We wtorek, 1 kwietnia 2025, francuska spółka Survey Copter (część europejskiej Airbus Defence and Space) zaprezentowała na wystawie i seminarium sił specjalnych SOFINS 2025 (Special Operations Forces Innovation Network Seminar) we francuskim Souge k. Bordeaux (zaplanowanej do 3 kwietnia) nową wersję pionowego startu bezzałogowego (Vertical Take-off and Landing, VTOL) statku latającego Aliaca klasy mini.
Jak poinformowano, kilka lotów demonstracyjnych zostało już pomyślnie przeprowadzonych w środowiskach lądowych i morskich między końcem 2024, a początkiem 2025. Ta nowa wersja uzupełnia gamę Aliaca i jest już dostępna w sprzedaży dla potencjalnych klientów.
Mając na celu również spełnienie wymagań operacji lądowych, ta nowa konfiguracja skorzysta z doświadczenia zdobytego na Aliaca, a w szczególności z jej niezawodności i wytrzymałości, które zostały pomyślnie udowodnione na morzu podczas licznych ćwiczeń i operacji francuskiej marynarki wojennej — powiedział Christophe Canguilhem, dyrektor generalny Survey Copter.
W konfiguracji VTOL, bezzałogowiec otrzymał dodatkowe cztery śmigła umożliwiające pionowy start i lądowanie, jednocześnie zachowując śmigło odpychające do lotu poziomego. Maksymalna masa startowa wynosi 27 kg, rozpiętość skrzydeł 3,5 m, a długość 2,1 m.
Konfiguracja VTOL nadaje się do misji, które wymagają zwrotności, aby móc operować w ciasnych przestrzeniach bez infrastruktury naziemnej. Spełnia również potrzebę elastyczności w przypadku szybkich interwencji. System jest wytrzymały i łatwy w utrzymaniu, można go zdemontować i przetransportować w lekkich pojazdach, takich jak pick-upy, a także jest szybki i łatwy do rozmieszczenia w dzień lub w nocy, przy niskich sygnaturach akustycznych i optycznych.
Opierając się na sukcesie we francuskiej marynarce wojennej, Aliaca VTOL będzie w stanie wykonywać różne rodzaje wymagających misji. Na lądzie samolot może wspierać operacje specjalne, nadzór i rozpoznanie, ale także transport niewielkich ładunków, bez potrzeby stosowania zautomatyzowanego urządzenia, które łapie bsl w sieć i bezpiecznie sprowadza na pokład/ziemię lub infrastruktury.
Podobnie jak Aliaca w konfiguracji stałopłata, ta nowa konfiguracja VTOL występuje w 2 wersjach: jedna z silnikiem elektrycznym (Aliaca VTOL Evo) o 3-godzinnej autonomii dla zasięgu 50 km i ładowności 2 kg oraz wersja spalinowa (Aliaca VTOL ER) z silnikiem hybrydowym dla 6 godzin wytrzymałości, zasięgu 80 km i ładowności 3 kg.
Konfiguracja VTOL zachowuje mocne strony serii Aliaca: awionikę, sprawdzone i solidne łącze danych, segment sterowania, zestaw zasilania, system łapania w sieć i stabilizowaną głowicę optoelektroniczną GX-5 z terminalem wideo RVT (Remote Video Terminal) zaprojektowaną i wyprodukowaną w Survey Copter.
GX-5 to wysokowydajna głowica elektrooptyczna/podczerwona (EO/IR) z żyroskopową stabilizacją. W przypadku zastosowań morskich bezzałogowiec jest również wyposażony w system automatycznej identyfikacji AIS (Automatic Identification System) do wykrywania jednostek pływających w zasięgu kilkuset kilometrów. Ta konfiguracja z dwoma czujnikami umożliwia mu wykonywanie misji zwiadowczych i śledzenia celów. Ale Aliaca jest również w stanie przenosić inne ładunki.
Identyczna dla wszystkich produktów z serii Aliaca, stacja naziemna została również opracowana przez Survey Copter. Łatwa w użyciu i wyposażona w tryb automatycznego pilota, pozwala operatorowi monitorować automatyczny lot bsl w dowolnym momencie, jednocześnie odbierając obrazy i dane AIS zbierane przez pokładowe czujniki w czasie rzeczywistym, w dzień i w nocy.
Po uzyskaniu certyfikatu i kwalifikacji Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) przy Ministerstwie ds. Sił Zbrojnych i Weteranów Francji w ramach kontraktu w programie SMDM (Marine Mini Airborne Drone Systems), wersja stałopłatowa Aliaca została rozmieszczona na około dwudziestu okrętach francuskiej marynarki wojennej (Marine nationale) od 2022 roku. Jedenaście zestawów liczących 22 bsl zamówiono 11 lutego 2021 (Bezzałogowe Aliaca na francuskie okręty).
https://twitter.com/AirbusDefence/status/1907040778125259142