16 maja Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa poinformowała o podpisaniu umowy o wartości ponad 4 milionów złotych z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Urządzeń Mechanicznych (OBRUM) z Gliwic na dostawę 18 mobilnych ramp kolejowych. Zamówiono osiem urządzeń o nośności ponad 35 t i 10 o nośności ponad 70 t. Rampy posłużą do rozładunku i załadunku pojazdów kołowych i gąsienicowych.
Mobilna rampa kolejowa to ruchoma – przewoźna, przenośna, przestawna lub przesuwna konstrukcja niezwiązana na stałe z podłożem, umożliwiająca załadunek i rozładunek transportów wojskowych (pojazdów kołowych i gąsienicowych) z czoła wagonów /Zdjęcie: US Army
Postępowanie rozpoczęto 30 stycznia (Mobilne rampy kolejowe dla WP, 2019-02-06). Termin składania ofert minął 5 marca. Wpłynęła jedna oferta na obie części zamówienia z OBRUM. Wartość oferty w pierwszym zadaniu przekroczyła budżet i wyniosła 1 751 520 zł, w przypadku drugiej – 2 312 400 zł. W obu częściach wykonawca udzielił 24-miesięcznej gwarancji.
Baza Logistyczna zarezerwowała na zakup 1 600 000 zł na rampy o nośności powyżej 35 t i 3 000 000 zł na rampy o minimalnej nośności 70 t. Termin gwarancji określono na minimum 24 miesiące. Kryterium wyboru ofert była cena (90%) i gwarancja (10%). Pomimo przekroczenia ceny w pierwszym zadaniu, 30 kwietnia podpisano umowę obejmującą obie części.
Dostawy ramp do Składu Gałkówka mają zostać zrealizowane do 31 października 2019. Okres użytkowania ramp ma wynosić minimum 15 lat. Konstrukcje mają być pomalowane na kolor ciemnozielony (RAL6006).
Analiza
Mobilne rampy kolejowe pozwolą na załadunek i rozładunek ciężkich pojazdów Wojska Polskiego oraz wojsk sojuszniczych, które będą transportowane drogą kolejową przez terytorium kraju. Zakup związany jest z brakami ramp Polskich Kolei Państwowych, wynikającymi degradacji zasobów własnych w ostatnich latach. Zapotrzebowanie zwiększyło się wraz ze wzrostem obecności wojsk sojuszniczych, które transportuje ciężkie wyposażenie przez terytorium Polski.