25 stycznia br. europejska grupa Airbus poinformowała o uruchomieniu usługi Airbus Beluga Transport do komercyjnego transportu ładunków ponadgabarytowych samolotami A300-600 Super Transporter Beluga.
Europejska grupa Airbus uruchomiła usługę Airbus Beluga Transport do komercyjnego transportu ładunków ponadgabarytowych samolotami A300-600 Super Transporter Beluga
Nowa usługa jest kierowana do spółek przewozowych i innych potencjalnych klientów z różnych sektorów i branż w zakresie nietypowych potrzeb transportu drogą lotniczą: kosmicznych, energetycznych, wojskowych, lotniczych, morskich i humanitarnych, takich jak producenci silników; i śmigłowców, dostawcy ropy i gazu oraz energii, producenci maszyn, pojazdów lądowych i innego sprzętu wojskowego czy dystrybutorzy dostaw ładunków z pomocą humanitarną.
Jednocześnie poinformowano, że pierwsza usługa została zrealizowana pod koniec 2021, za pomocą samolotu A300-600ST nr 3, który dostarczył średni śmigłowiec wielozadaniowy Airbus Helicopters H225 Super Puma z zakładu montażowego we francuskim Marignane do nieujawnionego odbiorcy w japońskim Kobe, wykonując międzylądowania, celem tankowania, w Warszawie, Nowosybirsku i Seulu (Kolejne H225 dla japońskiej Straży Wybrzeża, Więcej H225 i H135 dla japońskiej policji, Więcej H225 do Japonii).
Phillippe Sabo, szef działu ATI i Air Oversize Transport w grupie Airbus, powiedział:
Większy przekrój Belugi otworzy nowe rynki i nowe możliwości logistyczne dla klientów. W przypadku załadunku śmigłowców – bez konieczności ich częściowego demontażu – to naprawdę plus. Podobnie największe silniki samolotów komercyjnych można umieścić w ładowni w pełnej konfiguracji.
Od 1995 roku flota pięciu samolotów A300-600 Super Transporter Beluga służyła jedynie na użytek wewnętrzny grupy Airbus (wcześniej EADS) transportując elementy budowanych samolotów pasażerskich i wojskowych pomiędzy zakładami w różnych państwach (Francja, Hiszpania i Niemcy), kompletnych satelitów do kosmodromu w Gujańskim Centrum Kosmicznym CSG w Kourou w Gujanie Francuskiej czy maszyn przemysłowych. Od stycznia 2020 wprowadzono stopniowo do służby sześć nowych samolotów transportowych A330-743L Beluga XL (na bazie wydłużonego A330-200 Freighter), które zostały zaprojektowane jako następcy A300-600ST, w związku z czym te zostały przydzielone do nowej roli (Testy Beluga XL).
A300-600 Super Transporter Beluga dysponuje unikalną w skali światowej ładownią transportową o szerokości 7,1 m i wysokości 6,7 m. Samoloty zostały przekazane do nowo utworzonej linii lotniczej Air Transport International (ATI; nie mylić z amerykańskim przewoźnikiem to tej samej nazwie – przyp. red.) z własnym personelem oraz certyfikatem przewoźnika lotniczego (Air Operator’s Certificate, AOC).
Aby zmaksymalizować zdolności A300-600 Super Transporter Beluga do realizacji międzynarodowych usług transportowych, opracowywane są nowe techniki załadunku i rozładunku oraz sprzęt do realizacji tych operacji. Rozwiązania te obejmują zautomatyzowany pokładowy system załadowczy OBCL (On-Board Cargo Loader) do operacji, w których specjalna platforma załadowcza o ładowności 20 ton nie jest dostępna na lotnisku początkowym lub docelowym. Od 2022 OBCL będzie transportowany w ładowni. Wymóg ten wynika z nietypowej konfiguracji samolotu.
Uzupełnieniem będzie też przeprojektowana na nowo przenośna platforma zaburtowa (Outboard Platform, OP). Sześć takich platform zostanie na początek rozmieszczonych na różnych lotniskach na całym świecie i będą mogły zostać z łatwością przetransportowane do innej lokalizacji, zgodnie z potrzebami. Trzecim rozwiązaniem będą nowe wielofunkcyjne palety (Multi-Purpose-Pallet, MPP), opracowane w ostatnim czasie w zakładach Airbusa we francuskich Saint Éloi (k. Tuluzy) i Nantes. MPP zostały po raz pierwszy użyte w grudniu podczas rozładunku w Kobe.
Ponadto, aby lepiej sprostać wymaganiom międzynarodowych przewozów, samoloty A300-600 Super Transporter Beluga zostaną zmodernizowane o system zarządzania lotem nowej generacji (Flight Management System, FMS) z ADS-B w celu zwiększenia możliwości nawigacji międzykontynentalnej.