8 kwietnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej poinformował o rozpoczęciu negocjacji ze spółką Cargotec Poland z Jawczyc k. Ożarowa Mazowieckiego w sprawie dostaw kolejnych żurawi dużego udźwigu Hiab posadowionych na samochodach ciężarowych Jelcz P862D.43 8×8. Przedmiotem negocjacji jest dostawa dwóch zestawów z opcją na kolejne 22 o łącznej wartości o wartości 7 682 677,25 EUR netto (32,99 mln zł netto). Odbiorcą żurawi będą  jednostki Wojsk Obrony Terytorialnej (WOT) i Wielonarodowa Dywizja Północ-Wschód (MND-NE). 

Podczas pracy żurawia 4-osiowa cięzarówka jest stabilizowana siłownikami hydraulicznymi / Zdjęcie: PW2

Podczas pracy żurawia 4-osiowa cięzarówka jest stabilizowana siłownikami hydraulicznymi / Zdjęcie: PW2

IU MON prowadzi negocjacje od 2 kwietnia ze spółką Cargotec Poland, gdyż ta posiada wyłączne prawa do dokumentacji technicznej. Jak dotąd spółka dostarczyła wojsku 116 zestawów Hiab na podwoziu ciężarowym w latach 2001-2013. Równocześnie podwozia tych pojazdów eksploatowane są jako podwozia bazowe pod specjalistyczne zabudowy w liczbie około 280 egzemplarzy. Spółka jest długoletnim partnerem i dostawcą sprzętu dla Wojska Polskiego. Od stycznia trwają negocjacje w sprawie dostaw kolejnej partii samochodów Jelcz P862D.43 z zestawami samozaładowczymi Multilift MK IV (Zestawy samozaładowcze dla WP, 2019-01-29).

Hiab jest spółką-córką fińskiego przedsiębiorstwa Cargotec i ma w swojej ofercie ponad 1500 wersji  żurawi samochodowych o różnych parametrach. Wojsko Polskie jest użytkownikiem żurawi 855 EP-5 z ramieniem o maksymalnym wysięgu 14 m. Udźwig żurawia wynosi od około 5 do 18 t, w zależności od odległości z jakiej podnoszony jest ładunek. Zestawy są przeznaczone dla jednostek inżynieryjnych Wojska Polskiego i były wykorzystywane w misjach poza granicami kraju, m.in. w Czadzie.