Przejdź do serwisu tematycznego

Eurosatory 2024: Robot bojowy Centurio X20 od KNDS France

Spółka KNDS France (część francusko-niemieckiej grupy KNDS) zaprezentowała w Paryżu nowego robota bojowego na platformie kołowej Centurio X20.

Na odbywających się w dniach 17-21 czerwca w centrum ekspozycyjnym Paris-Nord Villepinte targach Eurosatory 2024, spółka KNDS France (część francusko-niemieckiej grupy KNDS) zaprezentowała w Paryżu nowego robota bojowego na platformie kołowej Centurio X20. Został opracowany w kooperacji z estońską spółką Milrem Robotics.

Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Opracowany przez spółkę-córkę KNDS France Robotics, jest rozwinięciem platformy robotycznej Centurior, która z kolei bazuje na platformie Phobos, opracowanej przez Sogeclair Aerospace.

Nowy, czterokołowy robot uzbrojono zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (zsmu) RCWS ARX 20 z 20-mm armatą automatyczną 20M 621 na nabój 20 mm x 102 NATO (z opcją integracji 30-mm armaty na RCWS ARX 30) oraz sprzężony z nią 7,62-mm karabin maszynowy FN MAG. Moduł wyposażono w kolorową kamerę, podwójny obiektyw niechłodzonej kamery w podczerwieni oraz dalmierz laserowy.

Sterowanie robotem i jego uzbrojeniem odbywa się za pomocą szyfrowanego łącza radiowego, a zasięg przekracza 5 km. Dodatkowo, pojazd ma funkcje autonomicznej jazdy odciążając w ten sposób operatora, dzięki zastosowaniu systemu kamer o zakresie 360 stopni oraz opcjonalnym czujnikom laserowo-radarowym 3D LIDAR oraz noktowizyjnym i dziennym kamerom dodatkowym. Autonomiczna jazda oferuje tryby podążania za innym pojazdem, nawigację po punktach orientacyjnych, unikanie przeszkód i funkcję autonomicznego powrotu na trasę.

Centurio X20 ma 1,9 m szerokości, 1,2 m wysokości (bez zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia), 3,5 m długości oraz masę 2,8 t. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 82 KM (60 kW) zasilanym paliwem lotniczym JP-8 (F-34), co zapewnia prędkość do 45 km/h. Pojazd może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60% i zjazdy o nachyleniu do 40%. Zastosowano napęd na cztery koła (4WD) i hydrauliczny układ tylnych skrętnych kół (4WS).

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X