4 grudnia spółka Centigon France poinformowała o rozpoczęciu dostaw samochodów opancerzonych Fortress 200 w układzie napędowym 4×4 dla francuskich wojsk lądowych (Armée de Terre). Pojazdy, dostosowane do specyfikacji przygotowanych przez dyrektoriat materiałowy SIMMT (Structure intégrée du maintien en condition opérationnelle des matériels terrestres), będą służyć do transportu wyższych oficerów Armée de Terre w środowisku wysokiego ryzyka, np. podczas działań wojennych (Francja: Pierwsze dowódcze Griffon EPC dostarczone, 2020-11-27).

Centigon Fortress 200 bazuje na rozwiązaniach samochodów opancerzonych Fortress VI (Véhicule Intervention) dostarczanych od 2017 do oddziału kontrterrorystycznego francuskiej Policji Narodowej GIGN

Centigon Fortress 200 bazuje na rozwiązaniach samochodów opancerzonych Fortress VI (Véhicule Intervention) dostarczanych od 2017 do oddziału kontrterrorystycznego francuskiej Policji Narodowej GIGN

 

Nieujawniona liczba samochodów opancerzonych została zamówiona w 2019 w ramach ponad dwuletniej umowy obejmującej dostawę części zamiennych oraz powiązane usługi szkoleniowe dla personelu pomocniczego. Pojazdy bazujące na modelu Toyota Land Cruiser 200, zostały głęboko zmodyfikowane na potrzeby zamawiającego oraz przetestowane podczas szczegółowej i wymagającej kampanii prób. Ich produkcja odbywa się w zakładach spółki Centigon France w Lamballe w departamencie Côtes-d’Armor w regionie Bretania (Premiera Arquus Armis 6×6, 2020-09-22).

Centigon Fortress 200 został zaprezentowany po raz pierwszy w ubiegłym roku z okazji 30. rocznicy wystawy obronnej FED (Forum des Entreprises de la Défense). Jest to pojazd opancerzony, zachowujący wygląd cywilnego samochodu, o maksymalnej dopuszczalnej masie przekraczającej 6 ton (zwiększona z 5 t). Bazuje on na rozwiązaniach samochodów opancerzonych Fortress VI (Véhicule Intervention) dostarczanych od 2017 do oddziału kontrterrorystycznego francuskiej Policji Narodowej GIGN (Groupe d’Intervention de la Gendarmerie Nationale), a także belgijskiego CSGU (Kombinezony z Polski dla GIGN, 2019-10-08).

Samochody Centigon Fortress 200  ostały głęboko zmodyfikowane na potrzeby francuskich wojsk lądowych oraz przetestowane podczas szczegółowej i wymagającej kampanii prób / Zdjęcia: Centigon France

Samochody Centigon Fortress 200 ostały głęboko zmodyfikowane na potrzeby francuskich wojsk lądowych oraz przetestowane podczas szczegółowej i wymagającej kampanii prób / Zdjęcia: Centigon France

Pojazd jest napędzany turbodoładowanym 4,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym lub 5,7-litrowym benzynowym V8 i rozwija prędkość do 150 km/h. Ma 5,100 m długości, 1,97 m szerokości i 1,88 m wysokości. Może przewozić od czterech do sześciu osób, dzięki modułowemu i konfigurowalnemu wyposażeniu wnętrza.

Samochody mogą być opcjonalnie wyposażone otwierany dach do prowadzenia ognia zza opancerzonej osłony a także okrągłe ambrazury umożliwiające prowadzenia ognia z wnętrza pojazdu. Opancerzenie pojazdu charakteryzuje się poziomem drugim wg STANAG 4569 level 2 lub B7 (VPAM Kl.9). Pojazd pozytywnie przeszedł próby z detonacją 15-kilogramowego ładunku trotylu w odległości 2 m, detonacji 6 kg trotylu pod przednią osią (STANAG 2A), detonacji miny typu DM31 pod podłogą i jednoczesnej detonacji dwóch granatów DM51 ponad dachem.