28 stycznia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej rozpoczął negocjacje ze spółką Cargotec Poland w sprawie dostaw kolejnej partii samochodów Jelcz P862D.43 z zestawami samozaładowczymi Multilift MK IV. Negocjowana umowa ma dotyczyć dostawy 27 zestawów z opcją na 20 kolejnych.

Łączna, szacowana wartość kontraktu może wynieść około 18 mln EUR (77,4 mln zł). Procedura bezprzetargowa i bezpośrednie rozpoczęcie negocjacji ze spółką Cargotec Poland wynika z potrzeby wznowienia dostaw już eksploatowanego sprzętu wojskowego, do którego podmiot ten posiada wyłączne prawa (również do dokumentacji technicznej).

Wojsko Polskie użytkuje obecnie 201 zestawów wykorzystywanych do przewozu kontenerów na wskazanym samochodzie ciężarowym lub przyczepie PK-2-24-t. Poprzednia umowa, o wartości 89 595 045 zł brutto, została zawarta 27 kwietnia 2018, po zakończeniu trwających prawie dwa miesiące negocjacjach (Umowa na zestawy samozaładowcze, 2018-05-08, Kolejne Multilifty dla WP, 2018-03-01).

Podobnie jak poprzednie, Multilift MK IV nie trafią do jednostek operacyjnych Wojska Polskiego, lecz do brygad Wojsk Obrony Terytorialnej i pododdziałów logistycznych Wielonarodowej Dywizji Północny Wschód (Multinational Division North-East, MDNE) z Elbląga. W WOT zestawy te są wykorzystywane m.in. do transportu modułowych systemów przechowywania broni.

Opis
Jelcz P862D.43 ma 9,41 m długości, 2,55 m szerokości i 3,15 m wysokości. Masa własna podwozia to 12,3 t, ładowność dopuszczalna 18,17 t, dopuszczalna masa całkowita (dmc) to 30,5 t. Z kolei długość platformy PK-2-24-t wynosi od 8,72 do 9,32 m, wysokość to 1,1 m, rozstaw osi wynosi 3,5+1,3 m, a rozstaw kół 2,04 m. Masa własna to 4,8 t, ładowność 19,2 t, a dopuszczalna masa całkowita 24 t. Zestaw jest wyposażony w osie jezdne BPW, instalację pneumatyczno-hamulcową Knorr-Bremse, układ ABS/AGS, obrotnicę Jost HE 18, zawieszenie mechaniczne BPW oraz dyszel BPW. Producentem platformy jest spółka ZAMET-Głowno Adam Pruski.