19 lipca Grupa WB poinformowała, że wchodzący w jej skład Zakład Automatyki i Urządzeń Pomiarowych (ZAiUP) Arex dostarczył szybką ładowarkę do systemu ładowania pojazdów elektrycznych zasilanego z trolejbusowej sieci trakcyjnej. Po stacji ładowania TBC-01, to kolejny projekt Grupy WB wdrożony w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej (PKT) z Gdyni (SARSA Grupy WB chroni linie energetyczne).
Wchodząca w skład Grupy WB, spółka ZAiUP Arex dostarczyła szybką ładowarkę do systemu ładowania pojazdów elektrycznych zasilanego z trolejbusowej sieci trakcyjnej w Gdyni
Opracowana i produkowana przez ZAiUP Arex szybka ładowarka pojazdów elektrycznych PCB-202 została wykorzystana do budowy Mobilnego Systemu Ładowania Pojazdów Elektrycznych zasilanego z trolejbusowej sieci trakcyjnej. Innowacyjne rozwiązanie wdrożono w ramach dwóch projektów: polskiego EfficenCE (realizowanego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej z Gdyni) oraz europejskiego Creating Automotive Renewal (nadzorowanego przez Urząd Miasta Gdynia).
Zgodnie z przyjętym harmonogramem testy mają zakończyć się 30 października 2021. Celem prób jest weryfikacja wydajności Mobilnego Systemu Ładowania Pojazdów Elektrycznych i jego wpływu na sieć trakcyjną. Sprawdzona zostanie także możliwość wykorzystywania energii odzyskiwanej podczas hamowania trolejbusów.
Szybka ładowarka pojazdów elektrycznych PCB-202 została wykorzystana do budowy Mobilnego Systemu Ładowania Pojazdów Elektrycznych
Testy pozwolą sprawdzić, czy Mobilny System Ładowania Pojazdów Elektrycznych w sieci trakcyjnej (trolejbusowej i tramwajowej) będzie mógł być wykorzystywany jako dodatkowe źródło zasilania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych zarówno w Gdyni, jak i innych miastach.
Czynnikiem krytycznym związanym z rozwojem elektromobilności jest infrastruktura dystrybucji i przesyłania energii elektrycznej. Obecnie nie jest w pełni gotowa do instalowania dużej liczby stacji ładowania. Kolejnymi barierami rozwoju sieci szybkich ładowarek są trudności w przygotowaniu inwestycji oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń.
Wykorzystanie miejskich sieci trakcyjnych do instalowania stacji ładowania daje szansę szybszej budowy sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Warto zauważyć, że sieć tramwajowa i trolejbusowa dostępna jest w 33 największych miastach Polski.
Wykorzystanie miejskich sieci trakcyjnych do instalowania stacji ładowania daje szansę szybszej budowy sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych
Stacje ładowania zasilane z miejskiej sieci trakcyjnej są również tańsze, ze względu na wyeliminowanie znacznych kosztów inwestycyjnych związanych z budową linii i przyłączy energetycznych dużej mocy. Dodatkowo pozwala to zwiększyć czas wykorzystania istniejącej infrastruktury sieci trakcyjnej do całej doby bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
Wykorzystanie szybkiej ładowarki PCB-202 do Mobilnego Systemu Ładowania Pojazdów Elektrycznych zasilanego z trolejbusowej sieci trakcyjnej to kolejny projekt spółki Arex wdrożony dla gdyńskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej. W grudniu 2020 przedsiębiorstwo zrealizowało dostawę zasobnikowej stacji ładowania TBC-01 przeznaczonej dla trolejbusów z systemem bateryjnego zasilania autonomicznego. Pozwala to rozszerzyć zasięg działania pojazdów komunikacji miejskiej, które mogą poruszać się także po trasach na których nie ma połączenia z siecią trakcyjną.
W grudniu 2020 przedsiębiorstwo zrealizowało dostawę zasobnikowej stacji ładowania TBC-01 przeznaczonej dla trolejbusów z systemem bateryjnego zasilania autonomicznego / Zdjęcia: Grupa WB
Ideą rozwiązania jest umożliwienie szybkiego doładowywania akumulatorowych zasobników trolejbusów. Stacja TBC-01 będzie umieszczona na przystankach końcowych (na przykład pętlach), na których nie ma dostępu do napowietrznej linii zasilania. Zazwyczaj postój pojazdu trwa tam 10-15 minut, zanim powróci na linię. Urządzenie symuluje sieć trakcyjną, do której trolejbus podłącza się poprzez odbieraki prądu.
Z uwagi na możliwą niską moc przyłączeniową dostępnego przyłącza energetycznego, stacja ładowania TBC-01 jest wyposażona we własny skalowalny magazyn energii. Został wyposażony w ogniwa o wysokiej żywotności, charakteryzujące się bezpieczeństwem użytkowania. Zastosowanie magazynu energii opartego na kasetach z akumulatorami pozwala na uniezależnienie mocy ładowania trolejbusu od dostępnej mocy przyłączeniowej.