10 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej poinformował o podpisaniu umowy ze spółką Cargotec Poland o wartości 94 965 932,25 zł brutto na dostawę partii 27 samochodów Jelcz P862D.43 z zestawami samozaładowczymi Multilift MK IV i przyczepami do transportu kontenerów PK 2-24-t z opcją na 20 kolejnych. Negocjacje w sprawie dostawy prowadzono od 28 stycznia bieżącego roku (Zestawy samozaładowcze dla WP, 2019-01-29).
  Jelcz P862D.43 8x6, wyposażony w samozaładowczy system hakowy Multilift MK IV jest pojazdem specjalistycznym. Wojsko Polskie użytkuje 201 takich platform / Zdjęcie: Remigiusz Wilk.

Jelcz P862D.43 8×6, wyposażony w samozaładowczy system hakowy Multilift MK IV jest pojazdem specjalistycznym. Wojsko Polskie użytkuje 201 takich platform / Zdjęcie: Remigiusz Wilk.

Umowa została zawarta 2 kwietnia. Początkowa, szacunkowa wartość wynosiła 18 050 586,71 EUR netto (77,19 mln zł netto). Poprzednia umowa na wznowienie dostaw, o wartości 89 595 045 zł brutto, została podpisana 27 kwietnia 2018. Spółka Cargotec Poland dostarczyła jak dotąd Wojsku Polskiemu 201 zestawów. Bezpośrednie negocjacje bez przetargu wynikają z chęci standaryzacji i unifikacji posiadanych zestawów, a także budowy zaplecza logistycznego i szkoleniowego.

Samochody z zestawami samozaładowczymi trafią do jednostek Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT) i Wielonarodowej Dywizji Północ-Wschód (MND-NE) w Elblągu. Obie formacje mogą otrzymać wkrótce od tego samego dostawcy żurawie dużego udźwigu Hiab, również posadowione na samochodach ciężarowych Jelcz P862D.43. Są to podwozia bazowe pod specjalistyczne zabudowy, których Wojsko Polskie użytkuje w liczbie około 280 (Umowa na zestawy samozaładowcze, 2018-05-08; Kolejne żurawie dla WP, 2019-04-10).

Jelcz P862D.43 o układzie napędowym 8×6, wyposażony w samozaładowczy systemem hakowy Multilift MK IV jest pojazdem specjalistycznym, przeznaczonym do transportu palet umieszczonych na specjalnej, trzyosiowej platformie ładunkowej PK 2-24-t dla kontenerów typu flat rack (ISO 20″x8″). Masa własna podwozia to 12,3 t, ładowność dopuszczalna 18,17 t, dopuszczalna masa całkowita (dmc) to 30,5 t. Pojazd ma 9,41 m długości, 2,55 m szerokości i 3,15 m wysokości.