Aktualny stan programu budowy fregat wielozadaniowych proj. 106 Miecznik na spotkaniu z prasą przedstawili dyrektor Departamentu Technologii Morskich w Polskiej Grupie Zbrojeniowej Cezary Cierzan, prezes Stoczni Wojennej Marcin Ryngwelski, oraz Piotr Jaszczura – kierownik działu zintegrowanego systemu misji (MSPO 2024: Babcock kontynuuje wsparcie w ramach programu Miecznik).
Aktualny wygląd okrętów projektu 106 Miecznik / Zdjęcia: Przemysław Gurgurewicz, MILMAG
Na prezentacji przedstawiono najnowszą sylwetkę okrętu, gdzie można było zobaczyć najważniejsze widoczne zmiany wprowadzone w ostatnim czasie do projektu:
- rozdzielenie anten radaru Thales Sea Master 410 na dwa maszty – 3 ściany umieszczone są na maszcie przednim, zaś czwarta obserwująca przestrzeń w sektorze rufowym trafiła na rozbudowany maszt tylny, co pociągnęło za sobą znaczące zmiany projektowe,
- umieszczenie na wspomnianym tylnym maszcie anten zintegrowanego systemu rozpoznania radioelektronicznego Rohde & Schwartz Kora oraz anten systemów łączności
- na śródokręciu wyrzutnie pocisków Kongsberg NSM, w miejsce wcześniej przewidywanych Saab RBS-15.
Omówiony został także przebieg inwestycji w PGZ Stoczni Wojennej związanych z programem Miecznik. Jak poinformował prezes Ryngwelski wszystkie odbiory budynków powstałych w obecnym etapu modernizacji stoczni powinny zakończyć się do 14 grudnia bieżącego roku. Wówczas stocznia dysponować będzie nowymi: halą produkcyjną wraz z pobliskim budynkiem biurowym, nowym halą integracji kadłubów. Nastąpi również dawno oczekiwane przesunięcie doku pływającego do nowej niecki dokowej przygotowywanej w pobliżu hali integracji kadłubów.
Zrealizowane zostały także zadania związane z modernizacją wyposażenia technicznego stoczni. Zakupione zostały m.in.: ciąg sekcji płaskich, ciąg do obróbki mikropaneli, urządzenie do obróbki profili i urządzenie do cięcia blach. Pozostałą do wykonania inwestycją budowlaną pozostaje natomiast wzniesienie nowego magazynu, który będzie stanowił Centrum Logistyczno-Magazynowe. Będą się w nim znajdować np. urządzenia zakupione na potrzeby programu, które wymagają specyficznych warunków przechowywania (magazyn koncesjonowany), przykładowo wyrzutnie Mk 41. Obecnie kończone są prace projektowe, zaś w maju-czerwcu 2025 roku mają zostać ogłoszone przetargi na wybór generalnego wykonawcy.
Nie nastąpiły żadne zmiany w harmonogramie budowy i wszystkie dotychczasowe daty pozostają aktualne. Prezes Ryngwelski podkreślił, że korzystając z bardzo dobrych warunków pracy stoczniowców, dzięki prowadzeniu ich w zamkniętych halach, pod dachem, będzie chciał przeprowadzić wodowanie kadłubów w jak najwyższym stanie ukompletowania sięgającym 95% wyposażenia.
Konfiguracja uzbrojenia i wyposażenia wybranego dla Mieczników. Kółkami zaznaczono elementy, które jeszcze pozostały do zamówienia
Harmonogram budowy fregat nie uległ zmianie, ukończenie całej trójki jest planowane na lata 2029-2031
Prezes PGZ Stoczni Wojennej przy slajdzie pokazującym aktualną fazę modernizacji infrastruktury stoczni
Niektóre ze zrealizowanych już zakupów wyposażenia stoczni
Centrum Logistyczno-Magazynowe. Ostatnia z inwestycji budowlanych stoczni, której realizacja ma się rozpocząć w połowie przyszłego roku