We wtorek, 11 marca 2025, podczas targów lotniczych Verticon 2025 w Dallas (zaplanowanych na 10-13 marca), europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) ujawniła najnowszy lekki dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy H140 oraz pierwszych klientów na niego: przedsiębiorstwa związane z ratownictwem medycznym i lotnictwem ratunkowym STAT MedEvac, ADAC Luftrettung z ÖAMTC Flugrettung, Metro Aviation oraz Global Medical Response (GMR).
Zdjęcia i grafiki: Airbus Helicopters
H140 to śmigłowiec klasy 3 ton, który uzupełnia obecną ofertę lekkich śmigłowców dwusilnikowych Airbus Helicopters dla służb ratownictwa medycznego, transportu pasażerskiego oraz rynku lotnictwa prywatnego i biznesowego. Wprowadzenie śmigłowca do służby planowane jest na 2028 w segmencie usług ratownictwa medycznego.
Wprowadzenie nowego śmigłowca do segmentu lekkich dwusilnikowych śmigłowców jest dowodem naszego zaangażowania w spełnianie zmieniających się wymagań misji naszych klientów, wykorzystując nasze programy badawczo-rozwojowe, takie jak Bluecopter — powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. Współpracowaliśmy z naszymi klientami użytkującymi śmigłowce H135, aby połączyć ich dodatkowe wymagania w wydajnej konstrukcji H140. Umożliwi on klientom korzystanie z większej przestrzeni kabiny, która usprawnia misję, a która została dostosowana do zoptymalizowanej wydajności silników, aby zapewnić najlepsze w swojej klasie ładowność i zasięg. Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować naszym klientom najbardziej konkurencyjne wybory, dodał.
Firma zaprezentowała pełnowymiarowy model w konfiguracji służb ratownictwa medycznego na targach Verticon. H140 oferuje szeroki zakres innowacji, w tym nową belkę ogonową z usterzeniem w kształcie litery T i ze zoptymalizowanym osłoniętym wirnikiem ogonowym typu Fenestron, który redukuje poziom hałasu, pięciołopatowy bezłożyskowy wirnik główny i nowe, mocniejsze silniki turbowałowe. Śmigłowiec ma również większą przestrzeń kabiny ze zoptymalizowanym układem foteli dla 6 pasażerów i duże okna. Zaprojektowany z myślą o dostępności, dzięki dużym składanym drzwiom i wysoko umieszczonej belce ogonowej, możliwości załadunku od tyłu umożliwiają korzystanie z różnych typów systemów noszy, w tym zestawów systemów intensywnej terapii i inkubatorów transportowych, podczas gdy jego duże przesuwane drzwi boczne ułatwiają dostęp do kabiny.
H140, napędzany dwoma silnikami Safran Arrius 2E o mocy 700 KM każdy, co oferuje najlepszy stosunek ładowności do zasięgu w swojej klasie. Dwa silniki śmigłowca są zarządzane przez dwukanałowy, w pełni autorytatywny cyfrowy system sterowania silnikiem (FADEC), gwarantujący niespotykany dotąd poziom wydajności w przypadku wszystkich działających silników i znaczne rezerwy mocy w scenariuszach z jednym niepracującym silnikiem.
Nowy H140 ma również ten sam pięciołopatowy system wirnika, który został wprowadzony w H145 w 2019 roku. Konstrukcja bezłożyskowego wirnika głównego upraszcza eksploatację, poprawia serwisowalność i niezawodność oraz zapewnia najwyższy poziom komfortu pasażerów i załogi. Operatorzy H140 skorzystają ze zoptymalizowanego planu wsparcia eksploatacji, który uprości harmonogramy konserwacji płatowca i silników oraz umożliwi dłuższe odstępy między przeglądami, zmniejszając koszty eksploatacji śmigłowca.
H140 będzie wyposażony w cyfrową awionikę Helionix spółki Airbus Helicopters, która jest również na wyposażeniu śmigłowców H135, H145, H160 i H175. Helionix, oprócz 4-osiowego autopilota, oferuje innowacyjny układ kabiny, który zwiększa świadomość sytuacyjną, zmniejszając obciążenie pilota i zwiększając bezpieczeństwo podczas misji.
W sumie spółka zbudowała cztery prototypy H140, a pierwszy z nich jest już testowany w locie w siedzibie niemieckiego oddziału w Donauwörth.
Pierwsze zamówienia
Podczas targów Verticon 2025 spółka uzyskała pierwsze zamówienia na śmigłowce H140 – łącznie 35 egzemplarzy z opcją na 29 kolejnych.
Spółka Global Medical Response w Lewisville w Teksasie zamówiła 10 egzemplarzy z opcją na 5 kolejnych. Jest to jeden z największych użytkowników śmigłowców Airbus Helicopters w Ameryce Północnej.
Jesteśmy dumni, że możemy zaoferować ten nowy projekt helikoptera naszym pacjentom, opiekunom i klientom – powiedział Ted Van Horne, dyrektor operacyjny GMR. Służenie jako partner startowy EMS dla Airbusa H140 to tylko kolejny przykład tego, jak GMR inwestuje w przyszłość opieki i nieustannie wprowadza innowacje dla dobra społeczności, którym służymy. W rękach naszych doświadczonych załóg H140 zapewni lepsze środowisko dla pacjentów, w którym będą oni nadal zapewniać krytyczną opiekę doraźną pacjentom, którzy jej potrzebują.
