Przejdź do serwisu tematycznego

Baltops 23 – okręty NATO w Gdyni

W związku z trwającymi ćwiczeniami Baltops 23 port w Gdyni odwiedziły jednostki działające na Zatoce Gdańskiej. Wizyty miały charakter techniczny i służyły uzupełnieniu zapasów.

W związku z trwającymi ćwiczeniami Baltops 23 port w Gdyni odwiedziły jednostki działające na Zatoce Gdańskiej. Wizyty miały charakter techniczny i służyły uzupełnieniu zapasów. Baltops 23 na wodach Morza Bałtyckiego będzie trwał do 16 czerwca (Rozpoczęły się ćwiczenia NATO Baltops 23 z udziałem Szwecji).

 

Žemaitis (P11)

Žemaitis to litewski okręt patrolowy służący wcześniej w królewskiej duńskiej marynarce wojennej jako HDMS Flyvefisken (P550).

Pod koniec lat osiemdziesiątych Duńczycy opracowali koncepcję Standard Flex 300, która zakładała jednostki zdolne do zmiany konfiguracji w oparciu o kontenerowe moduły. Dzięki temu chciano uzyskać uniwersalne okręty zbudowane na jednej platformie mogące wypełniać zadania:

  • zwalczania okrętów nawodnych, podwodnych i celów powietrznych,
  • prowadzenia działań minowych i przeciwminowych (również z wykorzystaniem bezzałogowców),
  • monitoringu ekologicznego i działań hydrograficznych.

Ostatecznie Duńczycy po latach zrezygnowali z tej koncepcji i z czternastu jednostek wykorzystują już tylko jedną w roli okrętu wsparcia nurków. Pięć trafiło do Portugalii a cztery na Litwę. Okręty litewskie stanowią główną siłę bojową sił morskich i w ostatnich latach podlegały modernizacji (m.in. radary GEM Elettronica Columbus 3D). Žemaitis w 2020 roku wziął udział w demonstracji współpracy systemów bezzałogowych w ramach europejskiego programu OCEAN 2020 (Open Cooperation for European mAritime awareNess).

Erfurt (F262)

Z kilkugodzinną wizytą Gdynię odwiedził niemiecki okręt Erfurt (F262). Jest to trzecia seryjna korweta rakietowa typu K130, która weszła do służby w 2013 roku. Niemcy początkowo zamówili pięć jednostek tego typu, ale w 2017 roku rozszerzyli zamówienie o kolejne partię pięciu sztuk.

W toku eksploatacji okazało się, że są to okręty o dużym potencjale bojowym generując przy tym mniejsze koszty niż większe fregaty. Ideą korwet typu K130 było zastąpienie kutrów rakietowych i większy udział w operacjach międzynarodowych na akwenach oceanicznych. Erfurt w 2015 roku brał udział w unijnej operacji Atalanta polegającej na zabezpieczeniu statków przed działaniem piratów somalijskich.

Okręty przenoszą uzbrojenie w postaci: pojedynczej armaty kal. 76 OTO Melara, dwie poczwórne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych RBS-15 Mk.3\4. Do obrony bezpośredniej może wykorzystać systemy RIM-116 RAM oraz zestawy artyleryjskie BLG-27. Opcją dodatkową są tory minowe z możliwością przenoszenia 34 min Mk.12. Program niemieckich korwet stanowi doskonały przykład jak budować nowoczesne okręty w oparciu o własny przemysł i kooperantów skupionych w ramach jednego konsorcjum. Doświadczenia zdobyte przy budowie i eksploatacji pierwszej piątki pomogły w dopracowaniu wymagań oraz środków niezbędnych w drugiej serii jednostek typu K130.

Katanpää (40)

Po raz pierwszy w gdyńskim porcie pojawił się fiński okręt Katanpää. Jest to jeden z trzech nowoczesnych niszczycieli min typu Katanpää, które weszły do służby w Merivoimat w latach 2012 – 2016. Jednostki powstały we włoskiej stoczni Intermarine (oddziały w Sarzana i Muggiano).

Finowie zdecydowali się na okręt, którego kadłub będzie wykonany z laminatu. Skorzystali przy tym z bogatych włoskich doświadczeń w budowie jednostek lamintatowych. Dodatkową cechą konstrukcyjną jest montaż silników i innych podzespołów na specjalnie zaprojektowanych mocowaniach nie mających bezpośredniego kontaktu z kadłubem. Odpowiednio wygłuszone wsporniki pozwalają to uzyskać znacznie mniejsze sygnatury dźwiękowe mogące aktywować miny lub umożliwić wykrycie przez wrogi okręt podwodny.

Zdjęcia: Michał Szafran, MILMAG

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X