7 marca agencja prasowa TASS poinformowała, że rosyjskie siły zbrojne przyjęły na wyposażenie nową generację ciężkich transporterów kołowych KamAZ-7850. Są to pojazdy opracowane w ramach programu Platforma-O. Jeden wariantów w układzie napędowym 16×16 zastąpi transportery międzykontynentalnych rakietowych pocisków balistycznych RT-2PM2 Topol-M i RS-24 Jars zaprojektowane przez białoruskie przedsiębiorstwo MZKT. Wymiana ciężkich pojazdów rosyjskich sił zbrojnych ma potrwać 10-15 lat.
Transporter KamAZ-7850 16×16 powstał z myślą o przewozie międzykontynentalnych rakietowych pocisków balistycznych RT-2PM2 Topol-M i RS-24 Jars / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
Przetarg na nowe transportery specjalnego przeznaczenia wygrała spółka KamAZ (Kamskij Awtomobilnyj Zawod) w 2008. Prace rozpoczęto oficjalnie w 2010 w ramach programu Platforma-O. Pojazdy są produkowane w zakładach ZSA (Zawod Spiecjalnyj Awtomobili) w miejscowości Nabierieżnyje Czełny (Tatarstan), będących częścią spółki Remdizel. KamAZ-7850 został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas Międzynarodowego Forum Wojskowo-Technicznego Armia-2015 w Kubince.
Obecnie produkowane są KamAZ-7850 16×16 o ładowności 85 t, powstałe z myślą o transporcie międzykontynentalnych rakietowych pocisków balistycznych RT-2PM2 Topol-M i RS-24 Jars. Pojazdy zastąpią transporter-wyrzutnię MZKT-79221. Z kolei KamAZ-78509 12×12 o ładowności 60 t będzie zastępował podwozia dla transporterów-wyrzutni pocisków balistycznych 9K720 Iskander-M i manewrujących 9M728/R-500 Iskander-K, rakietowych systemów obrony wybrzeża Bał i K-300P Bastion-P oraz zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych S-400 Triumf i S-500 Promietiej/Triumfator-M (Bał-E dla Azerbejdżanu zablokowany, 2018-12-08).
Ciągniki siodłowe KamAZ-78504 (8×8) do holowania naczep o masie 90-165 t będą wykorzystywane do transportu czołgów i innych ciężkich pojazdów opancerzonych, a dzięki naczepie 15T155 o masie 125 t umożliwią przewóz ciężkich międzykontynentalnych pocisków balistycznych RS-28 Sarmat do stacjonarnych silosów. Z kolei ciągniki balastowe KamAZ-78508 (8×8) będą wykorzystywane w bazach lotniczych do holowania samolotów o masie do 400 t (Wydłużenie eksploatacji rosyjskich ICBM, 2018-11-23).
Największą zmianą w porównaniu do obecnie eksploatowanej generacji transporterów MZKT, wykorzystywanych jeszcze od czasów ZSRR, jest układ napędowy. Cechą wspólną i największą innowacją programu Platforma-O jest bowiem wykorzystanie niezależnych silników elektrycznych dla każdego z kół. W celu zmniejszenia masy zrezygnowano zastosowania klasycznego napędu, wymagającego sprzęgła, skrzyni biegów, przekładni hydrokinetycznej, wałów napędowych i mechanizmów różnicowych. Ponadto, jednoczesny skręt wszystkich kół pozwala na poruszanie się bokiem, co dodatkowo zwiększa mobilność transportera. Co ciekawe, podczas demonstracji prototypu wariantu 16×16 podczas Forum Armia-2018 doszło do awarii układu i zblokowania się trzech osi (trzeciej, czwartej i ósmej) w pozycji skręconej. W czasie programu testowego rozważano nawet zrezygnowanie z tego układu na rzecz klasycznego rozwiązania.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.