Przejdź do serwisu tematycznego

Najnowszy śmigłowiec Leonardo AW249 na ćwiczeniu Stella Alpina 2024

W ćwiczeniach wojsk lądowych Włoch o kr. Stella Alpina 2024 po raz pierwszy wziął udział przyszły śmigłowiec szturmowy tej formacji, czyli AW249 Fenice, znany także jako AH-249A Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta.

W środę, 18 września 2024, zakończyły się dwutygodniowe ćwiczenia wojsk lądowych Włoch (Esercito Italiano) o kryptonimie Stella Alpina 2024, w których po raz pierwszy wziął udział przyszły śmigłowiec szturmowy tej formacji, czyli AW249 Fenice, znany także jako AH-249A NEES (Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta), opracowany przez spółkę Leonardo Helicopters (część Leonardo).

AW249 Fenice / Zdjęcia: Esercito Italiano

Ćwiczenie przeprowadzono w rejonie sztucznego jeziora Fedaia, położonego paśmie górskim Dolomity Fassa, na zachód od przełęczy Passo Fedaia, na terenie gminy Canazei, w prowincji Trydent. Celem szkolenia u podnóża gór Marmolady było przetestowanie nowoczesnych technologii i rozwiązań pod kątem obecnego i przyszłego pola walki. Wzięło w nich udział ponad 600 żołnierzy.

W dniu zakończenia szkolenia w pokazie umiejętności sił włoskich wziął udział minister obrony Guido Crosetto oraz szef sztabu wojsk lądowych gen. Carmine Masiello. Scenariusz ćwiczenia zakładał odbicie tamy na rzeczonym zbiorniku wodnym przy użyciu sił konwencjonalnych wspieranych przez innowacyjne rozwiązania i praktyki, w tym zdolności walki radioelektronicznej i cybernetycznej. Ten element ćwiczenia nadzorował nowo utworzony 9. Departament Cyberbezpieczeństwa Rombo. W ćwiczeniu brały udział jednostki piechoty desantowej, artylerii i jednostek inżynieryjnych Brygady Alpejskiej Julia i 185. Spadochronowego Pułku Rozpoznawczego.

W jednym z epizodów ćwiczenia dwa ciężkie śmigłowce transportowe ICH-47F Chinook z desantem na pokładach były eskortowane przez dwa śmigłowce szturmowe: obecnie użytkowany przez armię AW129 Mangusta oraz jego następca, czyli rzeczony prototypowy AW249 Fenice. Zadanie było wspierane przez bezzałogowe systemy powietrzne, lądowe i nawodne, nowe technologie łączności satelitarnej, systemy przeciwdronowe, narzędzia wykrywania zagrożeń wspierane przez sztuczną inteligencję oraz zaawansowane systemy dowodzenia i kontroli.

Docelowo Ministerstwo Obrony Włoch planuje zakupić 48 egzemplarzy AW249 Fenice. Kontrakt na produkcję seryjną spodziewany jest wkrótce, a dostawy dla armii włoskiej rozpoczną się w 2027. Pierwszy prototyp AW249 został oblatany latem 2022. Od tego czasu zbudowano cztery prototypy, z czego dwa latające egzemplarze są zaangażowane w próby locie oraz integrację systemów pokładowych, a dwa kolejne są już ukończone i wkrótce zostaną włączone w program badań.

Jeden z prototypów zadebiutował publicznie w tym roku na targach Eurosatory 2024 w Paryżu. Jak dowiedział się na targach red. Grzegorz Sobczak, AW249 charakteryzuje się całkowicie otwartą architekturą, która umożliwia znaczny dalszy rozwój i dostosowanie systemu/możliwości w celu sprostania wymagającym wymaganiom rynku.

Charakteryzuje się maksymalną masą startową 8,3 t (w tym użyteczną 2,8 t). Długotrwałość lotu to 245 min, z czego 50 min. może być zrealizowane po całkowitej utracie smarowania w układzie napędowym. Zasięg z wewnętrznym zapasem paliwa ma wynosić do 800 km, przy prędkości przelotowej do 287 km/h.

Tandemowa kabina AW249 jest wyposażona w zaawansowany wyświetlacz o dużej przekątnej ekranu oraz ekran dotykowy zintegrowany z czujnikiem rozpoznającym ruchy rąk pilota, co stanowi wysoce efektywny interfejs człowiek-maszyna. Został wyposażony w system zarządzania walką Leonardo, a wyświetlacze i nowoczesne hełmy członków załogi z wyświetlaczami nahełmowymi umożliwiają szybki dostęp do najważniejszych danych o parametrach lotu, nawigacji i wykonywanej misji, co zapewniają liczne czujniki i zaawansowane systemy łączności.

Galeria zdjęć z ćwiczeń:

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X