Przejdź do serwisu tematycznego

MSPO 2024: Postępy programu Miecznik

Podczas XXXII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Targach Kielce, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stocznia Wojenna przedstawiła aktualny stan programu budowy fregat wielozadaniowych proj. 106 Miecznik.

Aktualny stan programu budowy fregat wielozadaniowych proj. 106 Miecznik na spotkaniu z prasą przedstawili dyrektor Departamentu Technologii Morskich w Polskiej Grupie Zbrojeniowej Cezary Cierzan, prezes Stoczni Wojennej Marcin Ryngwelski, oraz Piotr Jaszczura – kierownik działu zintegrowanego systemu misji (MSPO 2024: Babcock kontynuuje wsparcie w ramach programu Miecznik).

Aktualny wygląd okrętów projektu 106 Miecznik / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG

Na prezentacji przedstawiono najnowszą sylwetkę okrętu, gdzie można było zobaczyć najważniejsze widoczne zmiany wprowadzone w ostatnim czasie do projektu:

  • rozdzielenie anten radaru Thales Sea Master 410 na dwa maszty – 3 ściany umieszczone są na maszcie przednim, zaś czwarta obserwująca przestrzeń w sektorze rufowym trafiła na rozbudowany maszt tylny, co pociągnęło za sobą znaczące zmiany projektowe,
  • umieszczenie na wspomnianym tylnym maszcie anten zintegrowanego systemu rozpoznania radioelektronicznego Rohde & Schwartz Kora oraz anten systemów łączności
  • na śródokręciu wyrzutnie pocisków Kongsberg NSM, w miejsce wcześniej przewidywanych Saab RBS-15.

Omówiony został także przebieg inwestycji w PGZ Stoczni Wojennej związanych z programem Miecznik. Jak poinformował prezes Ryngwelski wszystkie odbiory budynków powstałych w obecnym etapu modernizacji stoczni powinny zakończyć się do 14 grudnia bieżącego roku. Wówczas stocznia dysponować będzie nowymi: halą produkcyjną wraz z pobliskim budynkiem biurowym, nowym halą integracji kadłubów. Nastąpi również dawno oczekiwane przesunięcie doku pływającego do nowej niecki dokowej przygotowywanej w pobliżu hali integracji kadłubów.

Zrealizowane zostały także zadania związane z modernizacją wyposażenia technicznego stoczni. Zakupione zostały m.in.: ciąg sekcji płaskich, ciąg do obróbki mikropaneli, urządzenie do obróbki profili i urządzenie do cięcia blach. Pozostałą do wykonania inwestycją budowlaną pozostaje natomiast wzniesienie nowego magazynu, który będzie stanowił Centrum Logistyczno-Magazynowe. Będą się w nim znajdować np. urządzenia zakupione na potrzeby programu, które wymagają specyficznych warunków przechowywania (magazyn koncesjonowany), przykładowo wyrzutnie Mk 41. Obecnie kończone są prace projektowe, zaś w maju-czerwcu 2025 roku mają zostać ogłoszone przetargi na wybór generalnego wykonawcy.

Nie nastąpiły żadne zmiany w harmonogramie budowy i wszystkie dotychczasowe daty pozostają aktualne. Prezes Ryngwelski podkreślił, że korzystając z bardzo dobrych warunków pracy stoczniowców, dzięki prowadzeniu ich w zamkniętych halach, pod dachem, będzie chciał przeprowadzić wodowanie kadłubów w jak najwyższym stanie ukompletowania sięgającym 95% wyposażenia.

Konfiguracja uzbrojenia i wyposażenia wybranego dla Mieczników. Kółkami zaznaczono elementy, które jeszcze pozostały do zamówienia

Harmonogram budowy fregat nie uległ zmianie, ukończenie całej trójki jest planowane na lata 2029-2031

Prezes PGZ Stoczni Wojennej przy slajdzie pokazującym aktualną fazę modernizacji infrastruktury stoczni

Niektóre ze zrealizowanych już zakupów wyposażenia stoczni

Centrum Logistyczno-Magazynowe. Ostatnia z inwestycji budowlanych stoczni, której realizacja ma się rozpocząć w połowie przyszłego roku

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X