W środę, 2 kwietnia 2025, brazylijska Agencja Informacji Morskiej (Agência Marinha de Notícias) poinformowała, że podczas wystawy LAAD Defence & Security 2025 w Rio de Janeiro, brytyjska królewska Marynarka Wojenna (Royal Navy) podpisała list intencyjny (Letter of Intent, LoI) z brazylijską Warynarką Wojenną (Marinha do Brasil) w sprawie sprzedaży okrętów desantowych-doków HMS Albion (L14) i Bulwark (L15) typu Albion.
Zdjęcie: Agência Marinha de Notícias
Jak podkreślono, dokument podpisano w roku 200-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych obu państw, a zakup okrętów brytyjskich ma stanowić znaczące wzmocnienie zdolności brazylijskich sił morskich.
Jak ocenia strona brazylijska, okręty typu Albion wyróżniają się zdolnością do prowadzenia operacji humanitarnych, reagowania na sytuacje kryzysowe i katastrofy oraz zapewniania wsparcia Obronie Cywilnej i wykonywania klasycznego zadania polegającego na projekcji siły.
Ten zakup wzmocni zdolność brazylijskich sił morskich do wspierania społeczeństwa w sytuacjach nadzwyczajnych. Widzieliśmy zapotrzebowanie na okręty marynarki wojennej wspierające ludność w różnych katastrofach, które miały miejsce w wyniku zmian klimatycznych, takich jak powodzie, które miały miejsce w Sao Sebastiao w 2023 r. i w Rio Grande do Sul w 2024 r., powiedział dyrektor generalny Dowództwa Materiałowego (Material do Marinha) Marynarki Wojennej, adm. Esquadra Edgar Luiz Siqueira Barbosa.
Jak podkreślił adm. Barbosa, Brazylia i Wielka Brytania mają wiele wspólnego w odniesieniu do flot obu krajów. Kilka brytyjskich okrętów przez cały okres istnienia naszej floty morskiej było włączanych do służby, to okręty wysokiej jakości, więc mamy już tutaj dobre doświadczenie – dodał admirał.
Najnowszym nabytkiem o którym m.in. wspomniał adm. Barbosa jest wprowadzony do służby 29 czerwca 2018 śmigłowcowiec desantowy PHM Atlântico (A140), jako okręt flagowy floty, który jest eks-brytyjskim HMS Ocean (L12).
Oczywiście od listu intencyjnego do umowy ws. sprzedaży okrętów droga jeszcze daleka. Dokument daje podstawy formalnych negocjacji, w tym ocen technicznych oraz dyskusji na temat kwestii finansowych i logistycznych. Ale w listopadzie 2024 rząd brytyjski pod przewodnictwem Keira Starmera podjął decyzję o przyspieszonym wycofaniu okrętów do marca br. (jeszcze do tego nie doszło, zostały skierowane do rezerwy, ale nie skreślone ze stanu – przyp. red.).
Poprzedni rząd Rishi Sunaka jeszcze w maju 2024 podczas podczas konferencji morskiej Sea Power Conference w Londynie, deklarował bowiem zachowanie obu okrętów w służbie Royal Navy do lat 2033-2034. Ich następcami ma być bowiem m.in. sześć nowych wielozadaniowych okrętów wsparcia o kryptonimie MRSS (Multi-Role Support Ships), przeznaczonych ma do wsparcia działań batalionów piechoty morskiej Royal Marines. Budowa jednostek jednak jeszcze nie rozpoczęła się.
HMS Albion (L14) wprowadzono do służby 19 czerwca 2003, a HMS Bulwark (L15) – 10 grudnia 2004. Mają po 176 m długości, 28,9 m szerokości, 7,1 m zanurzenia i 19 560 t wyporności. Mogą transportować po 4 barki desantowe LCU MK104, 4 barki LCVP MK5, 67 pojazdów opancerzonych i 405 żołnierzy piechoty morskiej (a w razie konieczności do 710) oraz przyjmować na pokład dwa ciężkie śmigłowce, takie jak CH-47 Chinook.
Brazylia dysponuje obecnie pojedynczym okrętem desantowym-dokiem PHM Bahia (G40), czyli eks-francuskim Siroco (L9012), odkupionym i wprowadzonym do linii w 2015 oraz okrętem desantowym NDCC Almirante Saboia (G25), czyli eks-brytyjskim RFA Sir Bedivere (L3004), wprowadzonym do linii w 2009.