Proponowana koncepcja systemu bazuje zarówno na produkowanych i dostarczanych już elementach, jak też dopiero proponowanych polskiemu wojsku. Spośród już produkowanych można wymienić eksploatowane w Siłach Zbrojnych RP: samobieżny przeciwlotniczy zestaw rakietowy Poprad oraz stację radiolokacyjną Soła. Do znajdujących się aktualnie w produkcji zalicza się natomiast najnowszy radar Bystra, którego pierwsze z 16 zamówionych sztuk powinny w przyszłym roku trafić do polskiego wojska.
Koncepcja modułowego systemu obrony przeciwlotniczej bliskiego zasięgu prezentowana przez PIT-Radwar. Wśród komponentów znajdują się zarówno elementy już eksploatowane w SZ RP, jak radar Soła, czy zestaw przeciwlotniczy Poprad, jak też dopiero proponowane / rys.: PIT-Radwar
Nowymi elementami, które pojawiają się w proponowanym systemie VSHORAD jest komponent artyleryjski oparty o armatę automatyczną kal. 35 mm i wóz kierowania ogniem WG-35 oraz wóz dowodzenia WD-35 spinający wszystkie komponenty w funkcjonalną całość. Komponent artyleryjski powstał w oparciu o produkowaną na licencji Oerlikon Contraves (obecnie Rheinmetall Air Defence AG) armatę KDA. Armata ta wraz z systemem amunicji programowalnej opracowanej przez PIT-Radwar we współpracy z Mesko pozwala na zwalczanie celów powietrznych na pułapie do 3500 m i w odległości do 5500 m przy użyciu amunicji podkalibrowej (FAPDS-T) lub do 3000 m przy użyciu amunicji programowalnej (ABM).
Dotychczas opracowano kilka wariantów armaty kal. 35 mm. Najprostszym jest armata holowana oznaczona A-35 przeznaczona do współpracy z wozem kierowania ogniem WG-35, którego system kieruje armatą w pełni automatycznie lub też robi to zdalnie operator w trybie ręcznym. Kolejnym wariantem armaty kal. 35 mm jest AG-35. Od A-35 różni się ona dodaniem zintegrowanej optoelektronicznej głowicy śledząco-celowniczej (wyposażonej w kamerę światła dziennego, termowizyjną oraz dalmierz laserowy), komputera balistycznego i wideotrackera. W efekcie każda pojedyncza AG-35 dysponuje własnym kanałem celowania i może pracować w jednym z trzech trybów:
- autonomicznym, w którym swoją głowicą optoelektroniczną przechwytuje i śledzi cele, a kierowanie odbywa się przez operatora na armacie przy wykorzystaniu własnego systemu kierowania ogniem,
- autonomicznym zdalnym, który różni się od poprzedniego tym, że operator znajduje się w oddaleniu od armaty korzystając z wynośnego terminala,
- automatycznym (analogicznym do kierowania armatą A-35) – cel śledzony jest przez głowicę optoelektroniczną wozu WG-35, który także bezpośrednio kieruje AG-35, bez obecności operatora na armacie.
Armata AG-35 umieszczona na podwoziu Jelcz P662.D43. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest znacznie większa manewrowość niż w przypadku wariantu holowanego / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz
Kolejnym krokiem w rozwoju systemu było umieszczenia armaty AG-35 na podwoziu samobieżnym, w wyniku czego powstał prezentowany w Kielcach wóz ogniowy na podwoziu Jelcz P662.D43. Jak deklaruje producent wybór podwozia może być znacznie szerszy i w zależności od zapotrzebowania odbiorcy AG-35 można umieścić zarówno na podwoziu kołowego transportera opancerzonego, jak również na podwoziu gąsienicowym, co może stanowić propozycję w zapoczątkowanym w maju zeszłego roku programie Sona zakładającym dostawę zestawów przeciwlotniczych mających zastąpić obecnie używane w Wojskach Lądowych ZSU-23-4MP Biała.
Wóz kierowania ogniem WG-35 na samochodzie opancerzonym Żubr-P zapewniający kierowaniem ogniem do 8 armat kal. 35 mm A-35/AG-35 / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz
Wóz kierowania ogniem WG-35 stanowi element dowodzenia baterii przeciwlotniczej bliskiego zasięgu. Pojazd otrzymuje wstępną informację o sytuacji powietrznej z nadrzędnego stanowiska dowodzenia bądź bezpośrednio z radaru, a następnie dokonuje przechwycenia celu przy użyciu optoelektronicznej głowicy śledzącej i prowadzi cel przy użyciu system automatycznego śledzenia (wideotrackera).
Swoje podstawowe funkcje WG-35 realizuje za pomocą podsystemu dowodzenia i kierowania ogniem, połączonego za pomocą podsystemu transmisji danych i łączności z armatami i nadrzędnym stanowiskiem dowodzenia. Posiada również wynośny punkt obserwacyjny połączony światłowodem, zapewniający wysterowanie głowicy na obserwowany obiekt. Wóz wyposażony jest także stację meteorologiczną i system rejestracji danych. WG-35 może kierować ogniem maksymalnie 8 armatami A-35/AG-35.
W przypadku AG-35 dysponujących własnym systemem naprowadzania i kierowania ogniem, można im przekazywać wykryte cele, do których każda armata będzie prowadzić ogień indywidualnie, co zapewnia baterii do 8 kanałów celowania.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.