Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął 23 marca postępowanie na dostawę łodzi rozpoznawczo-motorowych (ŁR-M). W ramach 3-letniej umowy do Wojska Polskiego mają trafić 204 pontony, z czego 72 do 31 października 2017, 60 do 31 października 2018 i 72 ŁR-M do 31 października 2019. Kryteriami decydującymi o udzieleniu zamówienia są w 60% cena, w 20% masa kompletnej ŁR-M w pokrowcu w 12% termin gwarancji i w 8% termin wykonania zamówienia. Zainteresowane przedsiębiorstwa mają czas do 8 maja 2017 na złożenie ofert.

Obecne postępowanie jest drugim na dostawę ŁR-M. Poprzednie, 2 kwietnia 2013 wygrało przedsiębiorstwo Sportis z Bojano k/Gdyni. Wojsko zamówiło wówczas 300 łodzi pontonowych, których dostawy zakończyły się w listopadzie 2015 / Zdjęcie: Inspektorat Uzbrojenia

Obecne postępowanie jest drugim na dostawę ŁR-M. Poprzednie, 2 kwietnia 2013 wygrało przedsiębiorstwo Sportis z Bojano k/Gdyni. Wojsko zamówiło wówczas 300 łodzi pontonowych, których dostawy zakończyły się w listopadzie 2015 / Zdjęcie: Inspektorat Uzbrojenia

ŁR-M (Łódź Rozpoznawczo-Motorowa) ma mieć maksymalne obciążenie dopuszczalne nie mniejsze, niż 750 kg i minimum 5-osobową obsadę. Maksymalny przewożony ładunek nie może być mniejszy od 250 kg, wliczając w to silnik zaburtowy z metalowym kanistrem mieszczącym 20 l paliwa. W praktyce ŁR-M to pneumatyczny 6-komorowy (w tym nadmuchiwana stopka-kil) ponton o długości 3650-4200 mm i szerokości 1350-1750 mm w stanie napełnionym. Kolor pontonu to RAL 7012 półmat.

Po złożeniu łódź powinna się mieścić w pokrowcu o wymiarach 1300 x 850 x 500 mm i mieć masę nie większą, niż 100 kg. ŁR-M ma być wykonany z tkanin odpornych na rozdarcie (nie mniej, niż 75 N), samogasnących, odpornych na działanie materiałów pędnych i smarów, jak też środków do likwidacji skażeń.

W ukompletowaniu pontonu ma się znaleźć m.in. lina asekuracyjna, lina z uchwytem do mocowania zbiornika paliwa, cztery dulki obrotowe, cztery wiosła, zwijana lub składana podłoga, liny holownicza, cumująca dziobowa i rufowa, pompka nożna, rzutka ratunkowa, części zapasowe i materiały naprawowe. Czas napełniania ŁR-M do ciśnienia roboczego pompką nożną nie może przekraczać 8 minut, a czas wypuszczania powietrza – 2 minut. Po nadmuchaniu ponton powinien umożliwiać pracę do 8 h bez uzupełniania powietrza.

ŁR-M powinny zapewnić bezpieczną przeprawę ludzi i sprzętu na wodach osłoniętych, małych zatokach, jeziorach, rzekach i kanałach przy użyciu wioseł lub silnika zaburtowego o mocy do 15 kW przy sile wiatru do 4 w skali Beauforta, regularnych falach o wysokości do 0,3 m i nieregularnych o wysokości do 0,5 m. Łódź ma być odporna na działanie temperatur do +70 °C, jak też wody do -4 °C i powietrza do -40 °C, jak też opady atmosferyczne (grad, deszcz, śnieg, rosa, szron i lód).