3 listopada ministerstwo obrony Izraela poinformowało, że Korpus Powietrzny (Chejl-ha Awir) wprowadził do eksperymentalnej służby bezzałogowy aerostat obserwacyjny HAAS (High Availability Aerostat System) do wykrywania zagrożeń powietrznych, opracowany przez przemysł izraelski z pomocą amerykańską.
Korpus Powietrzny Izraela wprowadził do służby bezzałogowy aerostat obserwacyjny HAAS do wykrywania zagrożeń powietrznych, opracowany przez przemysł izraelski z pomocą amerykańską
Statek powietrzny został rozmieszczony na uwięzi w nieujawnionej lokalizacji w północnym Izraelu i został wyposażony w system radiolokacyjny Sky Dew, który ma za zadanie wczesne wykrywanie zagrożeń takich jak nisko lecące pociski manewrujące, bezzałogowe statki latające itp. Został włączony w skład wielowarstwowej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej i zbierane przez niego dane będą przesyłane do ośrodków dowodzenia, które będą rozdysponowywać odpowiednie siły i środki (samoloty wielozadaniowe oraz systemy rakietowe Arrow-2/3, David’s Sling i Iron Dome) (10 lat od debiutu bojowego Iron Dome, Udany test systemu obrony powietrznej David’s Sling).
Choć nie podano wymiarów HAAS to wydaje się być jednym z największych na świecie tego typu statków powietrznych. Jak dotąd przeprowadzono w ostatnich miesiącach kilka prób wykrywania w powietrzu zagrożeń takich jak pociski manewrujące, a teraz rozpoczęła się eksperymentalna służba operacyjna w pobliżu północnej granicy państwa żydowskiego.
HAAS został wyposażony w system radiolokacyjny Sky Dew do wczesnego wykrywania nisko lecących pocisków manewrujących czy bezzałogowych statków latających / Zdjęcia: ministerstwo obrony Izraela
HAAS został opracowany przez należącą do IAI (Israel Aerospace Industries) spółkę ELTA Systems we współpracy z Korpusem Powietrznym Izraela, Organizację Obrony Przeciwrakietowej IMDO (Israel Missile Defense Organization) Dyrektoriatu Badań i Rozwoju Obronnego (DDR&D) przy ministerstwie obrony Izraela i amerykańską Agencję Obrony Przeciwrakietowej MDA (Missile Defense Agency).
Sam balon, będący kluczowym elementem całego systemu, dostarczyła amerykańska spółka TCOM, która w przeszłości opracowała aerostaty na potrzeby amerykańskiego programu JLENS (Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor System), realizowanego bez skutku w latach 1996-2017 na potrzeby obrony powietrznej Waszyngtonu roku czy też wojskowe sterowce Blue Devil, Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle i Composite Hull High Altitude Powered Platform.
Podobne rozwiązania wprowadzają w ostatnim czasie też inne państwa, np. Chiny, Niemcy czy planuje to Francja, a sam Izrael wyeksportował mniejsze aerostaty produkcji TCOM z radarami ELM-2083 z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym, pracującą w paśmie L do Singapuru oraz Indii. Według producenta, radar jest w stanie wyśledzić do 500 celów aerodynamicznych na dystansie do około 250 km i na pułapie do około 7300 m (Aerostat Rheinmetalla wesprze niemieckie wojska w Nigrze, Francuzi zainteresowani sterowcami).