W czwartek, 23 listopada, francuska Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l’Armement) poinformowała o podpisaniu trzech umów wykonawczych o łącznej wartości 900 mln EUR (3,93 mld zł) w programie morskich okrętów patrolowych o kr. Patrouilleurs Hauturiers (wcześniej oceanicznych okrętów patrolowych; Patrouilleur Océanique). Prace projektowanie w programie realizowano od 14 października 2021 (Francja zamówiła projekt patrolowców oceanicznych).
Budową siedmiu z dziesięciu planowanych okrętów zajmie się konsorcjum spółek stoczniowych Socarenam, Piriou i CMN. Z kolei spółka Naval Group, która wcześniej zaprojektowała je, otrzymała zlecenie na wsparcie zarządzania projektem i zabudowę systemu zarządzania walką. Natomiast spółka Thales zajmie się doposażeniem pierwszych siedmiu rzeczonych jednostek w sonary kadłubowe Bluewatcher, kompaktowe wielozadaniowe radary dozoru powierzchniowego i systemy identyfikacji swój-obcy IFF.
Dostawy mają zostać zrealizowane w latach 2025-20230 i są finansowane w ramach ustawy ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030.
Program, jeszcze pod kryptonimem Patrouilleur Océanique (PO) został zapoczątkowany formalnie 10 czerwca 2020. Nowe okręty mają zastąpić trzy patrolowce typu Flamant (OPV 54)/Patrouilleurs de Service Public (PSP) i siedem korwet typu D’Estienne d’Orves (A69) (określanych lokalnie jako awizo). Szczegóły programu i wymogi operacyjne ujawniono 23 października 2020 podczas wirtualnych targów Euronaval Online 2020.
Nowe okręty będą stacjonować we Francji metropolitalnej – w Breście, Tulonie i Cherbourgu. Do ich zadań będą należeć: wsparcie okrętów bojowych w działaniach odstraszających, autonomiczna ocena sytuacji w obszarach suwerenności, eskorta, ewakuacja obywateli czy ochrona interesów narodowych na podejściach morskich.
Zgodnie z ujawnionymi wymogami operacyjnymi, jednostki typu PO mają wypierać ok. 2000 t, mierzyć ok. 90 m długości, osiągać prędkość 22 w., mieć zasięg 5500 mil morskich i autonomię do 40 dni, natomiast załoga ma liczyć 50 oficerów i marynarzy. Wyposażenie mają stanowić: radar nawigacyjny, radar dozoru powierzchni i przestrzeni powietrznej, system identyfikacji swój-obcy, sonar, system zarządzania walką, system optoelektroniczny pracujące w podczerwieni czy nowe 40-mm armaty morskie RapidFire T40AA (ANALIZA: RapidFire na przyszłe francuskie okręty).
Na wyposażeniu mają znaleźć się też trzy łodzie hybrydowe klasy RHIB, jeden 20-stopowy kontener ISO (1 TEU), dodatkowe pomieszczenie techniczne oraz pokład rufowy, zdolny przyjąć jeden średni śmigłowiec morski lub bezzałogowy statek latający pionowego startu i lądowania klasy VTUAV (Vertical Takeoff and Landing Unmanned Air Vehicle System). Zaplanowano dla nich 35-letnią służbę, podczas której wymogiem będzie dostępność operacyjna przez 300 dni w roku, z czego przewiduje się okres przebywania na misjach w okresie od 140 do 220 dni.
Inicjatywa Patrouilleurs Hauturiers jest częścią innowacyjnego programu przemysłowego obejmującego współpracę między podmiotami cywilnymi i wojskowymi oraz generacyjnej wymiany floty patrolowej Marine Nationale. Drugim elementem jest już realizowany program budowy sześciu pełnomorskich okrętów patrolowych (Patrouilleurs d’Outre-Mer, POM) w ramach programu BATSIMAR (Bâtiments de surveillance et d’intervention maritime) do ochrony terytoriów zamorskich Francji, które powierzono w 2020 roku konsorcjum spółek Socarenam i CNN MCO (Francja zamawia patrolowce POM).