To zamówienie opiera się na dziesięcioleciach współpracy między naszymi dwiema firmami i jesteśmy podekscytowani możliwością wprowadzenia H140 w USA we współpracy z tak znanym operatorem lotnictwa medycznego, powiedział Bruno Even. Jesteśmy przekonani, że H140 będzie nieocenionym narzędziem dla zespołu GMR, ponieważ każdego dnia zapewnia on pacjentom najwyższy poziom opieki.
Niemiecka spółka ADAC Luftrettung wraz z austriacką ÖAMTC Flugrettung wspólnie zamówiły 10 śmigłowców H140.
ADAC Luftrettung odegrał kluczową rolę w rozwoju EC135 już w latach 1990. i odegrał kluczową rolę w ciągu ostatnich 30 lat w ustanowieniu tego śmigłowca jako trzonu nowoczesnego ratownictwa lotniczego w Niemczech i Europie. Z około 780 000 misji ratownictwa lotniczego ADAC i setkami tysięcy przetransportowanych pacjentów, rodzina H135 jest sercem naszej floty. Dlatego tak ważne było dla nas ścisłe wspieranie Airbusa w rozwoju nowego śmigłowca H140 w ciągu ostatnich kilku lat — wnosząc nasze doświadczenie z ponad 1,3 miliona misji HEMS i mając jasny cel uczynienia H140 najlepszym śmigłowcem HEMS do naszych misji, powiedział Frédéric Bruder, dyrektor generalny ADAC Luftrettung.
Byliśmy bardzo zaszczyceni, gdy Airbus zaprosił nas wraz z naszymi partnerami z ADAC do udziału w rozwoju H140. Ta interesująca podróż pozwoliła nam połączyć nasze cenne doświadczenie operacyjne z codziennych misji ratownictwa lotniczego z bogatym doświadczeniem technicznym naszych kolegów z Helikopter Air Transport GmbH. Integrując te spostrzeżenia, pomagamy w dalszym zwiększaniu wydajności, bezpieczeństwa i opłacalności operacji ratownictwa lotniczego na wysokim szczeblu dzięki temu nowemu śmigłowcowi, powiedział Marco Trefanitz, dyrektor generalny ÖAMTC Flugrettung.
Nic dziwnego, że czołowi operatorzy, tacy jak ADAC Luftrettung i ÖAMTC Flugrettung, którzy są dwoma naszymi najdłużej działającymi partnerami w Europie, powinni znaleźć się wśród pierwszych klientów H140. Zawsze wprowadzali innowacje i inwestowali, aby zapewnić swoim pacjentom najwyższą jakość opieki. Jestem bardzo wdzięczny obu spółkom za dzielenie się swoim doświadczeniem operacyjnym i wkład w nasz H140, powiedział Bruno Even. Chciałbym im podziękować za zaufanie, jakim obdarzyli Airbusa i nasz nowy śmigłowiec. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć, jak H140 wykonuje misje ratunkowo-ratownicze w Austrii, Niemczech i Europie.
ADAC Luftrettung, jeden z największych operatorów HEMS w Europie, używa 60 śmigłowców Airbus ze swoich 38 helipadów. W 2024 r. operator EMS odpowiedział na około 50 000 często ratujących życie misji. ÖAMTC Flugrettung użytkuje 32 śmigłowce H135 z 18 stałych baz i 4 dodatkowych baz zimowych w Austrii. W zeszłym roku operator wykonał ponad 22 000 misji, ze średnią 61 misji dziennie (Pięć H135 dla ÖAMTC Air Rescue).
Czwartym użytkownikiem śmigłowców H140 będzie spółka STAT MedEvac z West Mifflin w Pensylwanii, która zakontraktowała trzy egzemplarze.
STAT MedEvac jest dumny z partnerstwa z Airbusem w tym ekscytującym kolejnym rozdziale. Nieustannie skupiamy się na tym, jak lepiej dostarczać zmieniające życie leki. Podobnie jak wprowadzenie na rynek EC135, ten projekt jest dla STAT MedEvac okazją, aby znaleźć się na czele naszej branży i znaleźć nowe i ulepszone sposoby pozytywnego oddziaływania na pacjentów i społeczności, którym służymy — powiedział Jim Houser, dyrektor generalny STAT MedEvac. Jesteśmy dumni, że jesteśmy organizacją, która podejmuje nowe wyzwania mające na celu udoskonalenie sposobu, w jaki służymy naszym pacjentom i społecznościom.
STAT MedEvac jest wieloletnim partnerem Airbusa i jesteśmy zaszczyceni, że możemy kontynuować współpracę z nimi, gdy podejmują ważny krok, jakim jest dołączenie H140 do swojej floty — powiedział Bart Reijnen, prezes Airbus Helicopters w USA i szef regionu Ameryki Północnej. W imieniu całego zespołu Airbusa z niecierpliwością czekamy na możliwość obejrzenia H140 STAT MedEvac wzbijających się w powietrze i wykonujących misje ratujące życie w północno-wschodniej części Stanów Zjednoczonych.
Piątym użytkownikiem H140 będzie spółka Metro Aviation z Shreveport w Luizjanie, która zamówiła 12 śmigłowców z opcją na 24 kolejne.
Nasi wieloletni partnerzy w Metro Aviation zbudowali reputację w zakresie dostarczania klientom usług światowej klasy i jesteśmy dumni, że będą z nami współpracować ponownie przy wprowadzaniu na rynek śmigłowca H140 — powiedział wspomniany wcześniej Bart Reijnen. Jesteśmy pewni, że te nowe śmigłowce Airbus zwiększą ich możliwości operacyjne, umożliwiając im lepszą obsługę społeczności w całym kraju.