3 sierpnia niemiecki magazyn Europäische Sicherheit & Technik (ESUT) ujawnił, że instytut badawczy IABG (Industrieanlagen-Betriebsgesellschaft) z Ottobrunn k. Monachium ukończył 22 czerwca br. Budowę demonstratora technologii transportera opancerzonego Luftbeweglichen Waffenträger (GSD LuWa) jako następcy lekkich pojazdów Wiesel 1/2 w niemieckich wojskach powietrznodesantowych i górskich w ramach programu Luftlandeplattformen.
Niemiecki instytut badawczy IABG z Ottobrunn zaprezentował demonstrator technologii transportera opancerzonego Luftbeweglichen Waffenträger jako następcy lekkich pojazdów Wiesel 1/2 w niemieckich wojskach powietrznodesantowych / Zdjęcie: IABG via ESUT
Próby demonstratora mają zostać zrealizowane do połowy 2022. Wymagania techniczne, formułowane od 2016 dla GSD LuWa, zostały zatwierdzone przez Generalnego Inspektora Bundeswehry gen. Eberharda Zorna 20 kwietnia 2020. Prace projektowe nad pojazdem były realizowane przez IABG na zlecenie Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr), natomiast montażem końcowym zajęły się zakłady spółki ACS Armored Cars Systems z bawarskiego Aichach. Nietypowy układ napędowy zaprojektowała i zbudowała niemiecka spółka Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG), natomiast system wieżowy słoweńska Valhalla Turrets.
Program Luftlandeplattformen zakłada opracowanie zarówno gąsienicowych, jak i kołowych wozów wsparcia ogniowego, zdolnych do transportu drogą powietrzną. Zaprezentowany demonstrator technologii to wariant o nazwie LuWa Maschinenkanone (LuWa MK), wyposażony w wieżę z 27-mm armatę rewolwerową BK-27 z zapasem 210 naboi. Uzbrojeniem dodatkowym jest 7,62-mm karabin maszynowy MG5 lub 5,56-mm km MG4 z zapasem 1000 naboi. Załogę GSD LuWa ma stanowić dwóch żołnierzy (dowódca/działonowy i kierowca), umieszczeni w układzie tandemowym.
Ma też powstać wariant z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi MELLS (Mehrrollenfähiges Leichtes Lenkflugkörper-System, pol. wielozadaniowy lekki system rakietowy), czyli Spike LR o zasięgu 4-5 km. Z uwagi na ograniczenia masowe do 4,5 tony nie jest możliwym integracja obu typów uzbrojenia głównego na jednej platformie (Kolejne ppk Spike dla Niemiec).
Pojazdy rodziny GSD LuWa mają być transportowane w ładowniach samolotów transportowych A400M-180 Atlas i C-130J-30 Super Hercules lub na haku ładowniczym ciężkich śmigłowców CH-53GA/GE/GS Stallion i ich następców pozyskanych w ramach programu STH (Schwere Transporthubschrauber) (Rheinmetall i Thales zapewnią wsparcie francuskich i niemieckich C-130J, Współpraca Sikorsky z Niemcami).
Najciekawszy w tej konstrukcji jest jednak układ napędowy. Pojazd wyposażono w zawieszenie typu crawler, złożone z czterech modułów gąsienic, z których każdy dysponuje niezależnym napędem hybrydowym. W przypadku awarii jednego z nich, wóz ma zachowywać pewną mobilność. W zaprezentowanym pojeździe zastosowano gąsienice stalowe z gumowymi nakładkami, ale w przyszłości mogą zostać zastosowane gąsienice gumowe.
Wejście GSD LuWa do służby ma nastąpić w 2027, a do tego czasu pojazdy Wiesel 1 mają przejść modernizację w ramach której wariant ATM TOW otrzyma ppk MELLS, co pozwoli na wydłużenie eksploatacji do 2030. Pracami, zleconymi 19 listopada 2019 za równowartość 73 mln EUR zajmuje się wspomniana FFG. Obejmują łącznie 181 egzemplarzy. Bundeswehra eksploatuje pojazdy Wiesel 1 i 2 wariantach rozpoznawczych, niszczycieli czołgów, dowódczych, ewakuacji medycznej, przeciwlotniczych i do nauki jazdy.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.