W poniedziałek, 6 maja 2024, azerski dziennik Aze.Media, poinformował powołując się na nieoficjalne źródła, że czeska spółka Excalibur Army dostarczy ponad 70 egzemplarzy najnowszych 155-mm/L45 kołowych haubic DITA do Azerbejdżanu. O samym fakcie eksportu, ale w szerszym kontekście dotyczącym Słowacji, miał powiedzieć publicznie bezpartyjny poseł do Rady Narodowej Słowacji, Juraj Krúpa.
Informacja o eksporcie pojawiła się w kontekście publicznej wypowiedzi Juraja Krúpy z 2 maja br., w której stwierdził, że istnieje podejrzenie, iż na polecenie resortu obrony słowacka państwowa spółka Konštrukta-Defence produkuje lufy do armat czeskich haubic DITA, a nie słowackich Zuzana 2 (których według niego, co ciekawe, dostarczono do Ukrainy dwa egzemplarze, zamiast szesnastu zapowiadanych – 8 egz. podarował poprzedni rząd w Bratysławie, a kolejne sfinansowały władze Danii, Norwegii i Niemiec w wysokości 90 mln USD).
Poseł wysunął tym samym zarzuty wobec urzędującego ministra obrony Roberta Kaliňáka w rządzie Roberta Fico, że swoimi decyzjami nie wspiera ani lokalnego przemysłu, ani międzynarodowego wsparcia dla Ukrainy. W kontekście wsparcia produkowanych przez Excalibur Army (część holdingu Czechoslovak Group) haubic nowego typu padło z jego ust również stwierdzenie, że działa te trafią właśnie do Azerbejdżanu.
Obecnie nie ma potwierdzenia tych słów ani ze strony czeskiego producenta, ani Ministerstwa Obrony Azerbejdżanu.
Zwłaszcza, że 27 lutego 2024 ujawniono, że haubice DITA są obecnie produkowane w liczbie 9 egzemplarzy także na rzecz walczącej Ukrainy, co finansuje Królestwo Niderlandów. Poinformował o tym Szef Obrony Królestwa Niderlandów gen. Onno Eichelsheim podczas wizyty w zakładzie spółki Excalibur Army. Nie wiadomo tylko, ile dział ma otrzymać Kijów.
Niemniej, jeśli potwierdziłyby się słowa słowackiego posła, to zamówienie na ponad 70 dział samobieżnych do Azerbejdżanu byłoby największym jednorazowym kontraktem artyleryjskim w historii Czech lub Słowacji od 1989.
W 2021 wojska lądowe Azerbejdżanu (Azərbaycan Silahlı Qüvvələri Quru Qoşunları) odebrały 36 haubic DANA M1 kal. 152 mm, dlatego zamówienie na DITA wcale nie jest wykluczone. Zwłaszcza, że do wymiany są starzejące się i w dużej mierze w wyniku wojny rosyjsko-ukraińskiej pozbawiane części zamiennych na rynku 122-mm 2S1 Goździk (ok. 70 egz.), 152-mm 2S3 Akacja (ok. 20 egz.) i 152-mm 2S19 Msta (ok. 20 egz.). A zakup w Turcji 36 T-155 Fırtına (licencyjna K9 Thunder) stoi pod znakiem zapytania. W lutym br. z kolei pojawiły się doniesienia o zamówieniu 48 serbskich Nora B-52NG kal. 155 mm.
DITA
DITA została opracowana wspólnie przez Excalibur Army i Tatra Trucks. Prace nad nową ahs rozpoczęto w 2019 i jest ona naturalnym następcą haubicy wz. 77 DANA, jak i jej zmodernizowanych wariantów M1 i M2. Pierwsze wizualizacje zaprezentowano w styczniu 2021, a oficjalna premiera prototypu miała miejsce na XXIX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) w Kielcach.
DITA wykorzystuje podwozie Tatra 815 VP31M w układzie napędowym 8×8 z kabiną wykorzystaną już wcześniej w zmodernizowanych ahs DANA M1 i M2. Nowa ahs została wyposażona w nową, bezzałogową wieżę, a załogę pojazdu stanowi dwóch żołnierzy (stanowisko w lewej stronie wieży jest używane jedynie w sytuacji awaryjnej).
Kabina załogi charakteryzuje się poziomem ochrony balistycznej 1 według STANAG 4569A. Pojazdy wyposażono w cyfrowy system kierowania ogniem ze zautomatyzowanym systemem celowania ASAP (Automatic Setting of Action Position) i system wyboru amunicji oraz kontroli jej załadowania. Wyposażenie dodatkowe to system dowodzenia pola walki klasy BMS (Battle Management System), system autodiagnostyczny, system nawigacji, system regulacji ciśnienia w oponach i układ klimatyzacji z wbudowanym systemem ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia NBC czy pomocniczy agregat prądotwórczy. Dzięki temu ostatniemu, możliwe jest prowadzenie ognia z wyłączonym silnikiem.
Długość całkowita pojazdu wynosi 13,02 m (z lufą skierowaną do przodu), szerokość 3,085 m, wysokość 3,122 m, a masa bojowa to 29 t. Pojazd napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Tatra T3-928-90 V8 o mocy 408 KM (300 kW), który zapewnia prędkość do 90 km/h na drodze utwardzonej i 25 km/h w terenie oraz zasięg od 300 do 600 km (w terenie lub na drodze). Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 1,2 m, wzniesienia o nachyleniu do 30 stopni i zbocza do 15 stopni, przeszkody terenowe o wysokości 0,47 m i rowy o szerokości do 2 m.
Uzbrojenie główne to 155-mm haubica o długości 47 kalibrów, a drugorzędne 12,7-mm karabin maszynowy NSWT. W przypadku użycia amunicji DN1CZ z gazogeneratorem, skuteczny zasięg ostrzału wynosi 39 km, szybkostrzelność to 5-6 strz./min. Kąt podniesienia lufy wynosi od -3 do +70 stopni. Zapas amunicji wynosi 40 sztuk.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.