Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON potwierdzili, że po 14 października 2019 planowane jest przekazanie przez spółkę Rosomak do Wojsk Lądowych pierwszych ośmiu z 27 Ciężkich Kołowych Pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) Hardun. Gotowych jest już 12 wozów, producent deklaruje, że jest w stanie dostarczyć resztę do końca 2019 roku.
Wojsko Polskie od ponad dwóch lat czeka na dostawy 27 Ciężkich Kołowych Pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) Hardun. Opracowanie wozu w spółce Rosomak nie przebiegało bez problemów, które spowodowały znacznie opóźnienia w realizacji umowy. Pojazd po raz pierwszy zaprezentowano na tegorocznych targach MSPO w Kielcach / Zdjęcie: Remigiusz Wilk
Umowa na dostawy CKPEiRT o wartości 199,1 mln zł została zawarta 9 listopada 2015 między Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej a spółką Rosomak. Zakładano wówczas, że pierwsza partia 17 pojazdów trafi do Wojsk Lądowych do końca listopada 2017, zaś pozostałe 10 zostanie odebranych do końca listopada 2018 (CKPEiRT nadal opóźniony, 2019-01-10; MSPO2019: Oferta PGZ, 2019-09-02).
Samo postępowanie na dostawy ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego ogłoszono w styczniu 2014. Oferta przedsiębiorstwa z Siemianowic Śląskich została wybrana 22 czerwca, uzyskując 100 punktów w jedynym kryterium ceny.
Spółka Rosomak w konsorcjum z przedsiębiorstwami Scania Power Polska oraz Cargotec wygrała z propozycją Szczęśniak Pojazdy Specjalne z Bielska-Białej z wozem KWZT Mamut (ofertę oceniono na 92 punkty) i konsorcjum Auto-Hit z IVECO Defence z pojazdem na bazie IVECO (78 punktów).
CKPEiRT ma być wykorzystywany do holowania i wsparcia napraw kołowych pojazdów opancerzonych o masie do 26 t. Zaoferowane przez Rosomak Harduny na podwoziu ciężarówek Scania CB 8×8 mają zostać zabudowane osprzętem specjalistycznym. W jego skład wchodzi żuraw HIAB umożliwiającym przeładunek kontenerów o wielkości do 1C włącznie.
CKPEiRT ma być zdolny do brodzenia do głębokości 0,8 m bez przygotowania i 1,2 m po przygotowaniu. Zgodnie z specyfikacją Wojska Polskiego wozy mają być wyposażone w czteroosobową opancerzoną kabinę załogową i opancerzone zbiorniki paliwa zapewniające ochronę na poziomie minimum 2 zgodnie z STANAG 4569.