podwodnych P-8A Poseidon. Z kolei w kooperacji z australijską spółką Thales Australia, Lockheed Martin opracuje technologie dla pocisków w wersji bazowania okrętowego LRASM-SL (Long Range Anti-Ship Missile – Surface Launch).
Poza US Navy i USAF, na zakup 200 pocisków LRASM zdecydowała się Australia, a zainteresowanie wyrażają Wielka Brytania, Singapur, Kanada czy Japonia (ta ostatnia rozważa rezygnację z ewentualnego zakupu). Niewykluczone, że pociski LRASM trafią na uzbrojenie polskich F-35A Husarz, gdyż Agencja Uzbrojenia bada rynek pod tym kątem, a jedynym obecnie kontrkandydatem jest pocisk JSM (Joint Strike Missile).
14 maja br. dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems Command) zleciło Lockheed Martin opracowanie wariantu o wydłużonym zasięgu AGM-158C-3 – nawet do 1600 km – w ramach prac badawczo-rozwojowych za 288 mln USD.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.