We wtorek, 23 lipca 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) poinformowała, że oblatany w 25 kwietnia br. demonstrator hybrydowego śmigłowca Racer przekroczył zakładaną prędkość przelotową 407 km/h (220 w.), osiągając 420 km/h (227 w.). Wiropłat został opracowany w ramach europejskiego projektu badawczego Clean Sky 2.
Zarejestrowany lot Racera i jego parametry / Zdjęcie: Flightradar24
Lot został zrealizowany w niedzielę, 21 lipca br. Był zwieńczeniem łącznie siedmiu lotów i około dziewięciu godzin testów w locie. Jak podkreśla producent, dzięki temu prawie cała obwiednia osiągów Racera została pozytywnie zweryfikowana.
To osiągnięcie w tak krótkim czasie jest naprawdę świadectwem ciężkiej pracy naszych 40 partnerów w 13 państwach europejskich, aby wprowadzić wszystkie te innowacje w życie. Oprócz osiągów obiecujące są właściwości aerodynamiczne i stabilność śmigłowca. Wszyscy z niecierpliwością czekamy na kolejną fazę testów w locie, zwłaszcza na trybie ekonomicznym, który umożliwi nam wyłączenie jednego silnika podczas lotu poziomego, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa i emisję CO2 – powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbusa Helicopters.
Załoga testów w locie składała się z Hervé’a Jammayraca, głównego pilota doświadczalnego, Dominique’a Fourniera, inżyniera prób w locie i Christophe’a Skorlica, inżyniera lotu próbnego. Następna faza testów w locie skupi się na operacjach z jednym silnikiem i sfinalizuje obwiednie osiągów.
Kampania prób w locie potrwa 2 lata i będzie miała na celu stopniowe testowanie zdolności lotnych śmigłowca i zademonstrowanie jego możliwości w zakresie dużych prędkości przelotowych.
Zaprojektowany pod kątem osiągnięcia prędkości przelotowej przekraczającej 400 km/h, projekt Racer ma na celu osiągnięcie najlepszego kompromisu pomiędzy szybkością, opłacalnością i wydajnością platformy. Celem projektu jest także zmniejszenie zużycia paliwa o około 20% w porównaniu z innymi śmigłowcami tej samej klasy obecnej generacji, dzięki optymalizacji aerodynamicznej płatowca i innowacyjnemu układowi napędowemu w trybie eco-mode. Opracowany we współpracy z Safran Helicopter Engines, hybrydowo-elektryczny ekologiczny system trybu lotu eco-mode umożliwia zatrzymanie jednego z dwóch silników Aneto-1X podczas lotu przelotowego, przyczyniając się w ten sposób do ograniczenia emisji CO2. Celem Racera jest także pokazanie, w jaki sposób jego architektura może przyczynić się do obniżenia emitowanego przez ten statek powietrzny hałasu.
Racer opiera się na konfiguracji aerodynamicznej udowodnionej przez demonstrator technologii Airbus Helicopters X3, który w 2013 pobił rekord prędkości i przekroczył granice dla śmigłowców, osiągając prędkość 472 km/h. Podczas gdy celem X3 było sprawdzenie złożonej architektury, łączącej stałe skrzydła w celu uzyskania energooszczędnej siły nośnej, boczne wirniki w celu zapewnienia energooszczędnego napędu i główny wirnik zapewniający energooszczędną zdolność lotu VTOL, Racer ma na celu zbliżenie formuły złożonej bliżej do konfiguracji operacyjnej i oferowania zwiększonych możliwości w przypadku niektórych misji, w przypadku których duża prędkość może być prawdziwą zaletą.
Demonstrator Racera, ujawniony na 20 czerwca 2017 podczas wystawy lotniczej Paris Air Show, 2019 zaliczył ocenę ryzyka krytycznego projektu, po czym w 2020 udało się uruchomić produkcję kilka pierwszych elementów śmigłowca, wymagających długiego czasu wytwarzania. Montaż śmigłowca trwał od kwietnia 2021, a w pracach brało udział biuro konstrukcyjne spółki z Łodzi.
Developed in the frame of the European Research Clean Sky 2 project, the #Racer exceeded its level speed objective by reaching 420 km/h (227 kts).
In just 7 flights and about 9 hours of flight testing, almost all of the flight envelope has been opened.#FIA2024 https://t.co/ujmr14s57h
— Airbus Helicopters (@AirbusHeli) July 23, 2024